دوشنبه / ۲۵ اسفند ۱۳۹۳ / ۱۱:۲۱
سرویس : سرویس عمومی
کد خبر : ۵۶۲۹۱
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس سرویس عمومی

تولید یک چهارم انار جهان در اختیار ایران

سرپرست ایستگاه تحقیقات جهاد کشاورزی ساوه گفت: تولید یک چهارم انار مصرفی مردم دنیا در اختیار ایران است.

"بهروز مرادی"- افزود: سالانه حدود سه میلیون و 500 هزار تن انار در جهان تولید می‌شود که سهم ایران از این میزان 950 هزار تن است.

وی با بیان اینکه واردات انار توسط کشورهای اروپایی سالانه 260 هزار تن است، افزود: ایران اولین کشور تولیدکننده انار در دنیاست.

به گفته مرادی، با انجام تحقیقات متعدد و برطرف کردن مشکلات و موانع تولید انار مرغوب به خصوص "نماتُد"و "کرم گلوگاه" می‌توان ارقام مقاوم به سرما، خشکی و شوری تولید کرده و با برطرف کردن عارضه دانه سفیدی انار سهم ایران را در بازارهای اروپایی افزایش داد.

وی ابراز امیدواری کرد که با ایجاد بخش‌های تحقیقاتی فرآوری و پس از برداشت، اقتصاد و بازار‌یابی بتوان باعث افزایش کیفیت تولید و عملکرد در واحد سطح شد تا در نهایت انار خام صادر نشود.

به گفته وی، استان مرکزی با حدود 10 هزار هکتار سطح زیر کشت انار، مقام دوم ایران را در تولید این محصول پس از استان فارس به خود اختصاص داده ‌ و ایستگاه تحقیقات انار ساوه تنها متولی تحقیقات انار در ایران است.

وی با بیان اینکه ایستگاه تحقیقات انار ساوه از سال 1316 تاسیس شده است، اضافه کرد: متاسفانه به دلیل کمبود اعتبارات تحقیقاتی این مرکز تحقیقاتی محجور مانده است و نیازمند نگاه ویژه و تخصیص اعتبارات برای تحقق اهداف توسعه‌ای است.

مرادی‌ ابراز امیدواری کرد که در سال‌های آتی با افزایش امکانات و بودجه تحقیقاتی بسیاری از مشکلات پیش رو در حوزه‌های تولید، کیفیت، استفاده از خاصیت دارویی و صادرات برطرف شود.

وی در ادامه به بیان مهم‌ترین عناوین پروژه‌های پیشنهادی انار در ارتباط با برطرف شدن مشکلات فعلی پرداخت و گفت: مهمترین اولویت این مرکز معرفی بهترین ارقام از نظر میزان و کیفیت تولید برای مناطق عمده انارکاری است.

وی معرفی ارقام و پایه‌های برگزیده انار جهت وضعیت شوری خاک و آب، معرفی ارقام و پایه‌های مناسب در شرایط کم‌آبی، چگونگی کاهش خسارت کرم گلوگاه در ارقام تجاری و معرفی ارقامی با کیفیت برتر و محصول‌دهی بیشتر که در مقاومت به آسیب کرم گلوگاه یا سایر آفات انار هستند و استفاده از مواد آلی و هورمون‌هایی که بتوانند در القاء مقاومت به خشکی و شوری در انار موثر باشند را از دیگر فعالیت‌های این مرکز عنوان کرد.

به گفته وی، استفاده از مواد آلی و هورمون‌هایی که بتوانند مشکلات ترکیدگی و آفتاب‌سوختگی انار را کاهش دهند و معرفی ارقامی از انار که بتوانند در بهبود گرده‌افشانی یا افزایش کیفیت میوه ارقام تجاری موثر بوده و همراه با این ارقام کشت شوند، نیز از دیگر برنامه‌های ایستگاه تحقیقات انار است.

وی معرفی بهترین روش‌های مدیریت کاشت، داشت و برداشت که بتواند خسارت‌هایی از قبیل آفتاب‌سوختگی، ترکیدگی و سفید شدن دانه انار را کاهش دهد- مانند فاصله کاشت مناسب هر رقم یا روش‌های مناسب تربیت و هرس- ، استفاده از روش‌های نوین باغبانی و انتقال ژن در جهت بهبود کمی و کیفی میوه انار و حفظ ارقام و ژنوتیپ‌های موجود انار با توجه خاص، خصوصا تعیین بودجه مشخص سالیانه برای دو کلکسیون بزرگ انار کشور و غربالگری خصوصیات مناسب جهت امور اصلاحی و اقتصادی این کلکسیون‌ها را از دیگر فعالیت‌ها دانست.

 

ایسنا

(دوشنبه ۲۵ اسفند ۱۳۹۳) ۱۱:۲۱

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها