سه شنبه / ۱ اردیبهشت ۱۳۹۴ / ۱۰:۵۶
سرویس : اقتصاد
کد خبر : ۵۶۹۴۹
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس اقتصاد

قضاوت یک طرفه سیستم بانکی غلط است/ کاهش نرخ سود بانکی در دو مرحله

معاون سابق حقوقی و مجلس بانک مرکزی گفت: مطمئناً اشکالات موجود در اقتصاد کشور به دلیل وابستگی رگ و پی اقتصاد کشور به نظام بانکداری است اما این که کلیه مشکلات را بر عهده سیستم بانکی بیاندازیم و یک طرفه قضاوت کنیم غلط است.

حیدر مستخدمین حسینی ، با بیان این که توجه به این نکته ضروری است که سیستم بانکی نیز با نواقصی همراه است، گفت: باید به اشکال سنجی این سیستم بپردازیم تا فناوری‎ها و قوانین حاکم بر آن را به‌روز و کارآمد کنیم، اما این که کلیه مشکلات را به گردن این سیستم بیاندازیم غلط است.

نقش کلیدی بازار سرمایه در اقتصاد  

معاون سابق حقوقی و مجلس بانک مرکزی در ادامه اظهار داشت: بازار سرمایه می‌تواند نقش کلیدی در اقتصاد ایفا کند و پاسخ‌گوی تمامی نیازها باشد اما متاسفانه سهم بازار سرمایه در تامین مالی شرکت‌ها و واحدهای تولیدی تنها 10 درصد است و بخش اعظم آن بر عهده سیستم بانکی است و نارضایتی از عملکرد سیستم بانکی، به جا و درست است در صورتی که دولت بازار سرمایه را فعال و ابزارهای جدیدی را به این بازار معرفی کند تا شکل جدیدی از تامین منابع در بازاری جدید شکل بگیرد.

وی در ادامه تصریح کرد: اما با توجه به فقدان بازار سرمایه قوی و پاسخگو، شرکت‌ها و بنگاه‌ها برای طرح‌های بلندمدت خود مجبور به حرکت به سمت بانک‌ها می‌باشند.

کوتاهی دولت و بانک مرکزی در کاهش نرخ سود


حیدر مستخدمین حسینی در خصوص کاهش نرخ سود بانکی گفت: یکی از مشکلات سیستم بانکی نرخ تورم بالا است، زیرا نرخ سود بانکی نیز باید متناسب با تورم در سال 93 کاهش می‌یافت اما دولت با وجود اختلاف 7 درصدی تورم و نرخ سود بانکی اقدامی در جهت کاهش نرخ سود بانکی صورت نداد.

وی افزود: کاهش 7 درصدی نرخ سود به یک‌باره امکان‌پذیر نیست، زیرا شوک بزرگی به اقتصاد و سیستم بانکی وارد خواهد شد و از نظر من بهترین راه کاهش دو مرحله‌ای نرخ سود بانکی است.

مستخدمین حسینی در توضیح این موضوع گفت: سیستم بانکی می‌تواند مرحله‌ اول کاهش نرخ سود را در ابتدای سال اعمال کند تا بنگاه‌ها تکلیف خود را بدانند و مرحله بعدی نیز در نیمه دوم سال با تعیین تکلیف توافقات بین‌المللی صورت گیرد.

معاون سابق حقوقی و مجلس بانک مرکزی در پایان تاکید کرد: در کنار کلیه این اقدامات، اصلاح بازار سرمایه و کاهش دخالت دولت در این بازار باید صورت گیرد و از طرفی سیاست‌های تعرفه‌ای و ارزی نیز باید تعیین تکلیف شود و علاوه بر این موسسات غیرمجاز نیز باید اصلاح و تعیین تکلیف شود، تا با توجه به کلیه این اقدامات نرخ سود کاهش یافته معنی‌دار شود.

 

 باشگاه خبرنگاران

(سه شنبه ۱ اردیبهشت ۱۳۹۴) ۱۰:۵۶

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها