جمعه / ۲۸ فروردین ۱۳۹۴ / ۱۰:۱۳
سرویس : خدمات بازرگانی و حمل و نقل
کد خبر : ۵۶۷۹۴
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس خدمات بازرگانی و حمل و نقل

لیتوانی پل صادرات 20 درصد از کالاهای ایران به اروپا

رییس شورای بازرگانی مشترک ایران و لیتوانی وضعیت روابط تجاری و مهمترین کالاهای صادراتی و وارداتی به این کشور را تشریح وعنوان کرد: بازار لیتوانی می‌تواند امکان حضور کالاهای ایرانی در سایر کشور‌های اروپایی را فراهم‌ ‌کند.

مهرداد معتمدی ، توضیحاتی را درباره چگونگی روابط تجاری ایران و ترکیه ارائه و جایگاه لیتوانی را به عنوان کشوری که می‌تواند محلی برای ورود کالاهای ایرانی به سایر کشورهای اروپایی باشند، تشریح کرد.

او لیتوانی را یکی از مهمترین اقتصادهای اروپا دانست و عنوان کرد: لیتوانی یکی از اقمار شوروی سابق بوده است؛ کشوری که بدون جدال توانست خودش را از سیستم کمونیسم خارج کند. این کشور ظرف هفت سال توانست خود را با قوانین اروپا تطبیق دهد و جزو اتحادیه اروپا شود.

معتمدی لیتوانی را یکی از مهمترین کشورهای اروپایی از لحاظ تجاری و نرخ رشد اقتصادی عنوان کرد و ادامه داد: از نظر رشد اقتصادی لیتوانی یازدهمین کشور در اتحادیه اروپا محسوب می‌شود، زیر ساخت ها در لیتوانی به گونه ای طراحی شده است که توانسته خودش را به تکنولوژی‌های اروپایی نزدیک کند و در زمینه سرعت اینترنت در دو سال گذشته بالاترین سرعت اینترنت را در جهان داشته است.

رییس شورای بازرگانی مشترک ایران و لیتوانی با بیان اینکه لیتوانی یکی از دروازه‌های اروپا شناخته می‌شود، اظهار کرد: در حال حاضر در شورای ایران و ترکیه مشغول ایجاد تفاهم نامه ای با لیتوانی هستیم که کالاهای ایرانی که وارد لیتوانی می‌شوند از 50 درصد تخفیف عوارض بندری برخوردار شوند. اساسا قوانین هزینه‌های بندری هر کشور جدا از نرخ گمرک است. گمرک نرخ ثابت دارد اما هزینه‌های بندری خود را تابع یکسری قوانین و مقررات تغییر دهد.

وی با اشاره به پیشینه روایط تجاری ایران و لیتوانی گفت: ایران با لیتوانی تا سه سال گذشته هیچ‌گونه رابطه اقتصادی با لیتوانی نداشته است دلیل آن هم واضح است. اصولا یکی از راحت ترین راه‌ها و یکی از ابزار‌های توسعه روابط اقتصادی وجود سفارتخانه‌ها سهولت گرفتن ویزاست. لیتوانی از سیاست ریاضت اقتصادی استفاده کرده است و برای هر چند کشور در هر منطقه هابی را ایجاد کرده است. این کشور در خاورمیانه ترکیه را به هاب انتخاب کرده است و به همین دلیل بازرگانان ما برایشان سخت بود که به ترکیه بروند و در آنجا برای لیتوانی درخواست ویزا کنند.

معتمدی افزود: شورای بازرگانی مشترک ایران و لیتوانی در اولین گام خود وظیفه صدور ویزای لیتوانی را به کشور مجارستان که دارای کنسولگری در ایران است واگذار کرد. در دو سالی که این اتفاق افتاده روند صادرات ایران به لیتوانی و روابط اقتصادی‌مان رشد داشته است. در این مدت تعداد شرکت‌های ایرانی که شعب خود را در لیتوانی به ثبت رسانده‌اند حدود 700 مورد است.

رییس شورای بازرگانی مشترک ایران و لیتوانی با بیان اینکه در حال حاضر 20 درصد از صادرات ایران به اروپا از طریق لیتوانی انجام می‌شود، ادامه داد: پیش‌بینی می‌کنیم اگر تفاهم نامه کاهش عوارض بندری با لیتوانی قطعی شود قادر خواهیم بود حدود 42 درصد واردات به اروپا را از طریق مرز‌های لیتوانی انجام دهیم.

وی با اشاره به مهمترین کالاهای صادراتی به لیتوانی و کالاهای وارداتی از این کشور گفت: چوب، شیشه و آهن‌آلات مهمترین کالاهای است که از لیتوانی وارد می‌کنیم و مهمترین اقلامی ایران به لیتوانی صادر می‌کند شامل اقلام غذایی و پوشاک است.

این فعال اقتصادی با بیان اینکه هنر تمام طرفیت‌های صادراتی ایران به لیتوانی شناسانده نشده است، گفت: قرار است سال جاری پنج نمایشگاه ایرانی در لیتوانی برگزار شود که می‌تواند باعث شناخت بیشتر اروپایی‌ها از ظرفیت شود، ما در این بازار دو هدف را دنبال می‌کنیم، یکی بازار خود لیتوانی و دیگری بازار اروپاست، تصور می‌کنیم حدود 60 تا 68 درصد موفق شویم که این ظرفیت صادراتی را به لیتوانی ارائه کنیم.

رییس شورای بازرگانی ایران و لیتوانی با بیان اینکه محدودیت‌های بانکی و پولی به شکل حداقلی در روابط ایران و لیتوانی در سه سال گذشته وجود داشته است، ادامه داد: در حال حاضر از چهار بانک خصوصی ایرانی قادر به ارسال کالا و ارز به لیتوانی هستیم.

او همچنین تاثیر بیانیه لوزان بر روابط اقتصادی ایران و لیتوانی مثبت ارزیابی و عنوان کرد: در این فاصله کوتاه که از اعلام بیانیه لوزان می‌گذرد حدود 108 درخواست تاسیس شرکت‌های مشترک از لیتوانی در زمینه‌های مختلف از جمله تکنولوژی‌های پیشرفته داشته‌ایم.

 

ایسنا

(جمعه ۲۸ فروردین ۱۳۹۴) ۱۰:۱۳

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها