یکشنبه / ۱۷ اسفند ۱۳۹۳ / ۱۳:۲۱
سرویس : صنایع و خدمات چاپ و بسته بندی
کد خبر : ۵۶۰۸۲
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس صنایع و خدمات چاپ و بسته بندی

بسته‌بندی هوشمندانه روشی مدرن در صنعت غذا

سیدمحمدرضا مرتضوی: محصولات مختلف غذایی، رفتارهای مختلفی دارند و نمی‌توان با رفتاری ثابت، نسبت به بسته‌بندی آنها اقدام کرد

 بسته‌بندی امروزه به یکی از اصلی‌ترین ویژگی‌های یک محصول تبدیل شده است که علاوه‌بر نگهداری از آن، نقش‌های متعدد دیگری دارد که یکی از اصلی‌ترین این نقش‌ها به‌ویژه در حوزه صنعت غذا که این روزها مورد بحث و توجه است، ماندگاری مواد غذایی است.حفظ، کیفیت و ماندگاری مواد غذایی، امروزه، در علم تغذیه بسیار مهم دانسته شده و تلاش‌هایی نیز برای دستیابی به آن انجام شده و پیشرفت‌هایی که تاکنون به‌دست آمده منجربه تغییر شرایط بسته‌بندی محصول به گونه‌ای مطلوب شده که درنهایت به ماندگاری کالا می‌انجامد. ایجاد ارزش‌افزوده و حضور در بازارهای صادراتی نیز از دیگر اثراتی است که صنعت بسته‌بندی علاوه‌بر ماندگاری برجای می‌گذارد. در این گزارش در نظر داریم تاثیر این صنعت را بر ماندگاری محصولات غذایی بررسی کنیم.

سیدمحمدرضا مرتضوی، دبیرکل خانه صنعت،معدن وتجارت ایران با تاکید بر اینکه عمر محصولات مختلف، ماندگاری متفاوتی دارند و بر این اساس، باید آنها را بسته‌بندی کرد، گفت: محصولات مختلف غذایی، رفتارهای مختلفی دارند و نمی‌توان با رفتاری ثابت، نسبت به بسته‌بندی آنها اقدام کرد. بنابراین باید تمهیداتی را به کار برد تا محصول را بدون تغییر طرح، رنگ، خاصیت و بدون آسیب به‌دست مصرف‌کننده رساند.

وی با تاکید بر اینکه با توجه به موادی که در محصولات غذایی به‌کار رفته است، باید بین نوع دسته‌بندی‌ها تفاوت قائل شد، افزود: برای نمونه محصولی مانند شیر انواع مختلفی ازجمله شیر پاستوریزه، شیر هموژنیزه و... دارد که این محصولات از درجه آسیب‌پذیری متفاوتی برخوردار هستند. به همین منظور باید هوشمندانه نسبت به بسته‌بندی آنها اقدام کرد.

رییس هیات‌مدیره کانون انجمن‌های صنایع غذایی با اشاره به نقش بسته‌بندی هوشمندانه و فعال محصولات غذایی تصریح کرد: این روش باعث بهبود صادرات محصول شده و در بازار داخلی نیز به فروش بهتر آن کمک می‌کند.

مرتضوی با تاکید بر اینکه نقش بسته‌بندی عرضه محصولات در اندازه‌های مختلف خواهد بود، اظهار کرد: شکیل و زیبا بودن بسته‌بندی محصول، نظر مصرف‌کننده را به خود جلب می‌کند، بنابراین اگر بتوان این کار را به‌خوبی انجام داد، یعنی محصولی را به بهترین شکل به‌دست مصرف‌کننده رسانده‌ایم.

وی افزود: منظور از بهتر بودن این است که در بسته‌بندی محصول، تغییری در رنگ، مزه و ویژگی‌های آن رخ ندهد؛ چراکه اصلی‌ترین نقش بسته‌بندی، نگهداری و پایدار کردن خصوصیات محصول است.

رییس هیات‌مدیره کانون انجمن‌های صنایع غذایی تصریح کرد: اگر با روش‌های علمی، هوشمند و منطقی بتوانیم این خصوصیات را حفظ کنیم، به بازار مصرف داخلی و همچنین صادرات محصول کمک بزرگی کرده‌ایم.

مرتضوی با تاکید بر اینکه امروزه بسته‌بندی محصولات غذایی علمی توسعه‌یافته است، گفت: بسته‌بندی محصولات این نیست که به هر روشی محصول را بسته‌بندی کنیم؛ بلکه موضوعی بسیار دقیق، حساس، علمی و هوشمند در ارائه مواد غذایی است زیرا نشان می‌دهد که تولیدکننده به مصرف‌کننده و سلیقه او توجه نشان داده است.

 

روزنامه گسترش صمت
(یکشنبه ۱۷ اسفند ۱۳۹۳) ۱۳:۲۱

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها