شنبه / ۵ اردیبهشت ۱۳۹۴ / ۰۹:۳۷
سرویس : فرآورده های گوشتی و پروتئینی
کد خبر : ۵۷۰۲۸
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس فرآورده های گوشتی و پروتئینی

روند کاهشی واردات گوشت منجمد بوفالو طی سه سال اخیر

رئیس سازمان دامپزشکی کشور از روند کاهشی واردات گوشت منجمد بوفالو خبر داد و گفت: سال گذشته بین 4 تا 5 هزار تن گوشت بوفالو هندی به منظور تهیه سوسیس و کالباس وارد کشور شده است.

مهدی خلج با بیان آنکه گوشت منجمد بوفالو (گاومیش) از دهه 70 از هندوستان وارد کشور ما می شده، افزود: در سال 91 حدود 22 هزار تن و در سال 92 معادل 17.5 هزار تن گوشت منجمد بوفالو از هند وارد شده است.

وی اظهار داشت: ستاد تنظیم بازار تعیین کننده واردات نوع محصول و کمیت آن است بنابراین واردات گوشت منجمد بوفالو هندی برای مصرف در فرآورده های گوشتی حرارت دیده نیز از این محل تعیین می شود.

وی بالا بودن کیفیت و علاقه مندی سرمایه گذاران و تولیدکنندگان صنعت فرآورده های گوشتی به استفاده از گوشت گاومیش در تهیه سوسیس و کالباس را از دلایل واردات این نوع گوشت از هند عنوان کرد و گفت: ظرفیت نگهداری آب در گوشت گاومیش به مراتب بالاتر از گوشت گاو است لذا این یک فاکتور مثبت در تولید فرآورده های گوشتی که حرارت می بینند، محسوب می شود.

رئیس سازمان دامپشکی کشور تصریح کرد: از لحاظ تغذیه ای نیز چربی گوشت گاومیش به مراتب کمتر از چربی گوشت گاو(اسیدهای چرب غیراشباع در گوشت بوفالو بیشتر و اسیدهای چرب اشباع کمتر از گوشت گاو) و همچنین این گوشت دارای ریزمغذی های بالاتری است.

خلج سازمان دامپزشکی کشور را یکی از مراجع حاکمیتی و صلاحیت دار در بهداشت فرآورده های خام دامی عنوان کرد و گفت: این سازمان براساس ضوابط بهداشتی اظهارنظر می کند به طوری که وقتی واردکننده ای مجوز کمیت واردات را از ستاد تنظیم بازار دریافت می کند باید برای دریافت مجوز واردات به سازمان دامپزشکی کشور مراجعه کند.

به گفته وی؛ سازمان دامپزشکی نیز پیشنهاد وارد کننده را از لحاظ دارا بودن شرایط بهداشتی و ارزیابی خطر کشور مبداء (کشور صادرکننده) و ساختار کشتارگاه ها و توان دامپزشکی آن کشور مورد بررسی اساسی قرار می دهد.

وی اظهار داشت: بنابراین تصمیم گیری نهایی سازمان دامپزشکی برای واردات فرآورده های خام دامی براساس اطلاعات سازمان جهانی بهداشت دام انجام می شود.

وی افزود: براساس آمار سازمان جهانی بهداشت دام به عنوان عالی ترین و معتبرترین مرجع بین المللی، هند از لحاظ وضعیت بیماری های دامی از جمله جنون گاوی در وضعیت کشورهای گروه الف قرار دارد که جزء کشورهای کم خطر به شمار می رود.

 

ایرنا

(شنبه ۵ اردیبهشت ۱۳۹۴) ۰۹:۳۷

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها