شنبه / ۲۹ فروردین ۱۳۹۴ / ۱۳:۳۰
سرویس : صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی
کد خبر : ۵۶۸۳۱
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی

خطر جدی ورود دام زنده از مرزهای شرقی کشور

رییس سازمان دامپزشکی کشور گفت: ورود دام زنده از مرزهای شرقی خطرجدی برای کشور است.

مهدی خلج در نشست بررسی مسائل دامپزشکی بشرویه اظهار کرد: شاخص توسعه هر کشوری سلامت است که در دین مبین اسلام نیز تائید شده و کشتارگاه‌ها در زنجیره سلامت جامعه بسیار حائز اهمیت بوده و شاخص پیشرفت و بنگاه اقتصادی محسوب می‌شود.

وی در خصوص بازدیدهای انجام شده از پروژه‌ها و واحدهای تولید دامی بشرویه نیز گفت: کشتارگاه بشرویه به لحاظ تجهیز به پیش سرد کن از قابلیت خوبی برخوردار است که امیدواریم به سمت صنعتی شدن پیش رفته و نظام بهداشتی آن بیش از گذشته افزایش یاید.

خلج با اشاره به اهمیت رونق کشاورزی و دامداری سالم بیان کرد: برای ایجاد پویایی در عرصه اقتصادی نیاز است در حوزه صادرات غیر نفتی تلاش کرد و برای راه یافت تولیدات در بازارهای کشورهای دیگر باید شاخصه‌های سلامت رعایت شود.

رییس سازمان دامپزشکی کشور بر تداوم آموزش های حوزه‌های بهداشت دامی تاکید کرد و گفت: یکی از مسئولیت‌های خطیر وزارت جهاد کشاورزی آموزش تولید محصولات سالم و بهداشتی است.

وی، ورود دام زنده به کشور از مرزهای شرقی را یک مخاطره برای کشور برشمرد و گفت: با ورود دام زنده از مرزهای شرقی مقابله خواهیم کرد و تعدادی نیز که وارد می‌شود در قرنطینه نگهداری می‌شوند تا از انتقال بیماری‌های دام به انسان جلوگیری شود.

در این نشست خواسته‌های مهم شهرستان بشرویه در حوزه دامپزشکی از جمله تخصیص اعتبار برای آزمایشگاه دامی، ایجاد پست دامپزشکی در مرکز دهستان علی جمال و بخش ارسک با توجه به گستردگی شهرستان و تعداد آمار دام، تخصیص اعتبار در راستای تاسیس مجتمع پرورش شتر با توجه به آماده بودن زیر ساخت‌ها، موافقت مجوز واعتبار پروژه اصلاح نژاد گوسفند در بشرویه، مجوز ورود دام از مرزهای شرقی کشور، نگاه ویژه به وضعیت نیروی انسانی شبکه دامپزشکی در سطح استان با توجه به نوپا بودن و اشتغال بالای دامداری و اختصاص یک دستگاه خودرو به شبکه دامپزشکی بشرویه از سوی علی باقری فرماندار این شهرستان مطرح شد.

رییس سازمان دامپزشکی کشور با عنایت به خواسته‌های مطرح شده، قول تجهیز آزمایشگاه دامی را داد و گفت: مساعدت لازم در خصوص تجهیز آزمایشگاه برای بشرویه انجام خواهد شد تا تولید شیر با درجه بالای بهداشتی به مردم عرضه شود.

وی با اشاره به تخصیص اعتبار در خصوص مجتمع پرورش شتر گفت: با ورود سرمایه‌گذاران به این بخش تسهیلات لازم ارائه می‌شود و باید با تدابیر ویژه مجوز لازم برای این پروژه داده شود.

خلج از جذب نیروی انسانی در سازمان دامپزشکی خبر داد و گفت: 22 هزار نفر در سازمان دامپزشکی برای ارائه خدمات بخش دامپزشکی دارای مجوز هستند و برای فعالیت‌های حاکمیتی نیازمند جذب نیرو هستیم که امسال، مجوز استخدام گرفته شده و سهم خوبی نیز به خراسان جنوبی اختصاص می‌یابد.

وی با تاکید بر رعایت اصول بهداشتی در مراکز عرضه فرآورده‌های لبنی، شیر و کشتارگاه‌ها اظهار کرد: یکی از مهمترین عوامل حفظ سلامت جامعه رعایت اصول بهداشتی در حوزه فرآوردهای دامی و لبنی است که از اهمیت بالایی برخوردار است.

رییس سازمان دامپزشکی کشور ساختار تعیین شده بر اساس اصول بهداشتی برای واحدهای فراوری لبنی را از اقدامات مهم برشمرد و گفت: ساختار قرارگیری قسمت‌های مختلف در یک واحد تولیدی فرآوردهای لبنی حائز اهمیت است و بدون تائیدیه بهداشتی سیکل تولید فرآوری دامی و لبنی امکان پذیر نیست.

خلج با بیان اینکه یکی از سیاست‌های مهم دولت کمک به توسعه و تولید است، تاکید کرد: باید تولیدات بویژه در حوزه دامی، بهداشت محور و سلامت محور باشد

 

ایسنا

(شنبه ۲۹ فروردین ۱۳۹۴) ۱۳:۳۰

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها