دوشنبه / ۱۸ اسفند ۱۳۹۳ / ۰۹:۳۹
سرویس : آزمایشگاه، گواهینامه ها و اسانس
کد خبر : ۵۶۰۹۸
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس آزمایشگاه، گواهینامه ها و اسانس
عضو هیأت علمی پژوهشکده علوم و صنایع غذایی:

هیچ راه حل غیر آزمایشگاهی برای تشخیص محصولات ارگانیک وجود ندارد

به گزارش فودنا ، عضو هیأت علمی گروه زیست فناوری مواد غذایی پژوهشکده علوم و صنایع غذایی گفت: برای تشخیص محصولات ارگانیک از محصولات معمولی هیچ راه حل غیر آزمایشگاهی از قبیل تمایز رنگ، بافت و ... وجود ندارد.


به گزارش فودنا و به نقل از  روابط عمومی پژوهشکده علوم وصنایع غذایی، دکتر سید مهدی زیارت نیا با اشاره به اینکه تشخیص محصولات ارگانیک از محصولات معمولی برای بیشتر مردم میسر نیست، اظهار کرد:  در واقع اختلاف اصلی محصولات ارگانیک و غیر در کیفیت آنهاست و می توان گفت که این محصولات هیچ مشخصه ظاهری ندارند و فقط به وسیله آنالیز و تجزیه آزمایشگاهی قابل تشخیص هستند.

وی سوء استفاده ابزاری از عنوان ارگانیک را یکی از تقلبات شایع در فروش محصولات غذایی مختلف عنوان کرد و متذکر شد: در برخی از موارد محصولاتی که با عنوان ارگانیک در بازار به فروش می رسند در واقع دارای باقیمانده سموم و یا هورمون های رشد مختلف هستند.

مدیر امور پژوهشی و تحصیلات تکمیلی پژوهشکده علوم و صنایع غذایی در ارتباط با وجوه تمایز نگهداری غذاهای ارگانیک با دیگر محصولات خاطر نشان کرد: با توجه به اینکه در تولید این محصولات از آنتی بیوتیک و یا سموم آفت کش استفاده نمی شود ماندگاری آنها کاهش پیدا می کند. بنابراین پیشنهاد می شود مصرف کنندگان تنها به اندازه نیاز خود این محصولات را خریداری نموده و در مدت کوتاهی به مصرف برسانند.

زیارت نیا با بیان اینکه تولید محصولات ارگانیک به لحاظ هماهنگی با محیط زیست اهمیت فراوانی دارد، ادامه داد: این محصولات حاصل یک سیستم کشاورزی سالم  هستند که تکیه بر بازیافت منابع و حفظ تنوع زیستی دارد لذا نه تنها غذا بلکه محیط زیستی پاک و بدون آلودگی را به ارمغان آورده و سبب ارتقا سطح سلامت جامعه می شود.
(دوشنبه ۱۸ اسفند ۱۳۹۳) ۰۹:۳۹

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها