یکشنبه / ۲۴ اسفند ۱۳۹۳ / ۱۰:۳۱
سرویس : شیرینی و شکلات
کد خبر : ۵۶۲۵۳
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس شیرینی و شکلات

نوروز چاق‌تان نکند!

عضو هیئت علمی دانشکده علوم پزشکی ساوه، مصرف شیرینی‌جات را عاملی برای افزایش وزن انسان دانست و گفت: مصرف اینگونه تنقلات هرچه کمتر، بهتر.

دکتر "فاطمه امیری" - با اشاره به افزایش مصرف شیرینی‌جات در ایام نوروز گفت: سازمان بهداشت جهانی توصیه می‌کند که کودکان و بزرگسالان دریافت روزانه انواع قندهای ساده و شیرینی‌جات را به کمتر از 10 درصد از کل انرژی دریافتی روزانه کاهش دهند.

به گفته وی، کاهش این مقدار به کمتر از پنج درصد از کل انرژی دریافتی روزانه - یعنی تقریبا 25 گرم در روز - فواید و سلامتی بیشتری را به همراه خواهد داشت.

این متخصص تغذیه گفت: دکتر برانکا، مدیر بخش تغذیه برای سلامت و توسعه WHO عنوان می‌کند که ما شواهد بسیاری داریم مبنی بر این که دریافت انواع قند‌های ساده به میزان کمتر از 10 درصد از کل انرژی دریافتی روزانه، خطر اضافه وزن، چاقی و پوسیدگی دندان را کاهش می‌دهد.

وی افزود: اگر کشورها می‌خواهند میزان بار بیماری‌های غیر واگیر خود را کاهش دهند، ایجاد تغییراتی برای حمایت از این اصل، کلیدی خواهد بود.

عضو هیئت علمی دانشکده علوم پزشکی ساوه با طرح این سوال که،"آیا می‌دانید در هرم غذایی جایگاه شیرینی‌جات و قند‌های ساده کجاست؟" بیان کرد: شیرینی‌جات و قندهای ساده در نوک هرم غذایی قرار دارند و برای سلامتی، هر چه کمتر از آنها مصرف شود بهتر است.

امیری در ادامه گفت: باید به این نکته توجه داشت که در پخت شیرینی‌جات از منابع مختلف چربی‌ها (مثل روغن، کره و ...) استفاده می‌شود، به عبارتی شیرینی‌جات هم منبع قند‌های ساده هستند و هم سرشار از چربی که هر دو برای سلامت ما مفید نیستند.

وی اضافه کرد: این در حالی است که در عید نوروز، از هر عید دیدنی به عید دیدنی دیگر ممکن است هر فرد یک یا چند شیرینی یا شکلات بخورد و در انتهای عید شاهد افزایش وزنی غافلگیرکننده باشد.

به گفته وی، در ایام نوروز تا آنجا که می‌توانید شیرینی‌جات و آجیل نخورید و در عوض میوه بخورید. در خوردن میوه هم حد اعتدال را رعایت کرده و زیاده‎روی نکنید.

این متخصص تغذیه بیان کرد: توصیه می‌شود به جای خوردن قند یا شکلات همراه با چای، آن را تلخ یا با یکی از میوه‌های خشک موجود در آجیل بنوشید.

وی در پایان توصیه کرد: اگر به فکر سلامتی خود هستید، در ایام تعطیلات مراقب شیرینی و شکلات خوردن خود باشید.

 

 

ایسنا

(یکشنبه ۲۴ اسفند ۱۳۹۳) ۱۰:۳۱

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها