شنبه / ۵ اردیبهشت ۱۳۹۴ / ۰۹:۴۶
سرویس : صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی
کد خبر : ۵۷۰۳۳
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی

مصوبه جدید دولت قیمت خرید تضمینی گندم را ۵ تومان کاهش داد

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی با تأکید بر اینکه نرخ خرید تضمینی گندم امسال متناسب با هزینه‌های تولید نبود، گفت: اگر حمایت بیشتری از گندم‌کاران نمی‌شود نباید نرخ مصوب اعلام‌شده را کاهش داد.

علی ایران‌پور عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی گفت: از آنجا که قوت غالب مردم کشور نان است و تولید نان هم وابسته به تولید گندم  و آرد است بنابراین این محصول از جمله محصولات استراتژیک برای کشور به شمار می‌رود.

وی با بیان اینکه در سال‌های اخیر به دلایل مختلف از جمله کاهش بارندگی و برخی سوء مدیریت‌ها در بخش کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی، شاهد کاهش تولید گندم و افزایش واردات این محصول بودیم، افزود: عوامل مختلفی در کشور مانع حفظ آستانه خودکفایی تولید گندم شد که شاید یکی از عوامل تأثیرگذار بر این مسئله را بتوان تعیین نرخ خرید تضمینی گندم عنوان کرد.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی، تصریح کرد: در حالی که همواره دیده می‌شود که نرخ خرید تضمینی گندم از سوی گندمکاران مورد اعتراض است و در مقایسه با هزینه‌های تولید و نرخ تورم، نرخ خرید تضمینی این محصول عادلانه نیست، شاهد واردات گندم بوسیله دولت با قیمتی حدود 200 تا 300 تومان بالاتر در هر کیلو گرم هستیم.

ایران‌پور با تأکید بر اینکه نرخ خرید تضمینی گندم امسال متناسب با هزینه‌های تولید نبود، گفت: اگر حمایت بیشتری از گندمکاران نمی‌شود نباید نرخ مصوب اعلام شده را کاهش داد.

وی افزود: این نوع لجام‌گسیختگی‌ها فقط در مورد گندم اتفاق نمی‌افتد بلکه در بخش‌های مختلف کشاورزی دیده می‌شود.

عضو کمیسیون کشاورزی در پاسخ به این سؤال که اثرات سوء دوگانگی در نرخ مصوب گندم چیست، گفت: با این شرایط قطعا کشاورز به سمت تولید محصولاتی با شرایط و بستر مناسب‌تر می‌رود و این عوامل منجر به کاهش تولید و افزایش وابستگی در مهمترین و استراتژیک‌ترین محصول کشاورزی می‌شود.

براساس این گزارش در حالی که نرخ خرید تضمینی گندم برای سال زراعی جاری در مهرماه 93 از سوی دولت 1155 تومان تصویب و اعلام شد، نرخ خرید این محصول در مصوبه جدید دولت در فروردین ماه با کاهش 5 تومانی در هر کیلوگرم به 1150 تومان کاهش یافت و نرخ خرید تضمینی گندم دوروم هم از 1188 تومان به 1180 تومان رسید.

دولت طبق قانون موظف است هر ساله قبل از فصل کاشت نرخ خرید تضمینی محصولات کشاورزی را اعلام کند تا براساس نرخ مصوب کشاورز اقدام به کشت کند.

این گزارش می‌افزاید: در حالی که بسیاری از کارشناسان و گندمکاران نرخ مصوب 1155 تومان برای خرید تضمینی گندم را در سال زراعی جاری در مقایسه با نرخ تورم و هزینه‌های تولید نامناسب عنوان کرده و قیمت مناسب برای خرید این محصول را بین 1300 تا 1500 تومان عنوان کرده‌ بودند دولت با کاهش 5 تومانی قیمت تضمینی این محصول کشاورزان را غافلگیر کرد.

 

فارس

(شنبه ۵ اردیبهشت ۱۳۹۴) ۰۹:۴۶

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها