چهارشنبه / ۲ اردیبهشت ۱۳۹۴ / ۰۹:۴۳
سرویس : تغذیه و سلامتی
کد خبر : ۵۶۹۸۴
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس تغذیه و سلامتی

بیش از 40 درصد مردم دنیا از کمبود ریزمغذی‌ها رنج می‌برند

یک متخصص تغذیه با بیان این‌که بیش از 40 درصد مردم دنیا از کمبود ریزمغذی‌ها رنج می‌برند که به گرسنگی پنهان معروف است، گفت: هرگونه آسیب یا فقر غذایی و تغذیه‌ای در دوران کودکی تا پایان عمر آثار نامطلوب خود را بر جا می‌گذارد.

«فرناز جزء‌دائمی» ، با بیان این‌که امنیت غذایی و تغذیه‌ای دو واژه متفاوت اما مکمل هستند، گفت: امنیت تغذیه‌ای شامل دسترسی فیزیکی، اجتماعی و اقتصادی افراد و ایمنی غذایی به نگهداری مواد غذایی مربوط می‌شود.

وی با بیان این‌که بیماری‌های مرتبط با تغذیه را می‌توان به دودسته تقسیم کرد، ادامه داد: بیماری‌هایی که بر اثر تغذیه ناکافی ایجاد می‌شوند نظیر کمبود ریزمغذی‌ها و بیماری‌های قلبی -عروقی، سرطان‌ها، چاقی، دیابت، سنگ‌های صفراوی، پوسیدگی دندان و برخی بیماری‌های گوارشی بیماری‌هایی که در نتیجه‌ی تغذیه بیش‌ ازحد ایجاد می‌شوند از همین‌رو باید به تغذیه مناسب توجه‌ی ویژه‌ای داشت.

این متخصص تغذیه در تعریف امنیت غذایی گفت: امنیت غذایی به‌معنای غذای کافی به‌لحاظ کمی، کیفی، ایمنی، مقبول بودن از نظر اجتماعی و فرهنگی است که پس از استفاده موجب رضایت خاطر افراد، در همه‌ی اوقات شود تا بتوانند زندگی سالمی را ایجاد کند.

جزءدائمی در ادامه تصریح کرد: گرسنگی و عواقب آن سالانه باعث مرگ بیش از 40 میلیون نفر در دنیا می‌شود که 13 میلیون نفر آن اطفال هستند.

وی با بیان این‌که نمی‌توان همه‌ی خطرات را از میان برد اما می‌توان آن‌ها را به حداقل رساند، یادآور شد: ایمنی مواد غذایی، بیشتر از جهت آلودگی به باکتری‌ها و باقی‌مانده مواد شیمیایی مانند سموم دفع آفات نباتی، آنتی‌بیوتیک‌ها و هورمون‌ها مورد توجه است.

این متخصص تغذیه خاطرنشان کرد: تغییر در میزان و توزیع جمعیت، تنوع فرآورده‌های غذایی و تغییر شیوه زندگی در سال‌های اخیر به ایجاد تغییراتی در رژیم غذایی، نحوه‌ی انتخاب مواد غذایی و روش‌های آماده‌سازی غذا منجر شده است.

 

ایسنا

(چهارشنبه ۲ اردیبهشت ۱۳۹۴) ۰۹:۴۳

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها