شنبه / ۱۶ اسفند ۱۳۹۳ / ۱۳:۱۵
سرویس : فراورده های روغنی
کد خبر : ۵۶۰۴۸
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس فراورده های روغنی

از چاله "پالم" در چاه "دنبه" نیفتید ‌

یک کارشناس تغذیه معتقد است: حتی ارزان‌ترین روغن‌های مایع نیز از "دنبه" آب شده سالم‌تر هستند.

مریم شیرمستی ، اظهار کرد: با مطرح شدن موضوع روغن "پالم" تصور مردم نسبت به روغن‌های موجود در بازار منفی شده و همین امر باعث شده برخی افراد به جای روغن‌های موجود در بازار از چربی آب شده حیوانی استفاده کنند.

وی ادامه داد: اگرچه این چربی‌ها از جمله انواع "پیه" و "دنبه" طبیعی هستند، اما مصرف آنها حتی از ارزان‌ترین روغن‌های مایع موجود در بازار نیز ناسالم‌تر است.

به گفته این کارشناس تغذیه، این نوع چربی در دسته روغن‌های جامد جانوری قرار می‌گیرد که اسید چرب فراوانی دارد و موجب تصلب شرایین، افزایش کلسترول، افزایش کالری و انواع بیماری‌های قلبی و عروقی می‌شود.

شیرمستی تنها مزیت دنبه نسبت به روغن‌های جامد موجود در بازار را نبود اسید چرب ترانس در دنبه دانست و یادآوری کرد: البته روغن‌های جامد موجود در بازار گیاهی هستند و دمبه جانوری عوارض بیشتری دارد.

وی با بیان اینکه افراد دنبه را حرارت می‌دهند و بعد استفاده می‌کنند، عنوان کرد: این حرارت چون اندازه مناسبی ندارد باعث تغییر رنگ و بوی روغن می‌شود و از همین رو هر گز با روغن به دست آمده از دنبه نمی‌توان چیز دیگری را سرخ کرد.

این کارشناس تغذیه، دلیل تغییر رنگ و بوی روغن دمبه بر اثر حرارت را ایجاد ترکیبات "آکرولئین" در آن عنوان کرد که از عوامل بروز سرطان است.

شیرمستی گفت: روغن حاصل از دنبه هرگز در برابر حرارت مقاوم نیست.

وی با تاکید بر اینکه هرگز نباید از چربی‌های قابل مشاهده در گوشت که دنبه نیز جزو آن است استفاده کرد، افزود: این چربی‌ها دقیقا نقطه مقابل روغن‌های مفید مانند روغن زیتون هستند.

این کارشناس تغذیه به افراد توصیه کرد: برای اینکه از روغن‌های غیرطبیعی و مضر مانند پالم دور بمانند در دام روغن‌های حیوانی مانند پی و دنبه نیفتند و به جای آن از روغن زیتون، روغن هسته انگور و روغن کنجد استفاده کنند.

شیرمستی همچنین با اشاره به وجود دو نوع روغن مخصوص پخت و پز و مخصوص سرخ‌کردن در بازار از افراد خواست از این روغن‌ها به جای هم استفاده نکنند، زیرا روغن مخصوص پخت و پز اصلا تحمل حرارت بالا را ندارد و ترکیبات سرطان‌زا در آن ایجاد می‌شود.

وی اظهار کرد: از روغن پخت و پز حتی برای ته‌دیگ هم نباید استفاده کرد، بلکه فقط برای خورش یا روی برنج باید مصرف شود.

 

ایسنا

(شنبه ۱۶ اسفند ۱۳۹۳) ۱۳:۱۵

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها