یکشنبه / ۳۰ فروردین ۱۳۹۴ / ۱۴:۰۴
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۵۶۸۶۳
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا

سلامت محصولات کشاورزی ایران بالاتر از میانگین جهانی است

معاون سازمان حفظ نباتات کشور گفت: سلامت محصولات کشاورزی ایران از نظر باقی‌مانده‌های شیمیایی بالاتر از میانگین جهانی است چرا که مصرف سم در هر هکتار از اراضی کشاورزی ایران نصف میزان مصرف کشور‌های جهان است.

یحیی ابطالی  اظهار کرد: نباید در زمینه‌ بررسی وضعیت سلامت محصولات کشاورزی ایران و آموزش و ترویج در این زمینه نگاه صفر و صدی داشت، چرا که علی‌رغم ایده‌آل نبودن این وضعیت می‌توان گفت سلامت محصولات کشاورزی ایران از میانگین جهانی بالاتر است.

وی افزود: در ایران سالانه مبارزه با آفات در سطح 14 تا 16 میلیون هکتار انجام می‌شود و به صورت متوسط 22 هزار تن سم در کشور در سال وارد می‌شود که می‌توان گفت سالانه 560 گرم ماده موثر سم در هر هکتار از اراضی کشاورزی (اعم از محصولات زراعی و باغی) مصرف می‌شود و این درحالی است که این آمار در سطح میانگین جهانی حدود هزار گرم است. بنابراین می‌توان به‌طور قطع گفت که میزان مصرف سم در واحد سطح در ایران کمتر است، چرا که سطح زیرکشت و میزان واردات آن در هر سال مشخص است.

معاون کنترل و مبارزه با آفات سازمان حفظ نباتات کشور تصریح کرد: نمی‌توان صرف کمتر بودن میزان مصرف سم در واحد سطح ادعا کرد که محصولات کشاورزی ایران سالم‌تر از کشور‌های جهانی است، چرا که در برخی از محصولات ممکن است بد مصرفی وجود داشته باشد که البته در نمونه‌برداری‌های انجام شده از میادین میوه و تره‌بار مشخص شد که چهار تا پنج درصد محصولات وارد شده به میادین دارای باقی‌مانده‌های بالاتر از حد استاندارد است، اما باید دید این میزان محصولات چقدر به سبد مصرفی مردم واقع می‌شود و تاثیر آن تا چه حد است.

ابطالی ادامه داد: در زمینه‌ کیفیت سموم مصرفی در کشور می‌توان گفت اگر تحریم‌ها برداشته شود و بتوانیم سموم باکیفیت اروپایی را در اختیار کشاورزان قرار دهیم به مراتب سلامت و کیفیت محصولات کشاورزی تولید شده ارتقاء پیدا می‌کند.

وی خاطر‌ نشان کرد: به عنوان مثال در سال گذشته با همین سمومی که استاندارد‌های لازم را نیز داشت به مبارزه با آفت سن گندم پرداختیم و نشان داد که کمترین آسیب به این محصول طی سالیان اخیر وارد شد و این سموم مصرفی در مبارزه با آفت از کیفیت مطلوبی برخوردار بوده است اما ممکن است این سموم از نظر وزارت بهداشت برای سلامت انسان مشکل داشته باشد که البته باید دستگاه متولی نسبت به این مساله اظهارنظر کند و می‌توان پس از برداشته شدن تحریم‌ها به بالا‌رفتن کیفیت سموم وارداتی از طریق واردات سموم از اروپا امیدوار بود.

معاون کنترل و مبارزه با آفات سازمان حفظ نباتات کشور اظهار کرد: یکی‌دیگر از مسائل و مشکلات سزمان در این زمینه پایین‌ بودن تعداد ناظران بخش کشاورزی است که باید به آن توجه کرد البته براساس دستور وزیر جهاد کشاورزی و حمایت دولت طرح ارتقای سلامت 10 گروه محصولات کشاورزی در دستور کار قرار گرفت و تصویب شد که در این طرح مسائلی از جمله چگونگی استفاده از سموم، چگونگی مبارزه شیمیایی با آفات و ویژگی‌های توسعه آن، ضرورت افزایش تعداد ناظران بخش کشاورزی وغیره مطرح شد.

وی تصریح کرد: گرچه وضعیت سلامت محصولات کشاورزی در ایران بالاتر از میانگین جهانی است، اما باید همه دست به دست هم دهیم و با برداشتن موانعی مانند تحریم‌ها و اعتبارات کم و جایگاه و توانمندی سازمان در مبارزه با آفات محصولات کشاورزی و ارتقاء کیفیت سلامت آن افزایش یابد.

 

ایسنا

(یکشنبه ۳۰ فروردین ۱۳۹۴) ۱۴:۰۴

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها