یکشنبه / ۱۷ اسفند ۱۳۹۳ / ۱۳:۳۱
سرویس : تغذیه و سلامتی
کد خبر : ۵۶۰۸۴
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس تغذیه و سلامتی

"بدخوری"، مهم‌ترین عامل چاقی کودکان ‌

کارشناس مسئول تغذیه معاونت بهداشتی دانشکده علوم پزشکی ساوه گفت: "بدخوری" و ترویج رفتارهای غذایی ناصحیح در خانواده، مهمترین عامل چاقی کودکان است.

"مینا اسدی" در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)- منطقه مرکزی- افزود: تغذیه صحیح و اینکه چه غذایی به کودکان بدهیم تا مبتلا به چاقی و یا لاغری شدید نشوند، خانواده‌ها را درگیر خود کرده است.

وی انتخاب‌های نادرست غذایی را عامل مهمی برای بروز پدید چاقی در بین کودکان دانست و اظهار کرد: افزایش وزن در سنین کودکی منجر به افزایش ریسک بیماری دیابت و فشار خون بالا و بیماری‌های قلبی در این افراد، در آینده خواهد شد.

وی عامل ژنتیک را، از دیگر عوامل بروز چاقی در بین کودکان دانست و افزود: ارتباط مشخصی بین وزن والدین و فرزندان آنان وجود دارد، به طوری ‌که فرزندان والدین چاق، احتمالا سه برابر بیشتر از دیگر کودکان، شانس ابتلا به چاقی را دارا هستند.

به گفته وی، در صورت وجود یک کودک چاق در خانواده، احتمال چاقی فرزند دوم حدود 40 درصد است و در صورت وجود دو کودک چاق، احتمال چاق شدن فرزند سوم تا 80 درصد بالا می‌رود.

وی بیان کرد: بدون شک‌ در حال حاضر چاقی بدلیل تأثیر مستقیم بر افزایش ابتلاء به بیماری‌های غیرواگیر و مزمن متعدد نظیر دیابت، افزایش فشار خون و ...‌ بعنوان یکی از بزرگترین معضلات بهداشتی جامعه کنونی محسوب می‌شود.

وی اضافه کرد: دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت، به منظور اجرای مداخلات مؤثر در کاهش اضافه وزن و چاقی در جامعه، بررسی شیوع چاقی در کودکان دو الی پنج ساله را به صورت پایلوت به هشت دانشگاه علوم پزشکی کشور ابلاغ کرده است که دانشکده علوم پزشکی ساوه نیز یکی از دانشگاه‌های مجری این طرح است.

این کارشناس تغذیه درخصوص اجرای این طرح، گفت: در این طرح، علاوه بر تعیین عواملی که مستقیما بر چاقی کودکان تاثیرگذارند، عواملی نظیر پرخوری، مدت زمان تماشای تلویزیون و بازی‌های رایانه‌ای، میزان فعالیت بدنی و ریزه‌خواری نیز بررسی می‌شود.

وی با بیان اینکه امنیت غذایی خانوارها از دیگر مسائلی است که در این طرح مورد مطالعه قرار می‌گیرد، افزود: در این بررسی، چاقی کودکان در مناطق شهری و روستایی شهرستان ساوه به عنوان شهرستان مداخله، و در زرندیه به عنوان شهرستان شاهد، از ابتدای اسفندماه سال جاری در حال اجراست.

(یکشنبه ۱۷ اسفند ۱۳۹۳) ۱۳:۳۱

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها