دوشنبه / ۲۵ اسفند ۱۳۹۳ / ۱۱:۲۳
سرویس : فراورده های روغنی
کد خبر : ۵۶۲۹۲
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس فراورده های روغنی

احتمال افزایش قیمت روغن در سال ۹۴

دبیر انجمن صنایع روغن‌نباتی از احتمال افزایش قیمت روغن در سال ۹۴ خبرداد و گفت: از اردیبهشت ماه سال ۹۳ تاکنون قیمت ثابت بوده و تا اردیبهشت ماه سال ۹۴ هم تغییر قیمت نخواهیم داشت.

محمد قبله در نشست خبری خود با خبرنگاران گفت: از اردیبهشت ماه سال جاری تاکنون، قیمت روغن نباتی هیچگونه تغییری نداشته است و حتی در مواقعی کاهش قیمت نیز از سوی تولیدکنندگان برای جبران نقدینگی، در بازار صورت گرفته است، این در حالی است که تا اردیبهشت ماه سال ۹۴ هیچگونه تغییر قیمتی نخواهیم داشت؛ اما به دلیل تغییر برخی شرایط از جمله دستمزد، خریدهای خارجی و احتمال تغییر در نرخ ارز، قیمت افزایش می‌یابد.

دبیر انجمن صنایع روغن نباتی افزود: در سال ۹۴ نیز واگذاری مسئولیت تنظیم بازار به انجمن صنایع روغن نباتی ادامه می یابد و بر این اساس، قرار بر این شده تا در کنار مسئولیت تنظیم بازار، تولیدکنندگان باید از کشاورزان حمایت کنند و ضرر و زیان آنها را در تولید دانه‌های روغنی بپردازند.

وی تصریح کرد: وزارت جهاد کشاورزی حداکثر تولید برای دانه های روغنی را ۱۱۰ هزار تن کلزا، ۱۵۰ هزار تن سویا، ۴۰ هزار تن آفتابگردان عنوان کرده که در مجموع ۳۰۰ هزار تن دانه روغنی را شامل می شود؛ در حالیکه نیاز صنعت برای روغن خام، یک میلیون و ۴۰۰ هزار تن است.

قبله گفت: سال ۹۳ شرایط خوبی به لحاظ قیمت داشتیم؛ حداکثر تولید یک میلیون و ۴۱۰ هزار تن بوده است که در سال ۹۴ مطلوب‌تر خواهد شد، این در حالی است که برندهای مختلف تخفیف هایی را در سال جاری ارایه کردند که بیشتر هدف آن، حمایت از مصرف کننده بود چراکه توزیع روغن های دارای تخفیف، در فروشگاههای زنجیره ای صورت گرفت و به همین دلیل تخفیف مستقیم به جیب مصرف کننده می رفت.

وی اظهار داشت: دولت باید به نحوی ضابطه‌گذاری در قیمت مصرف کننده داشته باشد که اگر تولیدکننده ناچار به ارایه تخفیف شد، این تخفیف به جیب مصرف کنندگان برود. این در حالی است که آخرین افزایش قیمت روغن نباتی مربوط به اردیهبشت ماه سال جاری بوده و بنابراین با توجه به افزایش نرخ ارز، دستمزد و احتمال تغییر در قیمت های جهانی، امکان تغییر قیمت وجود دارد.

به گفته قبله، تا پایان یازده ماهه سال جاری، یک میلیون و ۳۰۰ هزار تن تولید روغن در کشور صورت گرفته است، ضمن اینکه صادرات ۴ تا ۵ هزار تن بیشتر نبوده است، اما به نظر می رسد که بازار داخلی باید تامین شود، چراکه قدرت تامین بازارهای صادراتی، منوط به ماندگاری در بازار است.

وی اظهار داشت: امروز گزینه ای بهتر از پالم برای روغن نداریم، چراکه پایداری این روغن در دمای بالا بسیار زیاد است و ضرر هم ندارد، اما استفاده از پالم در محصولات لبنی، مورد تائید نیست، اما باید توجه داشت که ۵۰ درصد تجارت روغن در دنیا مربوط به پالم است.

 

مهر

(دوشنبه ۲۵ اسفند ۱۳۹۳) ۱۱:۲۳

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها