جمعه / ۴ اردیبهشت ۱۳۹۴ / ۰۱:۳۲
سرویس : اقتصاد
کد خبر : ۵۷۰۲۳
گزارشگر : ۱۰۰۶
سرویس اقتصاد
مدیرعامل صندوق ضمانت سرمایه گذرای تعاون

صدور ضمانت‌نامه بانکی در یک روز

مدیرعامل صندوق ضمانت سرمایه گذرای تعاون در تشریح برنامه سال ۹۴ صندوق گفت:طبق آمار میزان ضمانت های صادر در سال ۹۳ نسبت به ۹۲ با رشد ۶۰ درصدی روبرو بوده است که پیش‌بینی می‌شود این روند صعودی در خدمات دهی درسال ۹۴ ادامه دار باشد.

مهدی حسین نژاد در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، درباره توفیقات حاصل شده در سال 93 گفت:طراحی محصولات و خدمات جدید در راستای خروج غیر تورمی از رکود، انعقاد تفاهم نامه های مشترک با بانک‌ها و مؤسسات اعتباری، جلب همکاری تأمین کنندگان عمده مواد اولیه به عنوان ذینفع، تصویب بالغ بر سه هزار میلیارد ریال ضمانت‌نامه اعتباری، صدور بالغ بر یک هزار و پانصد میلیارد ریال ضمانت‌نامه اعتباری،  افزایش مانده تعهدات صندوق به بیش از دو هزار و هفتصد میلیارد ریال از جمله موفقیت ها در سال 93بوده است.
وی ادامه داد:در سال گذشته با چالش هایی مانند عدم شناخت کافی تأمین کنندگان عمده از توانایی قانونی و مالی صندوق،کاهش تسهیلات و اعتبارات بانکی به خصوص اعتبارت از محل صندوق توسعه ملی و رکود اقتصادی حاکم بر فضای کسب و کار مواجه بودیم.
مدیرعامل صندوق سرمایه‌گذاری تعاون ایران بیان کرد:طبق آمارها میزان ضمانت‌های صادره در سال 93 نسبت به سال 92 با رشد 60 درصدی روبه‌رو بوده و با توجه به به سیاست‌ها پیش بینی می‌شود، در سال 94 خدمات صندوق رشد قابل توجهی داشته باشد.
وی با تاکید بر اینکه روند صدور ضمانتنامه  در سال گذشته در صندوق به یک روز رسیده است ، گفت: برای مناطق محروم و شرکت‌های دانش‌بنیان تا 80 درصد تسهیلات ضمانت‌نامه صادر می‌شود.
حسین نژاد در بیان اهم فعالیتهای صندوق افزود: تضمین اعتبارات و سرمایه گذاری‌ها، تعهدات،مطالبات و معاملات شرکت‌های تعاونی، تضمین اصل و سود تسهیلات اعطایی بانک‌ها و موسسات مالی و اعتباری (دارای مجوز رسمی از بانک مرکزی) به شرکت های تعاونی از مهمترین موضوعات صندوق است.
مدیرعامل صندوق ضمانت سرمایه گذرای تعاون روش‌های تضمین ضمانت ها را دو روش مستقیم و غیر مستقیم اعلام کرد و گفت: در روش ضمانت مستقیم طی این فرآیند ضمانت نامه صندوق می تواند جایگزین اعتبارات اسنادی داخلی بانکی شود. در این روش صندوق پرداخت وجه کالا را در سر رسید معین تضمین و تعاونی می تواند قدرت خرید خود را افزایش و با پشتوانه صندوق معاملات خود را انجام رساند.این روش می‌تواند مواد اولیه مصرفی تولید کننده را تأمین و در تعاونی تأمین نیاز تولید کنندگان و مصرف کنندگان، مواد و کالاهای مورد نیاز اعضا را فراهم سازد.
وی درباره روش ضمانت غیر مستقیم اظهار داشت: در این حالت معامله بین متقاضی و تأمین کننده از طریق گشایش اعتبارات اسنادی دیداری یا مدت دار صورت می‌پذیرد و بانک پس از دریافت اسناد و مدارک لازم وجه را به تأمین کننده پرداخت می‌نماید. بانک‌ها جهت گشایش اعتبار از متقاضی تضمینات کافی دریافت می‌نمایند.
حسین نژاد در ادامه درباره محصولات و خدمات جدید صندوق گفت:صدور ضمانت معاملات،ضمانت انتشار اوراق صکوک وحد اعتباری و تضمین خرید دیون از جمله خدمات جدید صندوق است.
وی در توضیح جلب همکاری تأمین کنندگان عمده مواد اولیه به عنوان ذینفع گفت:صندوق  جهت حصول اهداف خود در عملی کردن  ضمانت نامه های معاملات وایجاد فضای مناسب برای گسترش سرمایه گذاری جدید و افزایش تولید در جهت تامین ثبات اقتصادی، سازمانها وشرکتهای بزرگ تامین کننده مواد اولیه تعاونی‌ها را جذب نمود. این تعاملات منجر به صدور ضمانت نامه هایی گردیده تا تعاونی‌ها بتوانند مواد اولیه مورد نیاز خود را  با استفاده از تضمین صندوق  تهیه نمایند. که مهمترین آنها بورس کالای ایران،شرکت بازرگانی پتروشیمی واتحادیه سراسری تعاونی های تامین نیازصنایع پایین دستی پتروشیمی،  سازمان تعاون روستایی،شرکت پشتیبانی امور دام واتحادیه سراسری فولاد و معدن ایران است.
(جمعه ۴ اردیبهشت ۱۳۹۴) ۰۱:۳۲

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها