سه شنبه / ۱ اردیبهشت ۱۳۹۴ / ۱۶:۱۹
سرویس : خدمات بازرگانی و حمل و نقل
کد خبر : ۵۶۹۷۴
گزارشگر : ۱۰۰۶
سرویس خدمات بازرگانی و حمل و نقل
برای مشارکت در بازسازی و سرمایه گذاری؛

رئیس جمهور افغانستان از فعالان اقتصادی ایران دعوت کرد

محمداشرف غنی رییس جمهور اسلامی افغانستان، با اشاره به موقعیت جغرافیایی این کشور در اتصال چند کشور آسیایی، این کشور را در 20 سال آینده قسمتی از زنجیره قدرت‌های اقتصادی دنیا ارزیابی کرد و گفت: ارتباط دو و چند جانبه با کشورهای همسایه هدف اساسی دولت افغانستان برای تبدیل این کشور به چهارراه آسیا می‌باشد و دراین راستا پیکره اقتصادی افغانستان مورد بررسی و برنامه ریزی قرار گرفته است.

رییس جمهوری افغانستان از بررسی و مطالعات برای ایجاد ارتباط کریدوری بین افغانستان و چین از طریق مرز واخان خبر داد و گفت: این مسیر می تواند ارتباط ایران با چین را برقرار نماید و همکاری ایران در زمینه های مطالعاتی، سرمایه گذاری، استقرار سیستم های مدیریتی، نرم افزارهای گمرکی و ترانزیت می تواند در تسریع ایجاد زیربناهای اتصال این کشور به آسیای میانه و مرکزی نقش به سزایی داشته باشد.

وی مانع اصلی رشد اقتصادی افغانستان را فساد اداری عنوان کرد و افزود: وظیفه دولت ایجاد شفافیت است و در صورت هرگونه درخواست رشوه و یا مشارکت توسط یک مسئول دولتی حتماً این موضوع به مقامات ذیربط اطلاع داده شود تا آن فرد از منصب دولتی عزل گشته و امکان سوء استفاده نداشته باشد.

محمد اشرف غنی افزایش مناسبات تجاری دو طرفه بین دو کشور را خواستار شد و از ایجاداتاق مشترک افغانستان و ایران خبر داد و گفت: اتاق مشترک باید با بررسی های دوره ای و نظارت اتاق های مشترک راه کاری برای تسهیل ارتباط بین تجار و رفع موانع کوچک که عامل‌های اصلی ضعف مبادلات بین دو کشور است، کوشش نماید.

رییس جمهور افغانستان موقعیت جغرافیایی، منابع سطحی و زیرزمینی، معادن و مخازن مس، آهن، سنگ های قیمتی و گاز را سرمایه‌های این کشور عنوان کرد و افزود: بخش‌های خصوصی ایران با تجربیات ارزنده در زمینه‌های مطالعات، اکتشاف و تأمین مالی باید تعامل سازنده‌ای با شرکت‌های افغان برپا کنند تا دیدگاه‌های اقتصادی را عملی نمایند.

اشرف غنی از توسعه گمرکات درمرزهای های مشترک دو کشور خبر داد و گفت: خدمات تسهیل مسافرت و اخذ روادید، جلوگیری از قاچاق مواد مخدر و کالا به دو کشور باید از طرف هر دو دولت بصورت جدی تری پیگیری شود.

اشرف غنی همچنین با بیان اینکه اینکه طی 13 سال اخیر فرهنگ استفاده غلط از آب و منابع زمینی سبب شده تا نیمی از زمین‌های زراعی این کشور بدون استفاده باقی بماند خاطرنشان کرد: سالانه 4 میلیارد دلار مواد غذایی مورد نیاز افغانستان را وارد می‌کنیم، در حالی که سرمایه‌گذاری در بخش تولید می‌تواند ما را به صادرکننده محصولات کشاورزی تبدیل کند.

وی از وزارت جهاد کشاورزی ایران و فعالان بخش خصوصی ایرانی خواست تا با ایجاد زنجیره ارزش افزوده در این زمینه با دولت افغانستان همکاری کنند.

رییس جمهور افغانستان به موقعیت چابهار به عنوان مسیر دسترسی این کشور به آبهای آزاد اشاره کرد و افزود: ما خواهان توسعه بندر چابهار و اتصال به مرزهای افغانستان هستیم و در این زمینه هر نوع همکاری دو یا چند جانبه را پشتیبانی می نماییم.

ضعف افغانستان در جذب سرمایه گذاری/ تجار افغان به جای تجارت سرمایه‌گذاری کنند

وی با انتقاد از روند استفاده از پول و سرمایه‌گذاری توسط مردم کشورش در افغانستان گفت: اکثریت مردم افغانستان اگرچه پول دارند ولی این پول تبدیل به سرمایه و تولید نشده و هدفمان این است که تجار ما تا 5 سال آینده به سرمایه‌گذار تبدیل شوند که شاید یکی از مشکلات فساد اداری باشد.

وی همچنین از تشکیل اداره اراضی در کشورش خبر داد و گفت: از این پس واگذاری زمین تنها از طریق یک دستگاه در افغانستان انجام می‌شود چراکه در 13 سال گذشته زمین‌های ما به جای آنکه منبع تولید باشند به منبع فساد تبدیل شده‌اند.

تقویت سیستم بانکی از دیگر مسائلی بود که رئیس‌جمهور افغانستان بر آن تایید کرد و گفت: ما فقط بخش خصوصی را عامل رشد نمی‌دانیم بلکه می‌خواهیم تفاهم‌نامه‌ای روشن و لازم بین دولت‌ها و بخش خصوصی ایجاد شود تا کارها به صورت مشترک پیش برود و از طرف ایرانی می‌خواهیم تا شریک ما در رشد و پیشرفت افغانستان باشد.

وی افزود: پروژه‌های مختلف صنعتی مانند، توسعه فیبرنوری، لوله‌های آب و گاز، خطوط راه آهن و شبکه انتقال برق در افغانستان زمینه‌های مناسب حضور و فعالیت‌های مشترک شرکت‌های ایرانی است.

رییس‌جمهور افغانستان این را هم گفت که دولتش تمایلی به تولید و صادرات هروئین، تریاک و مواد مخدر ندارد چراکه چیزی جز اقتصاد جرمی (فساد) نبوده و خطر مشترکی برای ایران و افغانستان محسوب می‌شود.

وی تربیت نیروی انسانی ماهر در کشورش را از دیگر مواردی عنوان کرد که می‌تواند به کاهش هزینه‌های پروژه‌ها کمک کند چراکه اکنون دانشگاه‌های این کشور نیروی متخصص مورد لزوم را تربیت نکرده و پولی که نیروی کارگر ساده از خارج کشور روان می‌کند حاکی از ناکامی دولت در ایجاد سرمایه انسانی است.

راه اندازی نخستین پروژه انتقال برق از قزاقستان تا پاکستان

اشرف غنی همچنین ایجاد خطوط سراسری فیبر نوری، لوله گاز، آب، برق و شبکه سراسری خط آهن را از دیگر برنامه‌های دولتش عنوان کرد و افزود: در همین راستا نخستین پروژه بزرگ انتقال برق از آسیای مرکزی به آسیای میانه از قزاقزستان به پاکستان به ارزش یک و نیم میلیارد دلار آغاز شده است.

وی اظهار امیدواری کرد تا ایران با ایجاد شبکه سراسری برق در افغانستان بتواند مازاد برق خود را به منطقه‌ صادر کند.

اشرف غنی پیشرفت‌های دیپلماتیک دولت ایران در عرصه بین المللی را تبریک گفت و تصریح کرد: پیشرفت‌های بزرگ و ارتباط ایران با تمام دنیا به ریشه کن کردن فقر و ایجاد اشتغال در منطقه کمک خواهد کرد.

در پایان تجار و فعالان بخش های خصوصی ایران و افغانستان در مذاکرات رو در رو با یکدیگر راه کارهای توسعه مناسبات اقتصادی و افزایش مبادلات را مورد مذاکره و بررسی قرار دادند.

ارتباط با افغانستان در درجه بالایی از اهمیت قرار دارد

غلامحسین شافعی رییس اتاق ایران نیز در این نشست با اشاره به اشتراکات فراوان دو کشور در زمینه‌های فرهنگی، تمدنی، دین، زبان، مفاخر و پیوندهای قومی، روابط ایران و افغانستان را در درجه خویشاوندی توصیف کرد و گفت: زمینه‌های بالقوه و بالفعل تجاری، صنعتی و سرمایه‌گذاری در دو کشور زمینه‌های همکاری بیش از پیش ایران و افغانستان را فراهم خواهد کرد. بدین ترتیب سفر رئیس جمهور این کشور به ایران، فصل جدیدی از روابط اقتصادی را ایجاد می‌کند.

وی رشد اقتصادی افغانستان، تقویت تولید داخلی، گسترش زیرساخت‌ها جذب سرمایه‌های خارجی و توسعه همکاری‌های دوجانبه و چندجانبه را از اولویت‌های اصلی کشور افغانستان برشمرد و تصریح کرد: ایران در پی آن است که روابط و مناسبات اقتصادی خود را با کشورهای همسایه و مسلمان افزایش دهد. به همین دلیل ارتباط با افغانستان در درجه بالایی از اهمیت قرار دارد.

شافعی مبادله کالا را یکی از اهداف اصلی دو کشور دانست و تاکید کرد: در عین حال سرمایه‌گذاری در زمینه تولید و توسعه زیربناهای تجاری و اقتصادی به پایداری روابط منجر می‌شود و در کنار آن رشد اشتغال که امروز یکی از نیازهای دولت افغانستان است را پاسخ می‌دهد.

وی در ادامه با تاکید بر حضور تجار افغان در کشورهای منطقه و ایران یادآور شد: همکارهای چندجانبه، یکی از برنامه‌هایی است که با حضور تجار افغانستان در کشورهای همجوار، قابل پیگیری است. با توجه به اهمیت هممکاری مشترک بین ایران و افغانستان ضروری است که نقشه راهی برای توسعه روابط از سوی نهادهای مربوط به بخش خصوصی دو کشور تهیه و عملیاتی شود.

رییس اتاق ایران، تاسیس اتاق مشترک ایران و افغانستان را نقطه عطفی در توسعه مناسبات تجاری و اقتصادی دو کشور ارزیابی کرد و افزود: امروز این اتاق مشترک در 3 استان همجوار افغانستان در ایران دارای شعبه است، برای بهتر انجام شدن برنامه‌ها و پروژه‌های توسعه لازم است که اتاق مشترک افغانستان و ایران نیز از سوی این کشور تشکیل شود.

توسعه گمرکات موضوع دیگری بود که از سوی شافعی مورد تاکید قرار گرفت. به اعتقاد شافعی، مرز یزدان می‌تواند در تسهیل روابط و کاهش هزینه های تجارت كمک شایان توجهی به دو کشور کند.ه

وی ادامه داد: افزایش ساعت کار گمرکات و ارایه تسهیلات لازم در رفت و آمد بازرگانان و فعالان اقتصادی دو کشور از دیگر لازمه‌های گذر از مسیر توسعه روابط اقتصادی است.

رییس اتاق ایران با اشاره به شرایط کنونی، افزایش همگرایی بین ایران و افغانستان را راهی مؤثر در آینده اقتصاد منطقه ارزیابی کرد و گفت: به طور قطع حضور رییس جمهور افغانستان در ایران پیامی را به دنبال دارد که ما می‌توانیم با برداشتن گام‌های عملی در راستای توسعه روابط دو کشور برداریم.

روابط عمومی اتاق

گزارش تصویری

(سه شنبه ۱ اردیبهشت ۱۳۹۴) ۱۶:۱۹

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها