چهارشنبه / ۲۰ اسفند ۱۳۹۳ / ۱۳:۱۱
سرویس : تغذیه و سلامتی
کد خبر : ۵۶۱۸۴
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس تغذیه و سلامتی

اضافه وزن، کابوسی برای همه

فوق تخصص غدد کودکان و نوجوانان گفت: اضافه وزن یکی از مشکلاتی است که تقریباً کلیه انسان‌ها چه کودک یا بزرگسال درگیر آن هستند و دغدغه کاهش و افزایش وزن دارند.

عبدالله دیدبان ، اظهار کرد: اضافه‌ وزن بیش از حد، می‌تواند باعث ایجاد بیماری‌ها و مشکلات زیادی شود و گفته می‌شود، کودکی که اضافه وزن دارد، ممکن است علاوه بر مشکلات سلامتی، از طرف بچه‌های دیگر مسخره شود یا به خاطر چاقی نتواند پا به ‌پای دوستانش بازی کند.

وی با اشاره به اینکه در دنیای امروز، مشکل اضافه‌ وزن، خیلی شایع‌تر از کمبود وزن است، افزود: به طور تقریبی از هر سه کودک و نوجوان یک نفر اضافه وزن دارد، یا به عبارت دیگر چاق است به همین دلیل، چاقی به مشکلی بزرگ در جوامع امروز تبدیل شده است.

دیدبان در خصوص تعریف چاقی تصریح کرد: هنگامی که افراد درباره‌ اضافه‌ وزن یا چاقی حرف می‌زنند، منظورشان این است که بدن شخص چاق، بیشتر از حد طبیعی چربی دارد همه‌ انسان‌ها در بدنشان چربی دارند، اما چربی اضافه می‌تواند سلامتی شخص را به‌ خطر بیندازد و باعث مشکلاتی در راه رفتن، دویدن و فعالیت کردن شود.

فوق تخصص غدد کودکان و نوجوانان با اشاره به اینکه برای کودکان یک محدوده وزن طبیعی تعیید شده که به جنسیت و قد آن‌ها بستگی دارد، ادامه داد: پزشکان مردم را بر اساس وزنشان به چهار گروه، دارای کمبود وزن به معنی کسی که با توجه به سن، قد و جنسیت، وزنی کمتر از حد طبیعی دارد و دارای وزن سالم و طبیعی یعنی کسی که در محدوده‌ سلامت قرار دارد و همچنین کسی که وزنش بیشتر از محدوده‌ سلامت است و فرد چاق تقسیم‌بندی می‌کنند.

دیدبان خاطرنشان کرد: بین این چهار گروهی که نام برده شد، تعداد کسانی که عضو گروه سوم هستند یعنی اضافه وزن دارند در جامعه بیشتر مشاهده می‌شوند و پزشک، بهترین شخصی است که با توجه به سن، قد و جنسیت می‌تواند محدوده‌ وزن سالم برای کودک را مشخص کند.

وی اضافه کرد: بهترین روش برای مشخص کردن محدوده‌ وزنی کودک، استفاده از عاملی به نام شاخص توده‌ بدنی (BMI) است که در این روش شاخص، قد و وزن کودک در محاسبه‌ای وارد شده و نتیجه به صورت عددی، بیان و این عدد در نموداری، که سن و جنسیت کودک هم در آن در نظر گرفته شده رسم می‌شود.

فوق تخصص غدد کودکان و نوجوانان یادآور شد: بیشتر وقت‌ها علت اضافه وزن استفاده از غذاها و نوشیدنی‌های پر کالری است که مقدار این کالری از آنچه در فعالیت‌های بدنی نظیر پیاده‌روی یا ورزش‌های مختلف، مصرف می‌شود بیشتر است و کالری اضافه به صورت چربی در بدن ذخیره می‌شود، هرچه کالری بیشتری در بدن باشد، چربی بیشتری هم ذخیره خواهد شد.

وی تصریح کرد: زندگی آدم‌ها آنقدر شلوغ و پُرمشغله شده که آنان ممکن است حتی وقت کافی برای پختن غذاهای خانگی سالم نداشته باشند و غذاهای آماده و ساندویچی یکی دیگر از علت‌هایی است که باعث اضافه وزن و چاقی افراد شده است.

دیدبان گفت: مشکل اضافه وزن می‌تواند به سابقه‌ خانوادگی افراد هم بستگی داشته باشد، ولی معنی آن این نیست که در خانواده‌ای چاق، به طور حتم، همه‌ بچه‌ها اضافه وزن خواهند داشت.

وی افزود: بچه‌های چاق، احتمال بیشتری دارد که به بیماری دیابت نوع دو یا بیماری‌های دیگر مبتلا شوند و در بزرگسالی، خطر بیماری‌های قلبی در آنان بیشتر خواهد بود.

این متخصص در خصوص راهکارهای داشتن وزن مناسب اظهار کرد: یکی از بهترین راه‌ها برای داشتن وزن طبیعی، فعال بودن است که با انجام فعالیت‌های ورزشی می‌توان به آن دست یافت.

وی همچنین داشتن فعالیت بیشتر به معنای کمتر تلویزیون تماشا کردن و کمتر پای رایانه بودن و خوردن غذاهای سالم را از دیگر راهکارهای داشتن وزن مناسب برشمرد.

دیدبان خوردن پنج وعده میوه و سبزیجات در طول روز را مناسب دانست و اضافه کرد: باید سعی شود به جای آب‌میوه‌های قندی و نوشابه‌های گازدار، آب و شیر کم‌چرب و دوغ مصرف و از غذاهای پُرکالری و پُرچربی پرهیز شود.

 

 

 

 

ایسنا

(چهارشنبه ۲۰ اسفند ۱۳۹۳) ۱۳:۱۱

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها