چهارشنبه / ۲ اردیبهشت ۱۳۹۴ / ۱۰:۰۹
سرویس : سرویس عمومی
کد خبر : ۵۶۹۹۳
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس سرویس عمومی

شرط اعطای نشان سلامت به محصولات غذایی/ شرایط روغن های وارداتی

معاون وزیر و رئیس سازمان غذا و دارو، شرایط اعطای نشان ایمنی و سلامت به محصولات و فرآورده های غذایی را اعلام کرد.

دکتر رسول دیناروند، اظهار داشت: نشان ایمنی و سلامت به شرکت های واجد شرایطی اعطا می شود که گرایش به غذاهای سالم و البته ایمن تر مثل محصولات ارگانیک، کم نمک و...، دارند.

وی با تاکید بر اینکه نشان ایمنی و سلامت هیچگاه به محصولات پر چرب داده نمی شود، تصریح کرد: تبلیغ آشکار «سلامت محوری» آنقدر مهم است که درج نشان آن بر روی محصولات، برای تولید کنندگان امتیاز ویژه محسوب می شود.

معاون وزیر بهداشت با اشاره به اینکه خواست ما همواره این بوده که بر اساس ایده های تازه ای که می پرورانیم بتوانیم فعال تر از آنچه بوده ایم در سطح عرضه ظاهر بشویم، گفت: سازمان غذا و دارو نباید تنها به صرف صدور مجوز تولید بسنده کند تا برای تولید کننده این تصور ایجاد نشود که کار اصلی فقط همان اخذ مجوز بوده است.

دیناروند افزود: تجربه به ما می گوید اگر اینگونه باشد طبیعتا همه تولید کنندگان به محتوای همان پروانه تولید بسنده نخواهند کرد. زمانی تغییرات به سمت پاسخگویی به ذائقه و افزایش امکانات تولیدی برای بهبود است که کار خوبی است و ما هم آن را تایید می کنیم اما با گذشت زمان برخی تولید کنندگان درمی یابند که باید، به بهانه تغییرمنابع و اصلاح فرمولاسیون، در راستای سود و کسب درآمد بیشتر فراتر ازمجوزها در بازار ظاهر شوند که اینگونه اعمال را تقبیح می کنیم و اهتماممان بر نظارت بیشتر برآنها در سطح عرضه خواهد بود.

رئیس سازمان غذا و دارو، بحث دیگری مد نظر خود را کنترل آلاینده ها اعم از باقی مانده سموم، نیترات، فلزات سنگین و ایمنی محصولات استراتژیک عنوان کرد و گفت: باید درباره آنها به تعهدات مان عمل نماییم.

وی، سخت گیری سازمان غذا و دارو در حوزه واردات به خصوص در تولیدات داخلی را مورد تاکید قرار داد و اذعان داشت: اگر چه در این حوزه نمی توانیم حکم ممنوعیت کالایی را به دلیل اینکه در حیطه اختیارات ما نیست صادر کنیم اما این به منزله اجازه ورود محصولات بی کیفیت به بازار مصرف نیست. نمونه اقدامات ما در خصوص برنج معلوم است آنقدر درباره ایمنی آن پافشاری کردیم که دولت هند تسلیم خواست ما شد پاسخ ما هم به آنها صریح و شفاف بود: «سرانه مصرف ما بالاست بنابراین خواستار برنج های ایمن تر هستیم».

دیناروند در مورد روغن های وارداتی نیز گفت: به آنهایی اجازه ورود دادیم که کیفیت شان بسیار بالاتر از محصولات داخلی بود به عنوان مثال اگر درصد ترانس روغن داخل ۵ بود مجوز ورود روغن خارجی را با ترانس ۲ درصد صادر نمودیم هدفمان هم این بود که صنایع شاهد باشند که می شود محصول بهتر تولید کرد.

وی اظها داشت: اینها کارهایی است که در بحث ایمنی غذا انجام داده ایم اما قانع نیستیم، زیرا ضرورت پرداختن به فعالیت های گسترده تر در این حوزه به وضوح احساس می شود. باید درباره ایمنی غذا کارهای عظیمی انجام داد شاید نشود ۸۵۰ نفر نیروی نظارتی سازمان غذا و دارو و دانشگاه ها را به هر دلیلی به تعداد بیشتری افزایش داد اما قطعا راه حلهایی مثل استفاده از پتانسیل های انجمن ها و خود مردم، توانایی از بین بردن این خلاها را دارد.  

دیناروند در پایان با بیان اینکه وزیر بهداشت نیز آمادگی کامل خود را به منظور تامین و تدارک هزینه و بودجه لازم در این خصوص اعلام نموده اند، گفت: باید همواره در پی آن باشیم که اندیشه های بزرگی در خصوص «ایمنی غذا» ارائه نماییم.

 

مهر

(چهارشنبه ۲ اردیبهشت ۱۳۹۴) ۱۰:۰۹

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها