یکشنبه / ۲۳ فروردین ۱۳۹۴ / ۱۲:۲۵
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۵۶۶۳۳
گزارشگر : ۱۰۰۶
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
معاون وزیر جهادکشاورزی:

عدم توجیه اقتصادی در کشاورزی سنتی

رئیس سازمان تحقیقات ، آموزش و ترویج کشاورزی تأکید کرد: کشاورزی سنتی امروزه توجیه اقتصادی ندارد و باید همه کشاورزان به توسعه علمی و دانش های جدید کشاورزی به عنوان نهاده جدید تولید توجه کنند.

اسکندر زند گفت: همه تلاش کنند به معیار کشاورزهای برتر در زمینه کیفیت و کمیت برداشت محصول برسند و عملکردهای گذشته هزینه های تولید را جبران نمی کند.
وی اظهار داشت : توسعه پایدار اقتصاد کشاورزی باید مبتنی بر الگوهای دانش بنیان باشد و کشاورزی تولید محصولات ارگانیک که در جهان درحال گسترش است در ایران هم باید توسعه یابد که ظرفیت­های خوبی داریم.
زند به بهزراعی 50 محصول زراعی و 25 محصول باغی اشاره کرد و گفت: نهاده هایی را تولید می کنیم که در مقابل خشکسالی و کم ابی مقاوم باشد والگوی کشت را متناسب با محدودیت ها و آینده نگری منابع اب کشور متحول کنیبم.
وی افزود: باید هزینه های بین المللی منابع آب و خاک را ارزیابی و متناسب با آن برای توسعه و تولید محصولات کشاورزی و رشد و بهره وری منابع برنامه ریزی کنیم.
زند گفت: رویکردهای دیرین و سنتی باعث می شود هزینه تولید از درآمد بیشتر شود و امروزه استفاده غرقابی از منابع آب هیچ توجیهی ندارد و به زودی کنار گذاشته می شود.
وی افزود: کشاورزی علمی و نوین ایجاب می کند استفاده از منابع آب با روش های نوین با قطره ای و توسعه اقلیمی گسترش یابد که در آن صورت ضریب تبدیل منابع به محصولات نهایی افزایش خواهد داشت.
رئیس سازمان تحقیقات، ترویج و آموزش کشاورزی گفت : با توجه به تغییر شرایط اقلیمی و محدویت منابع آبی ؛ اقتصاد کشاورزی به سمت الگوهای دانش بنیان و هوشمندانه حرکت می کند.
زند گفت : اعتبارات پژوهشی افزایش یابد به تقویت دستاوردهای تبدیل پول به علم که همان تحقیقات است ، کمک خواهد کرد و کشاورزان از دانش فنی تولید بذر به ویژه بذر گندم ، ذرت سورگم و حبوبات در یک سال اخیر استفاده کرده اند.
معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت : کاهش شدت مصرف آب در کشاورزی ( سهم آب در تولید محصول) عامل اصلی در برنامه ریزی کشاورزی است و اینده اقتصاد کشاورزی را تعیین می کند.

وی با اشاره به فعالیت 4 میلیون بهره بردار و 20 درصد شاغلان کشور در حوزه کشاورزی گفت : ترویج کشاورزی مورد استفاده بخش خصوصی و کشاورزان را توسعه می دهیم.

تسنیم

(یکشنبه ۲۳ فروردین ۱۳۹۴) ۱۲:۲۵

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها