شنبه / ۲۹ فروردین ۱۳۹۴ / ۱۲:۵۱
سرویس : خدمات بازرگانی و حمل و نقل
کد خبر : ۵۶۸۲۷
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس خدمات بازرگانی و حمل و نقل

عبور تجارت ایران و عراق از مرز 12 میلیارد دلار

دبیر کل اتاق بازرگانی مشترک ایران و عراق گفت: حجم مبادلات دو کشور در سال گذشته 12 میلیارد دلار بوده که پیش‌بینی می‌شود این میزان در سال جاری 10 درصد افزایش داشته باشد.

جهانبخش سنجابی شیرازی  درباره آخرین وضعیت روابط تجاری ایران و عراق گفت: به طور طبیعی در فروردین ماه به دلیل تعطیلات، میزان مبادلات تجاری کاهشی بوده است.

وی ادامه داد: اگر بخواهیم وضعیت مبادلات تجاری‌مان با عراق را در سه ماهه زمستان 1393 و یک ماه فروردین امسال بررسی کنیم، تقریبا آهنگ صادرات به عراق نسبت به زمان مشابه سال قبل تغییر معناداری نداشته است.

دبیر کل اتاق بازرگانی مشترک ایران و عراق چشم انداز روابط اقتصادی با این کشور را مثبت ارزیابی و اظهار کرد: هرچقدر روند تعاملات‌ بین المللی ما بهتر شود در مجموعه روابط با عراق هم تاثیرگذار خواهد بود، دلیل این اتفاق این است که عراقی ها در مواجه با ما برخلاف انتظار از کشور‌های دیگر سختگیرانه‌تر عمل می‌کنند.

سنجابی شیرازی با اشاره به دو عامل مهم در روابط تجاری ایران و عراق گفت: وضعیت استقرار امنیت در عراق عاملی مهم در روابط با این کشور است. هر چقدر عراق به سمت ثبات و پایداری امنیت برود قطعا حجم مبادلات ایران در حوزه‌های کالایی و خدمات فنی مهندسی بالاتر خواهد رفت.

وی اضافه کرد: دومین نکته مهم در روابط با عراق این است که امروز تعامل گروه‌های سیاسی در شرایط ایده‌آلی است و به نظر می‌رسد بودجه عراق در سال 2015 شرایط مطلوبی داشته باشد. همچنین صادرات نفت عراق که مقداری کاهش یافته بود بار دیگر از سر گرفته شده است.

دبیر کل اتاق بازرگانی مشترک ایران و عراق گفت: هدف گذاری صورت گرفته برای حجم روابط تجاری با عراق در سال جاری 15 میلیارد دلار است. البته به نظر می‌رسد این عدد محقق نشود اما می‌توانیم از 12 میلیارد دلار که میزان روابط تجاری ایران با عراق در سال 1393 بوده، عبور کنیم.

 

ایسنا

(شنبه ۲۹ فروردین ۱۳۹۴) ۱۲:۵۱

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها