شنبه / ۵ اردیبهشت ۱۳۹۴ / ۰۹:۴۲
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۵۷۰۳۱
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا

اشکال از ماست نه کشاورز!

وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه ایران را با کشورهایی که آبیاری سبز دارند نمی توان مقایسه کرد گفت: کشاورزان ما از سخت کوش ترین کشاورزان دنیا در رابطه با مسائل آب هستند زیرا بیش از 80 درصد از محصولات دنیا با آب سبز تولید می شود اما در ایران تنها 10 درصد تولیدات کشاورزی با آب سبز تولید می شود.

محمود حجتی ظهر جمعه 4 اردیبهشت ماه در جلسه هم اندیشی مدیران، انجمن ها، اتحادیه ها و صنوف بخش کشاورزی گفت: در خصوص مسایل کمبود آب، کم لطفی نسبت به کشاورزان و بهره برداران ما می شود. متاسفانه زیاد درباره خشکسالی صحبت می شود، اما در صدد علاج ورزی به مشکلات امروز نمی پردازیم و امید به این داریم که این خشکسالی به پایان رسد.

وی ادامه داد: اقلیم کشور ما به صورت کم آبی بوده و این کم بارانی کاملا طبیعی است و ما باید از منظر فرهنگی، نگاه و همچنین بعد در اجرایی و عملیاتی کردن بتوانیم خود را با این اقلیم تطبیق دهیم؛ ضمن آنکه باید به دنبال علاج بخشی باشیم نه به این امید که باران خواهد بارید.

وی با اشاره به اینکه تمام گندم در بازارهای دنیا با آب سبز تولید می شوند اظهار کرد: بعید می دانم که کشاورزان ایرانی نسبت به از بین رفتن آب بی تفاوت باشد. ما باید کشاورز هر منطقه را متناسب با اقلیم آن منطقه مقایسه کنیم و نمی توان به طور مثال کشاورزان کرمانی را با کشاورزانی که در شمال کشور بخش عمده محصول خود را با آب سبز آبیاری می کند مقایسه کنیم و باید عملکرد کشاورز در جای خود و در موقعیت خودش بررسی شود.

حجتی با بیان اینکه معتقدیم بهره وری ما از بخش کشاورزی پایین است تصریح کرد: باید ابتدا بتوانیم کشاورز را توانمند کنیم سپس به بررسی میزان بهره وری محصولات کشاورزان بپردازیم زیرا معتقدم کشاورزان قدر آب را می دانند و ما باید در خدمت کشاورز باشیم و این موضوع نشان می دهد اشکال از ما است نه کشاورز!

وی تصریح کرد: ما به شیوه های گذشته دیگر نمی توانیم مرغ تولید کنیم و باید از تجربیات کشورهای دیگر که این مراحل را پشت سر گذاشته اند استفاده کنیم. امروز رقابت در تولید مرغ بسیار شدید است به گونه ای که ظرفیت تولید مرغ در کشور 3 میلیون تن بوده و این در حالی است که نیاز بازار 2 میلیون تن است و ما در سال گذشته فقط توانستیم حدود 70 تن صادرات مرغ داشته باشیم.

بالاترین مقام اجرایی جهاد کشاورزی با بیان اینکه وضع خوبی در سیستم کارمندی نداریم افزود: آیا راهبرد خروج از مشکلات این است که کشاورز به طور مثال گوجه فرنگی تولید کند و دولت آن را خریداری کند یا اینکه برنامه ریزی کنیم که چه میزان سطح زیرکشت گوجه فرنگی داشته باشیم.

رویه‌های مقابله با زمین خواری باید اصلاح شوند

وزیر جهاد کشاورزی در جلسه شورای حفظ حقوق بیت المال که با حضور استاندار کرمان، نمایندگان مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی و مدیران استانی عضو در این شورا برگزار شد نیز با بیان اینکه در سال گذشته در استان کرمان کار بسیار سختی اما فوق العاده ای در خصوص مقابله با حاشیه نشینی صورت گرفته است افزود: یکی از دغدغه های اصلی نظام بحث تجاوز به اراضی ملی و تغییر کاربری برخی زمین های کشاورزی به مسکونی است که به خوبی در استان کرمان در جهت رفع این دغدغه، تلاش شده است.

وی با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری در هفته درختکاری در خصوص مقابله با تغییر کاربری ها و نیز زمین خواری ادامه داد: مقام معظم رهبری بسیار تیزبینانه پیگیر این مبحث به ویژه بحث حاشیه نشینی که به دنبال زمین خواری ها بوجود می آید هستند و بر مقابله جدی با آن تاکید فراوانی دارند.

وزیر جهاد کشاورزی اضافه کرد: البته در مسیر مقابله با پدیده زمین خواری و حاشیه نشینی، افرادی هم دچار ضرر و زیان می شوند که باید برای آنان نسخه ای متفاوت پیچیده شود اما این به آن معنا نیست که از اصل مطلب دور شویم.

این مقام مسوول با تصریح بر اینکه در هر دوره زمانی، ظرفیت ها و شرایطی برای برخورد با پدیده زمین خواری و نیز تصرف اراضی و تغییر کاربری ها وجود داشت تاکید کرد: با توجه به شرایط کنونی باید با این پدیده برخورد کرد و نمی توان یک نسخه واحد را برای همه افراد دخیل و نیز همه موارد تصرف شده پیچید و با توجه به شرایط باید این کار را انجام داد.

حجتی با بیان اینکه خاک، عنصری خدادادی است که تجدیدپذیر نبوده و در دست ما ودیعه و امانت است افزود: زمین های فراوانی برای ساخت و ساز وجود دارد اما خاک کشاورزی که حاصلخیز است دیگر تجدید نمی شود و اگر به درستی از آن استفاده نشود، فرصت سوزی شده است و نمی توان به راحتی از کنار مسئله تغییر کاربری اراضی کشاورزی گذشت.

وی با تاکید بر اینکه به خاطر سوداگری و سودجویی برخی افراد، از انتفاع کشاورزی و غذایی مردم از این موهبت کوتاه نمی آییم ادامه داد: برخی از افراد با فکر سودجویی و اینکه عواید حاصل از تغییر کاربری اراضی و فروش آنها را به جیب خود بریزند به اعمالی مبادرت می ورزند که با این قضایا به شدت برخورد می کنیم.

وزیر جهاد کشاورزی خاطرنشان کرد: البته نباید از سر تقصیرات افرادی سوداگر که در فکر غارت اموال عمومی و بیت المال هستند بگذریم.

این مقام مسوول با بیان اینکه مقابله با حاشیه نشینی امری مطلوب است افزود: البته با تخریب خانه ها و املاک در حواشی شهر، متاثر می شویم اما به هر حال باید رویه ای منطقی طی شود تا همه امور به سرانجام مطلوب و خوب برسد. رویه ها باید اصلاح شود.

حجتی با تصریح اینکه در خصوص مقابله با زمین خواری و حاشیه نشینی، قوانین و مقررات صریحی وجود دارد ادامه داد: البته رویه های انجام شده منجر به اتفاقاتی می شود که این پدیده را بوجود می آورد و باید اقداماتمان را اصلاح کنیم.

وی با بیان اینکه بیش از 100 هزار پرونده تغییر کاربری در کشور وجود دارد خاطرنشان کرد: بر اثر اقدامات برخی افراد سودجو، افرادی هم نیز هستند که فریب آنها را می خورند، به این افراد که بعضا از قشر ضعیف و آسیب پذیر جامعه هستند فشارهایی وارد می شود که برای آنان نیز باید نسخه مناسب پیچیده شود.

سطح زیر کشت کشاورزی را بی رویه توسعه داده ایم

وزیر جهادکشاورزی پنجشنبه 3 اردیبهشت ماه نیز در حاشیه بازدید از ترمینال فرآوری و صادرات پسته روستای جلال آباد سیرجان گفت: در 10 سال گذشته مشکلاتی را در بخش کشاورزی تجربه کرده ایم و اکنون با مشکلات جدیدی نیز روبرو شده ایم که فضای کار را روز به روز فشرده و رقابتی تر می کند.

وی ادامه داد: اگر خودمان را با بازار، تکنولوژی و مدیریت روز تطبیق ندهیم قطعا از دنیا عقب خواهیم افتاد، ضمن آنکه باید در استفاده و بهره وری از منابع پایه از جمله آب و همچنین در استفاده از سایر منابع و امکانات باید خود را با شرایط روز دنیا تطبیق دهیم.

حجتی با بیان اینکه مسئله روز و دغدغه اصلی ما، چگونگی استفاده منطقی از منابع آب است افزود: منابع آبی که در اختیار ما قرار گرفته است کم نشده بلکه متاسفانه مصرف آن زیاده شده است و سطح زیر کشت کشاورزی را بی رویه توسعه داده ایم و معتقدیم لطف خداوند همیشه شامل حال ما بوده و امیدواریم بتوانیم از این نعمت بی بدیل الهی به خوبی استفاده کنیم.

وزیر جهاد کشاورزی تصریح کرد: امروز امر مهم در کشور، چگونگی استفاده از منابع آب است که در این زمینه، اجرای طرح آبیاری تحت فشار در شهرستان سیرجان کاری بی نظیر است که امیدواریم بتوانیم این طرح را که کاری بسیار نوین است را در سراسر کشور گسترش دهیم.

وی ادامه داد: باید در الگوی کشت، شیوه باغداری، روشهای کاشت و برداشت از روشهای جدید و نوین استفاده کنیم.

حجتی با اشاره به فعالیت ترمینال فرآوری و صادرات پسته روستای جلال آباد سیرجان گفت: این مجموعه نقش قابل توجهی در بازار داخل و همچنین صادرات پسته داشته است و با فعالیت چنین مجموعه ای توانستیم مشکلات مربوط به پسته از جمله آفت آفلاتوکسین را تا حد زیادی حل کنیم.

وزیر جهادکشاورزی با بیان اینکه به دنبال توسعه بازار محصول پسته ایرانی در دنیا هستیم اظهار کرد: پسته، اولی محصول صارداتی کشور در سال گذشته بوده و رکورد قابل توجهی داشته است.

وی با اشاره به مشکلات مطرح شده از سوی کشاورزان در این بازدیدها نیز گفت: امیدواریم با حضور دست اندرکاران بخش کشاورزی، استاندار و نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی بتوانیم این مشکلات را حل کنیم.

 

ایسنا

(شنبه ۵ اردیبهشت ۱۳۹۴) ۰۹:۴۲

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها