سه شنبه / ۱ اردیبهشت ۱۳۹۴ / ۰۹:۳۲
سرویس : صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی
کد خبر : ۵۶۹۳۲
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی

768 راس دام مبتلا به تب‌مالت شناسایی و معدوم شد

رئیس سازمان دامپزشکی کشور در هفته سلامت با اشاره به این که دامپزشکان در سلامت جامعه نقش مهمی دارند، از ضبط سالانه ۸۵۰۰ تن گوشت گاو و گوسفند و طیور نامناسب در کشتارگاههای کشور خبر داد.

مهدی خلج رئیس سازمان دامپزشکی کشور در اولین روز از هفته سلامت  در مورد اینکه این سازمان چه تدابیر و نقشی برای جلوگیری از انتقال بیماری‌های مشترک بین انسان و دام برعهده دارد، گفت: بخش عمده‌ای از فعالیت‌های سازمان دامپزشکی کشور تأمین بهداشت عمومی و سلامت جامعه است.

وی با بیان اینکه برخی از بیماری‌‌های دام قابل انتقال به انسان مانند تب خونریزی دهنده کریمه کنگو و مُرس هیچ مشکلی در دام بوجود نمی‌آورد، گفت: به حکم تکلیف و قانون و همچنین در راستای همکاری با وزارت درمان و آموزش پزشکی برای سلامت جامعه حداکثر تلاشمان را برای جلوگیری از انتقال بیماری‌های دام به انسان انجام می‌دهیم.

خلج با اشاره به ویروس کرونا که گفته می‌شود، عامل انتقال آن به انسان، شتر است گفت: انتقال این ویروس از شتر به انسان هنوز قطعی نشده، اما از آنجا که مظنون اصلی انتقال دهنده این ویروس به انسان شتر است، بنابراین عقل حکم می‌کند تا شرایط پیشگیری از انتقال ویروس را فراهم کنیم.

وی افزود: براساس تقاضای وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی جلوی جابه جایی شتر در داخل کشور گرفته شده و اجازه ورود یا خروج شتر از مرزهای شرقی سیستان و بلوچستان داده نمی‌شود.

رئیس سازمان دامپزشکی با بیان اینکه ویروس کرونا منجر به بروز بیماری سندرم تنفسی در انسان می‌شود، تصریح کرد: این ویروس از انسان به انسان انتقال یافته، اما از آنجا که شتر میزبان اصلی ویروس کرونا قلمداد شده، بنابراین برای شناسایی وضعیت دام‌ها از نظر ابتلا به این ویروس نمونه‌برداری‌هایی انجام شده است.

خلج گفت: سال 93 از 2 هزار و 15 نمونه شترهای بومی سراسر کشور نمونه‌برداری و آزمایش مولکولی انجام شد که در نتیجه آن مشخص شد، هیچ کدام از شترهای بومی کشور مشکلی از این نظر نداشتند.

وی افزود: البته در بین محموله‌های وارداتی غیر مجاز شتر، سال گذشته 2 یا 3 نمونه مبتلا به ویروس کرونا شناسایی که بلافاصله قرنطینه و ممنوعیت تردد آن‌ها اعلام شد.

* 768 راس دام مبتلا به تب‌مالت شناسایی و معدوم شد

رئیس سازمان دامپزشکی همچنین در مورد بیماری تب مالت که یک بیماری مشترک بین انسان و دام است، گفت: سال گذشته تعداد 768 راس دام مبتلا به تب مالت از تعداد 945 هزار و 300 راس گاو نمونه‌برداری شناسایی شد.

خلج افزود: تمامی دام‌های مبتلا به تب مالت را در کشتارگاه‌ها از بین بردند و غرامت ناشی از آن‌ را به صاحبان آن پرداخت کردند.

رئیس سازمان دامپزشکی با توجه به اهمیت و لزوم مبارزه با بیماری تب مالت، گفت: نتایج اقدامات انجام شده در آینده نمایان می‌شود ولی از آنجا که در برخی مواقع راجع به افزایش موارد انسانی این بیماری گزارشاتی اعلام می‌شود از وزارت بهداشت و درمان خواسته‌ایم، امکانات مالی را برای خرید واکسن مؤثر و کیفی فراهم کند.

* دولت بخشی از اعتبارات سلامت را به سازمان دامپزشکی اختصاص دهد

خلج با تأکید بر این موضوع که امکانات سازمان برای خرید واکسن مؤثر و کیفی کم است، بیان داشت: برای توسعه عملیات شناسایی، مبارزه و پیشگیری با بیماری تب مالت سازمان به نیروی انسانی، اتومبیل و همچنین بودجه برای پرداخت غرامت نیاز دارد که از دولت درخواست کرده ایم تا از اعتبارات بخش سلامت به سازمان دامپزشکی کمک کند.

رئیس سازمان دامپزشکی تصریح کرد: سازمان دامپزشکی سالیانه بر کشتار 2 میلیون تن گوشت مرغ که از  243 کشتارگاه صنعتی استحصال می‌شود نظارت می‌کند.

ضبط سالانه 8500 تن گوشت نامناسب دام و طیور در کشتارگاه‌ها

وی افزود: همچنین این سازمان بر کشتار 12 هزار راس گوسفند و بز و یک میلیون و 100 هزار راس گاو در کشتارگاه‌های دام بازرسی و نظارت می‌کند و سالیانه 8 هزار و 500 تن از این فرآورده‌ها را در همه عرصه‌ها که منظر بهداشتی برای سلامت انسان مناسب نیست، ضبط و از مصرف خوراکی آن جلوگیری می‌کند.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور در پاسخ به این سؤال که ناظر بهداشتی در همه کشتارگاه‌ها حضور دارد، گفت: در حال حاضر حدود 243 کشتارگاه صنعتی طیور، 308 کشتارگاه سنتی دام و 74 کشتارگاه صنعتی دام در کشور موجود است که برنامه سازمان دامپزشکی در سال 94 این است که در همه کشتارگاه‌های تحت نظارت سازمان دامپزشکی کشور یک دامپزشکی مجرب دولتی مستقر شود، تا به طور جدی بر همه امور نظارت مستمر کند.

وی با تأکید بر این موضوع که تمامی کشتارگاه‌های کشور باید صنعتی شود، بیان داشت: ضمن اینکه کشتارگاه یک بنگاه اقتصاد است این مکان  پایگاهی برای رصد بیماری‌های دامی  به شمار می‌رود.

خلج تصریح کرد: هم‌اکنون ناظر دامپزشکی از سوی بخش غیردولتی با نظارت سازمان دامپزشکی تأمین می‌شود.

وی با بیان اینکه مجوز جذب دامپزشک مجرب برای تمامی کشتارگاه‌ها سال گذشته اتخاذ شده است، گفت: امیدواریم با دریافت منابع مالی آن از سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی این کار عملیاتی شود.

رئیس سازمان دامپزشکی در پاسخ به این سؤال که در زمان ذبح در برخی کشتارگاه‌ها، دیده شده که ناظر بهداشتی حضور نداشته، گفت: ممکن است در آن ساعت ناظر بهداشتی حضور نداشته است.

 

فارس

(سه شنبه ۱ اردیبهشت ۱۳۹۴) ۰۹:۳۲

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها