یکشنبه / ۳۰ فروردین ۱۳۹۴ / ۱۳:۱۱
سرویس : صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی
کد خبر : ۵۶۸۵۸
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی

واردات گوشت بوفالو فقط برای تولید سوسیس و کالباس/ ممنوعیت مصرف مستقیم

رییس سازمان دامپزشکی کشور گفت: مجوز واردات گوشت بوفالو فقط برای تولید فرآورده‌های گوشتی حرارت‌دیده صادر شده است و متخلفانی که در سال‌های گذشته آن را وارد چرخه مصرف مستقیم کرده‌اند در لیست سیاه قرار گرفته‌اند.

مهدی خلج ، اظهار کرد: روزی که حتی یک کیلوگرم گوشت قرمز به کشور وارد نشود، آن روز بهترین روز برای سازمان دامپزشکی است، چرا که در این شرایط احتمال ورود مخاطرات بهداشتی به حداقل ممکن کاهش پیدا می‌کند اما به دلیل شرایط اقلیمی و وضعیت جغرافیای کشور، در حال حاضر به واردات اندک گوشت قرمز نیاز داریم.

وی با بیان این‌که کمتر از 10 درصد نیاز حدود 800 هزار تنی کشور به گوشت قرمز از محل واردات تامین می‌شود، افزود: سازمان دامپزشکی براساس مصوبه ستاد تنظیم بازار مبنی بر نیاز به واردات محدود گوشت قرمز، موظف است که ضمن ارزیابی مسائل بهداشتی و شرعی، از کشورهایی که با واردات گوشت از آنجا هیچ مخاطره بهداشتی را برای کشور ندارد، مجوز واردات گوشت را صادر کنند.

رییس سازمان دامپزشکی کشور ادامه داد: در این میان برزیل و استرالیا جزو کشور‌هایی هستند که از گذشته واردات گوشت از آنجا صورت می‌گرفته است که البته در حال حاضر عمده نیاز کشور به گوشت قرمز از برزیل تامین می‌شود وهنوز واردات گوشت قرمز از استرالیا آغاز نشده است. البته کشور سومی همیشه در زمینه‌ واردات گوشت قرمز طی سالیان گذشته مطرح بوده است که اگر به تاریخچه گوشت بوفالو نگاه کنیم نام هند را می‌توانیم پیدا کنیم.

واردات گوشت بوفالو هندی برای سوسیس و کالباس
خلج خاطر‌ نشان کرد: طی سال گذشته واردات گوشت بوفالو از هند به حداقل ممکن رسید که عمدتا مربوط به مجوز‌های سال 1392 بوده است اما در پایان سال گذشته به تصویب رسید که مقدار محدودی گوشت بوفالو از هند برای مصارف صنعتی و فرآورده‌های گوشتی حرارت‌دیده (مانند سوسیس و کالباس) به کشور وارد شود.

رییس سازمان دامپزشکی کشور با بیان این‌که برخی منتقدین نگران واردشدن گوشت بوفالو به چرخه مصرف مستقیم گوشت مردم هستند، گفت: در کمیته علمی تشکیل شده در سازمان دامپزشکی برای واردات گوشت بوفالو به این نتیجه رسیدیم که واردات این محصول برای فرآورده‌های گوشتی حرارت دیده منعی ندارد.

هند جزو کشور‌های ممتاز مقابله‌کننده با جنون گاوی است
وی با اشاره به این‌که گوشت بوفالوی وارد شده از هند از دام‌های نر و جوان تولید می‌شوند، افزود: یکی از نگرانی‌های منتقدین نسبت به واردات گوشت بوفالو از هند در خصوص بیماری جنون گاوی است که به روشنی مشخص است که هند در سایت سازمان جهانی بهداشت دام در زمینه بیماری جنون گاوی جزو کشور‌های ممتاز مقابله‌کننده با این بیماری قرار دارد، پس نمی‌توان گفت که هند از نظر جنون گاوی جزو کشور‌های آلوده است.

خلج ادامه داد: در خصوص بیماری انگلی "سارکوسیست" که گفته می‌شود در گوشت بوفالو هندی وجود دارد باید گفت که با رعایت ضوابط بهداشتی موجود این بیماری هیچ مخاطره‌ای را برای انسان به وجود نمی‌آورد و به همین دلیل سازمان دامپزشکی علی‌رغم ارزیابی خطر برای پایین‌تر بودن میزان این بیماری از حداکثر مجاز، اجازه مصرف آن را به صورت مستقیم نداده است و تنها مجوز مصرف در فرآورده‌های گوشتی حرارت دیده را دارد.

وارد‌کنندگان متخلف گوشت بوفالو در بلک‌لیست سازمان
رییس سازمان دامپزشکی کشور تصریح کرد: دستگاه‌های نظارتی مانند وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و این سازمان همواره بر روند مصرف این محصول در چرخه مورد نظر نظارت شدید دارند؛ به گونه‌ای که حتی در سال‌های گذشته برخی از وارد‌کنندگان که گوشت بوفالو را به چرخه مستقیم مصرف مردم وارد کردند علی‌رغم جریمه از سوی دستگاه قضایی در لیست سیاه سازمان دامپزشکی قرار گرفتند و دیگر اجازه واردات گوشت به آنها داده نمی‌شود.

خلج اظهار کرد: برای واردات گوشت بوفالو از هند از مبادی ورودی کشور بر فرآیند مصرف آن نظارت می‌شود و در حال حاضر مجوز 850 تن واردات این گوشت صادر شده که ناظران دامپزشکی حاضر در این کشور نیز مکلف شده‌اند که به محض این‌که استاندارد‌های مشخص شده از سوی ایران تولید و صادرات گوشت به کشور از هند متوقف شود، این در حالی است که این اقدام برای اولین‌بار صورت می‌گیرد، چرا که در سال‌های گذشته هزاران تن از این گوشت با نظارت نه چندان مناسب به کشور وارد می‌شده است.

وی خاطر‌ نشان کرد: زمانی سالانه 200 هزار تن گوشت از 80 کشور مختلف وارد کشور می‌شود اما این واردات به حداقل ممکن رسیده و تنها از چند کشور محدود صورت می‌گیرد اما برای واردات گوشت هر متقاضی وارد‌کننده گوشت که کشوری را برای واردات معرفی کند، آن کشور براساس معیارها و استاندارد‌های سازمان دامپزشکی بررسی می‌شود و پس از تایید و طی مراحل و فرآیند‌های بهداشتی مشخص شده از سوی ایران، تولید و واردات گوشت با نظارت مستقیم ناظران دامپزشکی صورت می‌گیرد.

 

ایسنا

(یکشنبه ۳۰ فروردین ۱۳۹۴) ۱۳:۱۱

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها