یکشنبه / ۳۰ فروردین ۱۳۹۴ / ۱۴:۱۳
سرویس : بازار پخش و توزیع مواد غذایی
کد خبر : ۵۶۸۶۶
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس بازار پخش و توزیع مواد غذایی

نصب چراغ راهنما بر روی مواد غذایی

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی ایران با اشاره به نصب چراغ‌های راهنما بر روی مواد غذایی، ۵ کلید برای دستیابی به غذاهای سالم تر را تشریح کرد.

مهران ولایی با بیان اینکه هفته سلامت امسال با عنوان "ایمنی غذا از مزرعه تا بشقاب " نامگذاری شده است، اظهار داشت: عرضه مواد غذایی به طور فزاینده‌ای در حال افزایش است و بیش از پیش سیستم‌های ایمنی مواد غذایی را مورد توجه قرار می‌دهد. به همین دلیل سازمان بهداشت جهانی شعار خود ر در سال 2015 ایمنی غذا از مزرعه تا بشقاب در نظر گرفته است.
وی افزود: بر اساس آمارهای ارائه شده، در سال حدود 2 میلیون مرگ و میر ناشی از موادغذایی ناسالم صورت می‌پذیرد که عمده این مرگ و میرها در مورد کودکان است.
ولایی ادامه داد: تقریباً بیش از 200 نوع بیماری که موجب مرگ ومیر بالاخص در کودکان می‌شود، ناشی از باکتری‌های مضر، ویروس‌ها، انگل‌ها و یا مواد شیمیایی است که در مواد غذایی ایجاد  و موجب بیماریها از اسهال تا سرطان می شوند که این تهدید جدیدی برای ایمنی مواد غذایی است.
معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی ایران گفت: تغییر در شیوه تولید، توزیع و مصرف مواد غذایی، تغییر در محیط زیست، ظهور عوامل بیماری زای جدید، مقاومت‌های میکروب و ..  از عواملی هستند که این سیستم را به چالش می‌کشاند.
ولایی با اشاره به اینکه در سال 94 سازمان غذا و دارو در خصوص ایمنی غذا برنامه‌هایی را به دانشگاه ایران ابلاغ کرده است، افزود: از جمله این برنامه‌ها، تشدید نظارت بر واحدهای لبنی،گوشتی، آبلیمو و دیگر محصولات غذایی است که در دستور کار دانشگاه قرار گرفت.
وی ادامه داد: یکی از مهمترین اموری که در سال 94 صورت خواهد گرفت، برچسب گذاری و نشانه گذاری بر روی مواد غذایی است که این موارد نشانه‌های رنگی خواهند بود و به‌صورت چراغ راهنما عمل می‌کنند تا افراد بتوانند غذاهای مضر را بشناسند. همچنین صدور یا تمدید پروانه‌های بهداشتی ساخت و شناسه نظارت محصولات غذایی از تاریخ 94،02،01 برچسب علامت راهنمایی تغذیه ای خواهد داشت.
معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی ایران افزود: به‌طور مثال شیر و ماست پر چرب و غذاهای شور و پر چرب با نشانه‌های رنگی علامت گذاری خواهند شد تا مردم بتوانند در انتخاب نوع غذای خود راحت تر باشند.
ولایی گفت: 5 کلید بهداشت جهانی جهت دستیابی به غذاهای سالم تر اعلام شده است که عباتند از 1- همیشه نظافت رعایت شود. 2- غذاهای خام را از غذاهای پخته شده جدا شود. 3- غذاها خوب پخته شود. 4- غذاها در دمای مناسب و سالم نگهداری شود. 5- از آب سالم و مواد سالم استفاده شود.
معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی ایران ادامه داد: افراد باید دقت کنند غذاها حتماً باید حداقل در دمای 70 درجه پخته شوند تا اگر میکروبی داشته باشند از بین بروند. همچنین غذاها را نباید بیش از 2 ساعت در دمای اتاق نگه داریم و غذای پخته حتماً باید در یخچال نگهداری شود. اگر لازم است غذا مجدد گرم شود، حتماً باید در 70 درجه حرارت داده شود.
وی در خصوص استفاده از تخته‌های آشپزخانه اظهار داشت: در گذشته از تخته چوبی یا فلزی استفاده می‌شد و سپس این تخته‌ها به‌صورت پلاستیک فشرده درآمدند که متاسفانه به خاطر خراش‌هایی که در آنها ایجاد می‌شود، احتمال نفوذ میکروب در آن بالا می‌رود. لذا باید به‌طور مرتب با آب و مایع شستشو شود. البته استفاده از تخته‌های فلزی بهتر است.
ولایی در مورد رعایت نظافت و شستشوی مرتب دست‌ها عنوان کرد: در بحث شستشوی دست‌ها باید از صابون‌های مایع استفاده کرد، چون صابون یک منبع انتقال میکروب و قارچ است.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی ایران در خاتمه در مورد استفاده از آب سالم و فرآورده‌های غذایی سالم  خاطرنشان کرد: سعی کنیم از غذاهایی مانند شیر و ماست پاستوریزه استفاده کنیم و همچنین از خرید محصولات غذایی فله ای فاقد شناسه بهداشتی جلوگیری شود.

 

تسنیم

(یکشنبه ۳۰ فروردین ۱۳۹۴) ۱۴:۱۳

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها