شنبه / ۱۶ اسفند ۱۳۹۳ / ۰۹:۵۷
سرویس : فرآورده های لبنی
کد خبر : ۵۶۰۳۸
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس فرآورده های لبنی

غرش شیر بر سر تولیدکنندگان/ کارخانجات در آستانه ورشکستگی

افزایش هزینه تولید شیر و مواد لبنی و عدم اقبال مصرف کنندکان از خرید محصولات باعث شده تا طی روزهای اخیر بازار این صنعت اخبار خوشی را به همراه نداشته باشد.

تغییرات قیمت شیر و لبنیات، بازار این صنعت را هر از چند گاهی وارد گفت و شنود‌های رسانه‌ای می‌کند تا عرضه این محصول که برمصرف آن برای اعضای خانواده تأکید فراوان شده دستخوش تغییرات شود، تغییراتی که بیشتر مواقع و بر اساس اظهار نظرهای تولیدکنندگان و مصرف کنندگان نتواسته است رضایت دو طرف را به همراه داشته باشد.

بر اساس مصوبات صورت گرفته کارخانجات تولید کننده شیر و مواد لبنی در تیرماه سالجاری اجازه افزایش ۱۵ درصدی قیمت‌ها را دریافت کردند و با تغییری که در قیمت‌ها مشاهده شد بلافاصله این مصوبه جنبه عملی به خود گرفت هر چند که در آن زمان نیز کارخانه داران با اشاره به افزایش هزینه‌های تولید خواستار افزایش بیشتر در قیمت‌ها بودند.

اما دولت تنها مجوز افزایش ۱۵ درصدی را صادر کرد و در حال حاضر با گذشت هشت ماه از آن زمان، مجددا افزایش قیمت شیر و لبنیات توسط برخی از کارخانه‌های تولید کننده، بازار محصولات این صنعت را داغ کرده و این بار صحبت از افزایش قیمت بدون مصوبه دولت است مطلبی که کارخانه داران قمی در گفتگو با مهر آن را نه تنها شایعه می‌دانند بلکه روند بازار را به گونه‌ای توصیف می‌کنند که کارخانجات تولیدکننده شیر و لبنیات را در آستانه ورشکستگی قرار داده است.

افزایش قیمت دستمزد و حامل‌های انرژی

مدیرعامل کارخانه شیر حلیب در گفتگو با خبرنگار مهر، ضمن تکذیب افزایش قیمت لبنیات، گفت: هیچ یک از کارخانجات تولیدکننده شیر در قم قیمت تولیدات خود را افزایش نداده‌اند.

عباس عزیزی در ادامه ضمن اشاره به نابسامانی بازار شیر و مواد لبنی بیان داشت: به علت افزایش قیمت دستمزد و حامل‌های انرژی، قیمت تمام شده محصولات افزایش می‌یابد اما متأسفانه این افزایش قیمت‌ها در نظر گرفته نمی‌شود و همین امر موجب شده تا قیمت تمام شده شیر افزایش داشته و تولید برای کارخانجات به صرفه نباشد.

وی ظرفیت فرآوری شیر در کارخانه شیر حلیب را ۲۰۰ تن شیر در روز عنوان کرد و گفت: متاسفانه عدم حمایت‌ها باعث شده تا این کارخانه با یک چهارم ظرفیت خود فعالیت کند.

توقف صادرات

کارخانه شیر حلیب از جمله کارخانجات صادر کننده شیر و مواد لبنی به خارج از کشور بود که عمده صادرات این کارخانه به کشور عراق صورت می‌گرفت و این در حالی است که مدیرعامل این کارخانه در گفتگو با خبرنگار مهر از توقف صادرات سخن به میان می‌آورد.

کارخانه شیر، لبنیات

عزیزی در این زمینه می‌گوید: به علت اینکه قیمت تمام شده شیر در داخل کشور نسبت به فروش آن در خارج بیشتر است نمی‌توانیم محصولات خود را صادر کنیم و همین امر باعث شده تا بازار کشورهایی همچون عراق را از دست داده و کشورهایی مانند ترکیه این بازار را در دست بگیرند.

وی ادامه داد: ما مجبور شده‌ایم برای ادامه فعالیت، دیگر محصولات لبنی همچون شیر استریل و محصولات جدید خانواده شیر را به تولیدات خود اضافه کنیم.

مدیرعامل کارخانه شیر حلیب از فعالیت هم صنفان خود می‌گوید و ادامه می‌دهد: در قم نزدیک به ۱۶ کارخانه مجوز فعالیت دارند و این در حالی است که تنها ۳ کارخانه به شکل جدی فعالیت می‌کنند و ما بقی نیز یا عرصه تولید را‌‌ رها کرده‌اند و یا تنها درهای کارخانه خود را باز گذاشته‌اند و عملا تولیدی ندارند.

عدم پرداخت یارانه تولید

وی به کاهش قدرت خرید مردم اشاره کرد و گفت: یکی دیگر از دلایل مشکلات بوجود آمده برای کارخانجات و کاهش تولید عدم رغبت مردم به خرید شیر و مواد لبنی و ترجیح آنها به تهیه دیگر اقلام ضروری است که منجر شده تا مصرف کنندگان به راحتی شیر را از سبد مصرف خود حذف کنند.


وی از عدم توجه به تولید کنندگان و عدم پرداخت یارانه تولید ابراز نارضایتی کرد و ادامه داد: ادامه این روند موجب ورشکستگی کارخانجات شیر و مواد لبنی می‌شود.

کمک‌های دولت کافی نیست

دبیر انجمن صنفی لبنی استان قم و مدیر کارخانه مواد لبنی رابتا نیز در گفتگو با خبرنگار مهر، به عدم افزایش خودسرانه قیمت توسط کارخانه داران تأکید دارد و می‌گوید: هزینه تولید مواد لبنی به دلیل افزایش قیمت در بخش‌های مختلف چرخه تولید باید در قیمت نهایی شیر و مواد لبنی به دقت مورد بررسی قرار گیرد.

خلیل جوهرچی با بیان اینکه در شرایط کنونی تولید کنندگان باید قیمت‌ها را افزایش دهند بر رعایت قیمت‌های مصوب تأکید کرد و گفت: گرچه نباید قیمت‌ها را بدون هماهنگی و مصوبه افزایش داد ولی در حال حاضر با کاهش ۳۰ درصدی اقبال مردم به بازار مواد لبنی مواجه‌ایم و از سویی دیگر نیز بالا رفتن قیمت هزینه‌ها، کارخانجات را با مشکل مواجه کرده است.

مهر

(شنبه ۱۶ اسفند ۱۳۹۳) ۰۹:۵۷

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها