شنبه / ۲۳ اسفند ۱۳۹۳ / ۰۹:۴۳
سرویس : خدمات بازرگانی و حمل و نقل
کد خبر : ۵۶۲۲۶
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس خدمات بازرگانی و حمل و نقل

آغاز حرکتی جدید برای حمایت از فعالیت بخش های خصوصی ایران و ترکمنستان

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران سفر رییس جمهوری کشورمان به ترکمنستان و امضاء 19 سند همکاری تجاری و سیاسی بین دو کشور را آغاز حرکتی جدید برای حمایت از فعالیت بخش های خصوصی عنوان کرد و گفت: طی بیست سال اخیر این اولین بار است که مقامات دو کشور با عزم سیاسی بر افزایش همکاری های مشترک بین بخش های خصوصی ایران و ترکمنستان تاکید می کنند.

غلامحسین شافعی در همایش تجار ایران و ترکمنستان در شهر عشق آباد به برنامه های دولت ترکمنستان برای آماده سازی این کشور برای بازی های المپیک آسیایی اشاره کرد و افزود: بودجه ای پنج میلیارد دلاری برای احداث و راه اندازی طرح های عمرانی و ساختمانی مرتبط با این رویداد ورزشی در نظر گرفته شده و شرکت های ایرانی با دانش و تجربیات قابل توجه در این عرصه می توانند نقش مهمی را در جهت صدور خدمات فنی و مهندسی و اجرایی ایفا کنند.

وی با اشاره به تولیدات ایران در بخش های خودرو، ماشین آلات کشاورزی، لوله، الکترونیک و دیگر خدمات مورد نیاز ترکمنستان، اظهار داشت: با در نظر گرفتن همسایه بودن ترکمنستان فعالان اقتصادی باید با ابراز توانمندی های خود، جایگاه محصولات ایرانی را در بخش های مختلف به تثبیت برسانند.

رئیس اتاق بازرگانی ایران، اخذ روادید رفت و آمد تجاری به ترکمنستان، پایین بودن سرعت حمل و نقل ریلی را مشکلات اصلی تجار دو کشور ذکر و تصریح کرد: پیشنهاد اتاق ایران برای رفع موانع موجود ایجاد شورای بازرگانی بین دو کشور است زیرا برقراری ارتباط بیشتر بین تجار و همچنین مطرح کردن مشکلات و موانع تجاری از طریق این شورا می تواند گامی مهم در افزایش مناسبات تجاری تلقی شود.

در این همایش وزیر اقتصاد و توسعه ترکمنستان ضمن اشاره به سیاست های رئیس جمهور ترکمنستان در راستای ایجاد شرایط مساعد برای حضور شرکت های خارجی در این کشور، فرصت های سرمایه گذاری و تسهیلات مفید برای تولیدکنندگان را بستری مناسب برای همکاری های مشترک اقتصادی بین بخش های خصوصی دو کشور عنوان کرد.

وپاعبدالحکیموف پیشرفت همه جانبه ترکمنستان طی چند سال اخیر در بخش های مختلف اقتصادی را ارزشمند عنوان کرد و گفت: تولید ناخالص ملی در سال 2014 نسبت به سال قبل 2.5 برابر افزایش داشته و رشد اقتصادی کشور برابر با 10.3 درصد بوده است.

وی به موقعیت خوب ترکمنستان در گزارش بانک جهانی برای جذب سرمایه های خارجی اشاره کرد و افزود: همکاری های تجاری با ایران در سال 2014 بالغ بر 3.7 میلیارد دلار بوده و شرکت های ایرانی در 88 طرح مهم عمرانی، حمل و نقل و کشاورزی این کشور نقش مهمی را ایفا نموده اند و امیدواریم در آینده سطح این روابط و همکاری ها در دیگر حوزه ها نیز افزایش یابد.

وزیر اقتصاد ترکمنستان همکاری شرکت های ایرانی و ترکمنی در صنعت گردشگری را خواستار شد و تسهیلات دولت برای توسعه این بخش را بستری مناسب برای بهره گیری از تجربه و توانمندی شرکت های ایرانی در این حوزه عنوان کرد.

در پایان این همایش تجار، کارآفرینان و فعالان اقتصادی ایران با وزیران صنعت، راه و شهرسازی، بهداشت و مواد غذایی، کشاورزی و دیگر وزیران ترکمنستان دیدار و توانمندی های شرکت های ایرانی در اجرای پروژه های مختلف عمرانی و زیربنایی را عنوان کردند.

هیات بازرگانی ایران فردا نیز دیدار هایی با شرکت های خصوصی و تجار کشور ترکمنستان به انجام خواهد رساند و راه کارهای تحقق افزایش مناسبات تجاری بین دو کشور را بررسی خواهند نمود.

براساس این گزارش، هیأت تجاری 150 نفره متشکل فعالان بخش خصوصی حوزه های مختلف اقتصادی مانند نفت، گاز، انرژی، کشاورزی، فناوری اطلاعات و نساجی که همراه رئیس جمهور کشورمان به ترکمنستان سفر کرده بودند، پس از سخنرانی روسای جمهور دو کشور، غلامحسین شافعی رئیس اتاق بازرگانی صنایع، معادن و کشاورزی ایران و وپاعبدالحکیموف وزیر اقتصاد و توسعه ترکمنستان در سالن میزان شهر عشق آباد با وزیران و معاونان بخش های دولتی ترکمنستان دیدار و بر توانمندی شرکت های ایرانی در اجرای پروژه های مهم و زیربنایی تاکید کردند.

 

 

ایرنا

(شنبه ۲۳ اسفند ۱۳۹۳) ۰۹:۴۳

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها