شنبه / ۵ اردیبهشت ۱۳۹۴ / ۱۰:۱۷
سرویس : خدمات بازرگانی و حمل و نقل
کد خبر : ۵۷۰۴۶
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس خدمات بازرگانی و حمل و نقل

روده و شکمبه گوسفندی با ارزآوری ۱۱۷ میلیون دلاری کالای عمده صادراتی شد

روده و شکمبه گوسفندی یکی از با ارزش ترین کالاهای عمده صادراتی ایران در سال قبل به حساب می آید به طوری این محصول با ارزآوری ۱۱۷ میلیون و ۲۰۰ هزار دلاری، ارزش صادراتی بیشتری از محصول معروف صادراتی خرما دارد.

 یکی از جالب ترین اقلام عمده صادرات کالاهای غیر نفتی سال گذشته که در میان کالاهای عمده و جزو چند  محصول برتر صادراتی کشاورزی قرار می گیرد، "روده، بادکنک و شکمبه حیوانات کامل یا قطعه قطعه شده" است که در حالت تازه، سردکرده، یخ زده، نمک زده، در آب نمک، خشک کرده یا دودی شده به کشور های دیگر می‌رود.
بر خلاف تصور عموم، این محصول بدبو هر ساله جزو چند کالای برتر صادارتی ایران قرار دارد و مشتریان خاص خود را در میان کشور‌های اروپایی به ویژه آلمان دارد که برای مصارف بسته بندی فرآورده های گوشتی استفاده می کنند.
این ماده پروتئینی علاوه بر استفاده در روکش سوسیس و کالباس برای مصارف تهیه نخ بخیه و در تولید لوازم آرایشی و بهداشتی کاربرد دارد.
رئیس اتحادیه صادرکنندگان روده در این باره می گوید که کلیه روده به دست آمده از ذبح دام سبک( گوسفند) بعد از فرآوری آماده صادارت می‌شود و این محصول در بازار داخل مصرفی ندارد.
جمشید نفر با بیان اینکه در گذشته صادرات این محصول رونق بیشتری داشت می افزاید: در سال‌های اخیر با بالا رفتن قیمت گوشت گوسفندی و کاهش قدرت خرید مردم از میزان روده استحصال شده و به طبع آن صادرات این محصول کاسته شده است.
بنا بر این گزارش، صادرات  روده با ارز آوری 117 میلیون و 200 هزار دلاری جز چند محصول برتر صادارتی بخش کشاورزی و بالاتر از ارزش صادراتی خرما در سال قبل است.
وزن صادارت انواع شکل روده در سال گذشته 3 هزار و 200 تن و بالاتر از صادرات محصول معروف صادراتی خرما بوده است. میزان صادرات خرمای مضافتی تازه و خشک کرده در سال گذشته 55 هزار تن در آمار گمرک ثبت شده است .

متوسط ارزش صادراتی هر کیلو گرم از این محصول در سال گذشته، مبلغ قابل توجه  36/2 دلار بوده که این رقم در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ، بیست سنت کاهش داشته است.

 

تسنیم

(شنبه ۵ اردیبهشت ۱۳۹۴) ۱۰:۱۷

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها