یکشنبه / ۳۰ فروردین ۱۳۹۴ / ۱۳:۲۱
سرویس : فراورده های روغنی
کد خبر : ۵۶۸۶۰
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس فراورده های روغنی

ورود ۷ هزار تن روغن زیتون قاچاق به کشور

عضو شورای ملی زیتون با بیان اینکه بین ۵ تا ۷ هزار تن روغن زیتون به شکل قاچاق واردکشورمی‌شود، سه روش تشخیص روغن زیتون باکیفیت را تشریح کرد.

نادر جلالت  در مورد بی‌کیفیت بودن روغن‌ زیتون‌های وارداتی به کشور اظهارداشت: اگر واردات روغن‌ زیتون‌ از مبادی غیر قانونی و به صورت قاچاق انجام شده باشد، چون هیچ‌گونه نظارتی بر روی آن‌ها انجام نمی‌گیرد، کیفیت مطلوبی ندارند.

وی افزود: درحال حاضر با توجه به مصرف سرانه روغن زیتون در کشور که حدود ۲۰۰ گرم است و همچنین با توجه به جمعیت ۷۵ میلیون نفری کشور، نیاز ما به روغن زیتون حدود ۱۵ هزار تن است.

جلالت با بیان اینکه میزان تولید داخلی روغن زیتون بسته به سال آور یا ناآور بین ۲ تا ۵ هزارتن است، گفت: حدود ۵ هزارتن روغن نیز براساس آمار گمرک به صورت رسمی وارد کشور می‌شود و بنابراین بین ۵ تا ۷ هزار تن نیز به شکل قاچاق وارد ایران می‌شود.

وی با اشاره به اینکه روغن‌های وارداتی قاچاق روغن‌های استانداردی نیستند، اظهارداشت: این‌ها روغن‌های پومیس(روغن تفاله زیتون) هستند، یعنی روغن‌هایی که از تفاله زیتون گرفته می‌شوند.

عضو شورای ملی زیتون افزود: روغن‌ زیتون‌های قاچاق از جنوب کشور، بانه، سردشت و مرزهای عراق و ترکیه وارد کشور می‌شوند که علت این امر نیز تعرفه بالای واردات روغن زیتون است چراکه هم اکنون تعرفه واردات روغن زیتون به‌صورت فله چیزی حدود ۲۸ درصد است و ما به دنبال این بودیم که عدد مذکور را به ۴ درصد کاهش دهیم موافقتی هم در این زمینه شده که ممکن است در آینده‌ای نزدیک اعلام شود اما فعلا خبری نیست.  

راه تشخیص روغن زیتون اصل

جلالت با بیان اینکه متوسط مصرف سرانه جهانی روغن زیتون ۵۰۰ گرم است، اضافه کرد: سرانه مصرف روغن زیتون در سوریه ۲۷ کیلوگرم، یونان ۲۴ کیلوگرم و در اسپانیا ۱۸ کیلوگرم است، ضمن اینکه ایران با مصرف سرانه ۲۰۰ گرم در قعر رتبه‌بندی بین المللی قرار دارد.

وی با اشاره به اینکه بیشتر مردم فکر می‌کنند روغن زیتون برای سرخ کردن و طبخ مواد غذایی مناسب نیست، تصریح کرد: این مساله نیاز به فرهنگ‌سازی دارد و روغن زیتون بهترین روغن برای سرخ کردن است.

عضو شورای ملی زیتون درمورد روش تشخیص روغن زیتون اصل از نوع تقلبی آن اظهارداشت: روش تشخیص روغن زیتون خالص فرابکر براساس استانداردهای شورای بین المللی روغن زیتون (IOC)به شرح زیر است: نخست آنکه رنگ آن باید زرد تا زرد مایل به سبز باشد، دوم اینکه بوی میوه از جمله بوی سیب، گوجه فرنگی، میوه زیتون یا علف تازه بدهد. که البته در این دو روش امکان تقلب با افزودن اسانس‌های مختلف وجود دارد.

جلالت ادامه داد: روش سوم مهم‌ترین روش تشخیص بوده، تاکنون کسی نتوانسته در این زمینه تقلب کند و به تست چشایی مربوط است. بدین صورت که شما یک قاشق غذاخوری روغن زیتون را در دهان خود می‌ریزید، آن را در داخل دهان می‌چرخانید و با استشمام هوا آن را پایین می‌برید، باید پس از چند ثانیه در انتهای گلو تلخی و تندی حس شود  که گلو را می‌سوزاند و گاهی ممکن است از شدت تندی فرد به سرفه بیفتد. درست پس از یک دقیقه مزه تلخی و تندی از بین می‌رود و خوشمزه می‌شود ضمن اینکه فرد با خوردن این روغن در دهان خود احساس چربی نمی‌کند.

 

مهر

(یکشنبه ۳۰ فروردین ۱۳۹۴) ۱۳:۲۱

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها