جمعه / ۲۲ اسفند ۱۳۹۳ / ۱۳:۲۵
سرویس : بازار پخش و توزیع مواد غذایی
کد خبر : ۵۶۲۰۴
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس بازار پخش و توزیع مواد غذایی

میوه های خارجی موجود در بازار به صورت رسمی وارد کشور نشده است

رییس کل گمرک ایران با تاکید بر اینکه میوه های خارجی موجود در بازار به صورت رسمی وارد کشور نشده است، گفت: هیچ سیب، پرتقال و نارنگی در طول سال 93 وارد کشور نشده و وارداتی در این خصوص صورت نگرفته است.

مسعود کرباسیان  با بیان آنکه میوه های ممنوعه قطعا به صورت غیررسمی وارد کشور شده است، افزود: از آنجا که ثبت سفارشی توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت در سال جاری در زمینه واردات میوه انجام نشده، گمرک نیز وارداتی در زمینه میوه در این سال نداشته است.

وی با تاکید بر اینکه واردات انواع میوه از سوی وزارت جهادکشاورزی ممنوع شده است، افزود: گمرک هم به عنوان سازمان مسوول واردات و صادرات کشور کالایی که دارای ثبت سفارش نباشد و واردات آن نیز ممنوع باشد، ترخیص نمی کند.

معاون وزیر اقتصاد با اشاره به وجود میوه های قاچاق در کشور، اظهار داشت: برای مشخص شدن وضعیت میوه های قاچاق و حجمی که در بازار موجود است باید نهادهای ذیربط بررسی های لازم را انجام دهند زیرا گمرک واردات میوه ثبت نام نکرده است.

رییس کل گمرک ایران تصریح کرد: برای بررسی وضعیت میوه بهتر است تعزیرات و واحدهای نظارتی به واحدها سرکشی کنند تا با درایت همیشگی خود، حجم میوه وارد شده به بازار مشخص شود.

یادآور می شود، براساس آمار رسمی گمرک از فروردین ماه تا بهمن ماه سال جاری 416.8 هزار تن موز به ارزش 370.5 میلیون دلار به صورت رسمی وارد کشور شده است.

گفتنی است، واردات آناناس، گلابی هندی و انبه، گریپ فروت، لیمو و لیموترش، انگور، هلو، شلیل و شفتالو، توت فرنگی، انار و زردآلو از جمله میوه هایی هستند که واردات آنها به کشور ممنوع است.

براساس آمار گمرک ایران، در سال گذشته بالغ بر 481 هزار و 141 تن انواع میوه های خوراکی، پوست مرکبات یا پوست خربزه به ارزش 354.3 میلیون دلار وارد کشور شده هرچند واردات میوه از نظر ارزشی در دوره مورد بررسی با کاهش 36 درصدی مواجه بوده است.

 

 

ایرنا

(جمعه ۲۲ اسفند ۱۳۹۳) ۱۳:۲۵

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها