شنبه / ۵ اردیبهشت ۱۳۹۴ / ۱۳:۳۸
سرویس : بازار پخش و توزیع مواد غذایی
کد خبر : ۵۷۰۵۶
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس بازار پخش و توزیع مواد غذایی

انتقاد هاشمی به مواضع متضاد ۳ سازمان درباره محصولات غذایی

وزیر بهداشت گفت:واقعاً امروز می‌شنویم که مردم می‌گویند هوا، آب و غذا خوب نیست پس چه بخوریم، بنابراین واقعا این حرف بدی است که ۳ سازمان دامپزشکی، استاندارد و غذا و دارو مواضع متفاوتی دارند، بنابراین قوه قضائیه نیز از مچ‌گیری پرهیز کند.

سیدحسن هاشمی در مراسم یازدهمین دوره اعطای نشان ایمنی و سلامت ایران که در شروع مراسم نیز اعتراض برخی از دانشجویان دانشگاه شهید بهشتی برای صحبت با وی باعث شد دقایقی این مراسم تحت‌الشعاع این اعتراض قرار گیرد، اظهار داشت: دانشجویان به همین فرهنگ اعتراضشان معروفند و دانشگاه‌ها باید محل گفت‌وگو باشد و ما نیز باید گوش شنوایی داشته باشیم، بنابراین در پایان این مراسم در خدمت این دانشجویان خواهم بود تا به اعتراض آن‌ها گوش فرا دهم.
هاشمی در ادامه با خطاب قرار دادن شرکت‌های تولیدکننده مواد غذایی که در سالن امام خمینی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گردهم آمده بودند، گفت: شما کار سختی را برعهده دارید، امیدوارم قضاوت‌ها برای انتخاب برگزیدگان این دوره نیز به خوبی صورت پذیرفته باشد، به هر حال در بازار آشفته تنها تعهد و وجدان است که باعث موفقیت تجار و تولیدکنندگان می‌شود.
وزیر بهداشت تصریح کرد: بهداشت در زندگی فردی و جمعی کم‌تر مورد توجه قرار می‌گیرد البته در تمام دنیا نیز همین طور است ولی در کشور ما بهداشت غذا مغفول‌تر بوده است بنابراین باید شرایط زندگی در کشور ارتقا یابد، البته رفتار سیاستگذاران نیز مهم‌ است و جامعه نیز باید قبول کند که سیگار، قلیان، اعتیاد و مصرف نمک بد است.
* کاهش مرگ ایرانیان در تصادفات بدون دخالت جریمه
وی با بیان این‌که سالانه در حدود 20 هزار نفر در کشور جان خود را به دلیل تصادفات جاده‌ای از دست می‌دهند، افزود: البته در طول 10 سال گذشته از تعداد مرگ ایرانیان در تصادفات جاده‌ای در حدود 10 هزار نفر کم‌تر شده است و این کار با جریمه صورت نپذیرفته است، بلکه مردم به این باور رسیده‌اند.
هاشمی با خطاب قرار دادن رئیس سازمان استاندارد کشور و پرسیدن این سوال از وی که آیا ایربگ در پراید به کار می‌رود، گفت: اگر در این مدت صنعت ما پسرفت نکرده باشد پیشرفت نیز نکرده است.
* ایرانیان بعد از 62 سالگی علیل می‌شوند
وزیر بهداشت با ابراز تاسف از اینکه چرا ایرانیان بعد از سن 62 سالگی عمر مفیدی ندارند و بعد از این سن علیل و دچار بیماری‌های متعددی می‌شوند، افزود: براین اساس باید به کمک رسانه‌ها و مطبوعات و در جاهایی نیز با سخت‌گیری‌هایی که البته باعث مانع‌تراشی نیز نشود تشویق کنیم تا سیاستگذاران تصمیمات خوبی در حوزه سلامت بگیرند.
هاشمی ادامه داد: مثلا سازمان دامپزشکی نباید حقوق کارمندان خود را از تولید کننده تامین کند، همین طور صنعت نباید هزینه‌های نظارت خود را از تولیدکننده بگیرد، همان طور که صدا و سیما نباید درآمد خود را از تبلیغات کسب کند زیرا در چنین مواقعی نقش نهادهای نظارتی بی‌معنی می‌شود و کسی از نظارت‌ها نیز تبعیت نمی‌کند.
وی با بیان این‌که باید نگاه‌ها در حوزه سلامت تغییر کند، عنوان کرد: یکی از گرفتاری‌های مهم از 2 سال پیش آغاز شد که همان مساله خودگردانی بود به طوری که از 2 سال پیش عنوان شد که بیمارستان‌ها باید خودگردان شوند و واقعاً یک بلا سر ما آمد زیرا مقوله خودگردانی به چرخه باطل افتاد.
وزیر بهداشت با اشاره به شعار سازمان بهداشت جهانی در هفته سلامت با عنوان «ایمنی غذا از مزرعه تا سفره» گفت: به واقع این شعار یک نماد است زیرا پذیرش آن برای من سخت است چون این شعار بیش‌تر برای برخی کشورها مناسب است زیرا ما در این مقوله راه سختی را در پیش داریم البته وضعیت غذای مردم بهتر از آن است که برخی‌ها سیاه‌نمایی می‌کنند ولی با نقطه مطلوب فاصله داریم.
* انتقاد هاشمی به 3 سازمان درباره تناقضات‌شان
هاشمی در ادامه با انتقاد از 3 سازمان درباره تناقضات‌شان در زمینه مواد غذایی گفت: این حرف بسیار بدی است که سازمان‌های دامپزشکی، استاندارد و غذا و دارو مواضع‌شان یکی نیست و هر کدامشان یک چیزی درباره مواد غذایی می‌گویند و وقتی بنده خودم این مواضع را می‌شنوم آزرده می‌شوم البته این مسائل در این دولت کم‌تر شده است، دامپزشکی هم همراهی‌اش خوب است ولی می‌تواند بهتر شود، به هر حال اگر خمیر مرغ بد است، چرا سازمان دیگری عنوان می‌کند خوب است ی همین تناقض را درباره شیر فله داریم که اگر همین‌طور پیش رود بحث نظارت این سازمان‌ها نیز تحت‌الشعاع قرار می‌گیرد.
وی با اشاره به این‌که امیدوارم همراهی‌ها بهتر شود، افزود: چرا دامپزشکی باید سهم نظارتی خود را از بودجه وزارت بهداشت تأمین کند، بنابراین دولت و مجلس باید به صورتی دیگر نگاه کنند.
وزیر بهداشت در ادامه این مراسم به مسائل شایعه‌پراکنی درباره مواد غذایی اشاره کرد و افزود: تأثیر شایعه‌پراکنی بسیار است و یک شایعه می‌تواند یک شهر را به هم بریزد، همان طور  این شایعات می‌تواند برای ناکارآمدی دولت و نظام یک ظلم تلقی شود و سوءاستفاده‌ها صورت پذیرد و مردم نگران شوند.
هاشمی به نگرانی‌های مردم در حوزه غذایی اشاره کرد و بیان داشت: واقعاً مردم چه گناهی دارند که می‌گویند هوا که خوب نیست، غذا هم که اشکال دارد، امروز روغن پالم، فردا وایتکس در شیر، صنعت هم که این‌ طور است، یک فردی هم در شورای شهر می‌آید و درباره آب، مردم را نگران می‌کند.
وی خطاب به استاندار تهران گفت: واقعاً مردم چه بخورند و چطور بخوابند بنابراین بنده می‌خواهم با کسانی که باعث نگرانی جامعه می‌شوند، برخورد شود.
وزیر بهداشت ادامه داد: آقای رئیس‌جمهور و بعضی از وزرا بارها به من گفتند که راجع‌به هوا، آب و غذا واقعیت را به مردم بگوییم ولی کسی هم حق ندارد جامعه را نگران کند، راجع‌به آب هم بارها گفته شد که حداکثر استانداردها رعایت می‌شود و چیز مخفی وجود ندارد.

هاشمی در پایان خاطرنشان کرد: توجه به بهداشت محیط و آشامیدنی مردم بیش‌تر شود و حوزه غذایی نیز کمک کند تا از سازمان غذادارو مچ‌گیری نشود بنابراین مردم خودشان باید نظارت کنند و دولت در این نظارت‌ها کمک کند زیرا ما اگر بخواهیم به تنهایی وارد شویم خیلی کارساز نخواهیم بود.

 

تسنیم

(شنبه ۵ اردیبهشت ۱۳۹۴) ۱۳:۳۸

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها