یکشنبه / ۲۴ اسفند ۱۳۹۳ / ۱۰:۳۹
سرویس : آشامیدنی ها و نوشیدنی های گرم
کد خبر : ۵۶۲۵۸
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس آشامیدنی ها و نوشیدنی های گرم

قند آبمیوه‌های صنعتی کاهش می‌یابد/ استفاده از خمیرمرغ همچنان ممنوع

مدیرکل نظارت و ارزیابی فرآورده‌های غذایی، آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارو، ضمن تشریح اقدامات انجام شده در زمینه ارتقای سلامت فرآورده‌های آبمیوه، اظهاراتی در خصوص ممنوعیت استفاده از "خمیر مرغ" بیان کرد.

دکتر هدایت حسینی در خصوص برنامه‌های سازمان غذا و دارو در جهت ارتقاء سلامت آبمیوه‌های صنعتی، با بیان اینکه در ارتباط با آبمیوه‌ها دو برنامه در دست اجرا داریم، گفت: یکی از این برنامه‌ها این است که با یک شیب پلکانی ملایم درصد قند افزوده در آبمیوه‌ها را کاهش دهیم، البته به تدریج این کار را انجام می‌دهیم تا صنعت هم بتواند خود را با این برنامه هماهنگ کند.

کاهش قند آبمیوه همراه با افزایش محتوای میوه
حسینی با تاکید بر اینکه سلامت محوری اصل مهم تصمیم‌گیری ما در این برنامه است، از کاهش دو درصدی قند افزوده در آبمیوه‌های صنعتی خبر داد و اظهار کرد: فکر می‌کنم به زودی حدود یک تا دو درصد از میزان قند افزوده آبمیوه‌ها را کاهش خواهیم داد. همچنین در برخی از فرآورده‌های آبمیوه که درصد محتوای میوه کمتر است نیز درصد محتوای میوه را افزایش می‌دهیم.

ارتقاء سلامت آبمیوه‌ها ظرف دو سال آینده
وی ضمن ابراز امیدواری نسبت به ارتقای سلامت فرآورده‌های آبمیوه، در یک زمان مشخص با محوریت سلامت، ادامه داد: این حرکت برای ارتقاء سلامت فراورده‌های آبمیوه حداکثر ظرف دو سال آینده اجرایی می‌شود ولی در این دو سال هم به تدریج کاهش قند و افزایش محتوای میوه را خواهیم داشت. به صورتی که سالی یک درصد از میزان قند افزوده به آبمیوه کم شده و به عنوان جایگزین، محتوای میوه آبمیوه‌ها افزایش می‌یابد.

خمیر مرغ مجوز استفاده ندارد
حسینی در بخش دیگری از صحبت‌هایش به ضوابط وزارت بهداشت در خصوص استفاده از خمیر مرغ اشاره و تصریح کرد: خمیر مرغ طبق استاندارد ملی ایران و طبق ضوابط وزارت بهداشت به عنوان یک فرآورده و یک ماده اولیه مورد استفاده در فرآورده‌های خوراکی، اجازه استفاده ندارد.

به گفته وی در ارتباط با فرآورده‌های گوشتی بیشتر از خمیر مرغ استفاده می‌شود، البته خمیر مرغ نیز یک کلمه عامیانه است که عنوان آن گوشت جداسازی شده با روش مکانیکی است که طبق استانداردهای ملی ایران اجازه استفاده از آن وجود ندارد و ضوابط وزارت بهداشت نیز براساس همین استانداردها بوده است.

وی در پایان اعلام کرد: البته در دنیا از خمیر مرغ به عنوان یک ماده اولیه در تولید فرآورده‌های گوشتی استفاده می‌شود اما امیدواریم که فرآیند تولید خمیر مرغ در کشور بهتر شود و به آن حداقل‌های لازم از نظر بهداشتی و فنی برسیم تا اینکه بتواند در ایران نیز مورد استفاده قرار گیرد.

 

ایسنا

(یکشنبه ۲۴ اسفند ۱۳۹۳) ۱۰:۳۹

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها