سه شنبه / ۱ اردیبهشت ۱۳۹۴ / ۱۰:۲۴
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۵۶۹۴۴
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا

بیش از 90 درصد محصولات کشاورزی سالم هستند

رییس سازمان حفظ نباتات ضمن انتقاد از اینکه چرا بخش کشاورزی که تامین کننده امنیت غذایی کشور و منشأ سلامت مردم است هیچ سهمی از یارانه سلامت ندارد، گفت: بیش از 90 درصد محصولات کشاورزی ایران سالم هستند که صادرات به کشورهای مختلف، گواه این موضوع است.

محمد علی باغستانی میبدی کرد: به صورت میانگین بیش از 90 درصد محصولات کشاورزی تولید شده در کشور از نظر میزان باقیمانده‌های شیمیایی و سلامت کشاورزی جزو محصولات سالم به شمار می‌روند.

وی افزود: گرچه ممکن است مشکلاتی در حوزه‌های مختلف ترویج، آموزش، پایین بودن کیفیت برخی سموم نسبت به سموم اروپایی و دیگر مشکلات ناشی از تحریم‌ها در کشور وجود داشته باشد اما باید شرایط را پذیرفت؛ به عنوان مثال در گذشته واردات سموم عمدتا از کشورهای اروپایی صورت می‌گرفت اما تحریم‌های ظالمانه سبب شد 95 درصد سموم مورد نیاز کشاورزی از کشورهای هند و چین تامین شود که مسلما با برداشته شدن تحریم‌ها و واردات کودهای با کیفیت، سلامت و کیفیت محصولات کشاورزی افزایش می‌یابد.

رییس سازمان حفظ نباتات با بیان اینکه همه کارشناسان، ناظران، محققان و مسئولان بخش کشاورزی مروجان این بخش هستند و نباید ضعیف بودن ترویج در بخش کشاورزی را تنها در سازمان مورد نظر آن دید، ادامه داد: انتقادهایی که به سلامت محصولات کشاورزی ایران، کیفیت سموم وارداتی، میزان و زمان مصرف آن مطرح می‌شود پایه‌ علمی مناسبی ندارد و نباید بی مورد مردم را نسبت به سلامت محصولات کشاورزی داخلی نگران کرد.

چرا کشاورزی هیچ سهمی از یارانه سلامت ندارد؟
باغستانی میبدی تصریح کرد: چرا بخش کشاورزی که تامین کننده امنیت غذایی کشور و منشأ سلامت مردم و جامعه به شمار می‌رود هیچ سهمی از یارانه سلامت ندارد؟ باید بیشتر به بخش کشاورزی و دو سازمان حفظ نباتات و دامپزشکی که تضمین‌کننده سلامت محصولات کشاورزی و دامی هستند؛ توجه کرد تا بتوان به ارتقای سلامت محصولات کشاورزی و دامی امیدوار بود.

وی با بیان اینکه دانش و آگاهی مصرف کود و سم در کشور پایین است، اظهارکرد: مسلما در ایران نیز مانند دیگر کشورهای جهان خطا و اشتباه در حوزه‌های مختلف مانند سلامت محصولات کشاورزی وجود دارد اما باید برای ارزیابی صحیح و دقیق علمی در این زمینه به این نکته توجه کرد که حدود 100 میلیون تن انواع محصولات کشاورزی در و براساس آمارهای موجود میزان مصرف ماده موثره سم در هر هکتاراز اراضی کشاورزی حدود نصف میانگین جهانی است.

به گفته وی سالانه مبارزه شیمیایی با آفات در حدود 16 میلیون هکتار از اراضی کشاورزی در کشور انجام می‌شود که حدود 45 درصد آن برای مبارزه با آفات گندم است؛ به گونه‌ای که پیش‌بینی می‌شود امسال حدود چهار میلیون هکتار مبارزه با علف‌های هرز، حدود دو میلیون هکتار مبارزه با سن گندم و حدود 500 هزار هکتار مبارزه با دیگر آفات صورت گیرد.

 

ایسنا

(سه شنبه ۱ اردیبهشت ۱۳۹۴) ۱۰:۲۴

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها