یکشنبه / ۳۰ فروردین ۱۳۹۴ / ۰۹:۱۰
سرویس : صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی
کد خبر : ۵۶۸۵۰
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی

تازه‌ترین هجوم قیمت به هست و نیست مرغداران بی سنگر در آغاز سال جدید

افزایش قیمت آن ابزاری موثر برای کسانی است که به هر دلیل می‌کوشند بی کفایتی وزارت جهاد کشاورزی در تنظیم بازار گوشت مرغ و تخم مرغ را برای نیت‌ها و مقاصد سیاسی خود در بوق و کرنا کنند .

اگر مرغداران را سنگرسازان بی سنگر در خط مقدم ایجاد امنیت غذایی کشور بنامیم نه احساساتی شده‌ایم و نه حرفی مبالغه آمیز زده‌ایم، زیرا اگر قیمت یک کیلو گوشت مرغ را  با یک کیلو میوه – البته نه پرتقال آزاد که کم وبیش خودنمایی می‌کرد بلکه همان پرتقال 3 هزار تومانی، یا یک کیلو ماهی قزل‌آلا، آن هم نه از نوع زنده حوضچه‌ای‌اش که بسیار بالا بود، بلکه معمولی‌اش که حدود 15 هزار تومان قیمت داشت - قیاس کنیم می‌پذیریم این سنگرسازان در جبهه بی در و پیکر امنیت غذایی کشور به محض گرایش قیمت به وضعیت متعارف و منطقی و بالاتر از 7 هزار و 500 تومان تا مرز هشت هزار و 500 تومان که توسط دلالان به وجود آمده بود با چه تهاجماتی از سوی دوست و دشمن روبرو شدند بی آنکه کسی به نقش دلالان و وابسته‌های غیر متعارف اشاره‌ای داشته باشد که هم از مرغ یخ زده پنج هزار و پانصد تومانی با انواع حیله و ترفند و آب کردن یخ آنها حظ وافرو بهره فراوان بردند و هم از شیرینی بازار مرغ گرم که در ارتباط با مرغ‌های تاریخ مصرف گذشته یا در آستانه انقضاء، مشتریان بسیاری در صف خرید داشت. در این میان، شیرینی قیمت، آن هم در حد سودی متعارف و اندک برای مرغداران چیزی کمتر از یک ماه و نیم بود. چند روزی مانده به آخرین روزهای تعطیلی، با ته کشیدن موجودی و پس انداز اندک مسافران بازگشته از سفر، سقوط قیمت مرغ آغاز شد و در روز 22/1/94 براساس متوسط قیمت اخذ شده از نقاط مختلف کشور و همچنین آمار ارائه شده از سوی موسسه اطلاعات مرغداری که قابل اتکا و استناد است قیمت مرغ زنده میان 3700 تا 4000، تخم مرغ 2250 تا 2560، جوجه رأس 1000 تا 1100 تومان و جوجه کاپ- که البته خریداری نیز ندارد- 700 تا 800 تومان رسید.
به عبارت ساده سقوط قیمت مرغ آغاز شده است و از هم اکنون مرغداران از هر کیلو مرغ حداقل 1000 تومان زیان می‌بینند چرا که نگهداری مرغ به وزن رسیده و مهیا برای عرضه به بازار با توجه به شدت سقوط آزاد قیمت برای مرغداران بسیار خطرناک و ویران کننده است. بنابراین فعلاً معلوم نیست که چه اتفاقی خواهد افتاد، به خصوص اینکه مصرف‌کنندگان هنوز مقداری از مرغ خریداری شده در ایام نوروز را دارند و یا هزینه‌های ایام عید و مسافرت قدرت خرید اقشار متوسط رو به پایین را به شدت کاهش داده است، بالا بودن قیمت گوشت قرمز، ماهی وشیلات و آبزیان، عرضه و خرید گوشت مرغ را به طیف وسیعی از مردم متکی کرده است. به عبارتی، دیگر مردم بیش از آنکه سایر اقلام پروتئینی را خریداری و مصرف کنند از گوشت مرغ استفاده می‌کنند لذا کاهش قدرت خرید اقشار مختلف جامعه مصرف بیش از تمامی کالاهای غذایی بر  میزان خرید گوشت مرغ تاثیرگذار است، بنابراین افزایش قیمت آن ابزاری موثر برای کسانی است که به هر دلیل می‌کوشند بی کفایتی وزارت جهاد کشاورزی در تنظیم بازار گوشت مرغ و تخم مرغ را برای نیت‌ها و مقاصد سیاسی  خود در بوق و کرنا کنند اما همین افراد، در شرایط سقوط قیمت مرغ که البته خود یک نقص آشکار در تنظیم بازار است سکوت می‌کنند و اصرار دارند سخنی نگویند تا مبادا مصرف‌کنندگان بی‌شمار را خوش نیاید. در این میان، مسئولان دولتی نیز به رغم اینکه از موضوع بی اطلاع نیستند، به آن اندازه که در گرانی تلاش وافر می‌کردند قیمت را پایین بکشند، برای افزایش قیمت گوشت مرغ، در حد متعارف و یا حتی در حدی که دامنه ورشکستگی و نابودی مرغداران را کاهش دهد خود را تحت فشار نمی‌بینند. در چنین وضعی فقط می‌توان «مرغداران را سنگرداران بی سنگر جبهه تامین پروتئین مورد نیاز مردم، آن هم غالباً از هست و نیست خود به شمار آورد.» چه بسا مرغدارانی که در این میانه اگر لیلاج تولید هم باشند باز، بازنده قماری بشوند که خود در آن نقشی ندارند و برگ‌هایش در دست سیاستمداران است.
در پایان این مقاله به دولت پیشنهاد می‌شود حداقل به همان میزان که در اخبار با حدت و شدت اعلام می‌کردند که هر قدر مرغ یخ زده 5500 تومانی بخواهید هست، اعلام کنند که هرچه مازاد تولید گوشت مرغ هست خریداری می‌کنند. البته به فوریت نیز عمل کنند تا حداقل جو روانی حاکم، زمینه سقوط بیشتر گوشت مرغ را متوقف سازد.
                                                                                                              حجت اله انصاری(جابری)

(یکشنبه ۳۰ فروردین ۱۳۹۴) ۰۹:۱۰

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها