شنبه / ۱۶ اسفند ۱۳۹۳ / ۰۹:۰۷
سرویس : نمایشگاه ، همایش و جشنواره ها و ...
کد خبر : ۵۶۰۱۹
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس نمایشگاه ، همایش و جشنواره ها و ...

جشنواره غذا برای زنان مبتلا به سرطان

موسسه خیریه فرهاد در نخستین سال های فعالیت ویژه خود در حمایت از زنان بی سرپرست مبتلا به سرطان اقدام به برگزاری بازارچه خیریه کرد.

 آمارهای جهانی نشان می دهد میزان مرگ و میر ناشی از سرطان در سال های اخیر هشت میلیون و ۲۰۰ هزار نفر است که از سال ۲۰۰۸، ۸۴ دهم درصد افزایش یافته است.

مرکز بین المللی تحقیق درباره سرطان، نهاد تخصصی سازمان جهانی بهداشت که مقر آن در شهر لیون در مرکز فرانسه است، این آمار را تهیه کرده و داده هایی را درباره ۲۸ نوع سرطان در ۱۸۴ کشور دنیا در اختیار دارد. همچنین بر اساس این آمارها رایج ترین سرطان هایی که تشخیص داده شده اند، سرطان ریه ( یک میلیون و ۸۰۰ هزار نفر)، سرطان سینه ( یک میلیون و ۷۰۰ هزار نفر) و سرطان روده بزرگ ( یک میلیون و ۴۰۰ هزار نفر) است.

در بین سرطان ها، بیشترین سرطان هایی که سبب مرگ می شوند، سرطان ریه، سرطان کبد و سرطان معده است و بنا براعلام این سازمان، سرطان های سینه از سال ۲۰۰۸ حدود ۲۰ درصد افزایش یافته اند. این در حالی است که مرگ و میر ناشی از این نوع سرطان ۱۴ درصد افزایش یافته است. علاوه براین، این سرطان ۲۵ درصد از سرطان های تشخیصی را در نزد زنان تشکیل می دهد.

این آمارها در حالی است که رئیس انجمن سرطان های زنان می گوید: شایعترین سرطان در میان زنان در ایران و جهان سرطان پستان است و دومین سرطان شایع در ایران سرطان دهانه رحم محسوب می‌شود. این در حالی است که آندومتر دومین سرطان شایع در جهان است. همچنین رئیس هیئت مدیره انجمن جراحان عمومی ایران گفته است که از هر چهار زن ایرانی یک نفر به سرطان سینه مبتلا می شود و طی سال های اخیر شاهد افزایش آمار مبتلایان به سرطان سینه در کشور بوده ایم.

بر اساس این گزارش یک موسسه خیریه از سال ۱۳۹۰ با هدف حمایت از زنان بی سرپرست مبتلا به سرطان در تهران ایجاد شده که در آستانه دو سالگی فعالیت خود، اقدام به ایجاد بازارچه خیریه در قالب جشنواره غذا کرده است.

موسسه خیریه فرهاد زنان مبتلا به سرطان که همسرانشان متواری شده، طلاق گرفته، از کار افتاده و یا همسر معتاد دارند را تحت پوشش حمایتی خود قرار می دهد. این خیریه خدماتی اعم از تامین پوشاک، هزینه درمان، خدمات فرهنگی، کمک هزینه مسکن، کمک هزینه تحصیل فرزندان، تحقیق و پژوهش بر روی سرطان و کمک برای تامین داروی سرطان را هم در دستورکار خود قرارداده است.

گشت و گذار در جشنواره غذا و همچنین بازارچه خیریه فرهاد در منطقه خیابان یخچال تهران هم در نوع خودش جالب بود. متقاضیان از قبل درخواست غرفه کرده بودند و از ظروف چینی و تزئینات خانگی تا لباس و غذا برای عرضه در بازارچه بود که تمامی سود حاصل از درآمد غرفه ها صرف زنان مبتلا به سرطان می شود. موسسه آموزشی پارسه هم بعنوان یکی از خیرین این موسسه خیریه با تامین نیروی انسانی غرفه ها را برپا و فعال کرده بودند. شهروندان حتی با میل کردن یک کاسه عدسی، لوبیا یا کیک و لازانیا به نحوی به این خیریه کمک می کردند.

صدای بلند موسیقی تمام سالن ورزشی منطقه ۳ را پر کرده است. ورودی سالن هم فعالان خیریه با توزیع بادکنک از عابران دعوت می کنند تا به این جشنواره و بازارچه دعوت شوند. البته برگزاری مسابقه و قرعه کشی و توزیع تی شرت های حمایت از خیریه هم بخشی از برنامه های این بازارچه بود و در آخر بهترین غذا انتخاب شده و از سوی هنرمندان جوایزی اهدا شد.

آتوسا فرهاد از اعضای هیئت مدیره خیریه فرهاد در گفتگو با خبرنگار مهر، گفت: پدرم تاجر بازار است و از ۲۰ سال قبل در امور خیری فعال بود اما تصمیم گرفتیم این فعالیت را رسمی و قانونمند کنیم. برای همین بعد از ۳ سال دوندگی بالاخره توانستیم خانوادگی خیریه فرهاد را ثبت کنیم. هم اکنون ۲۳۵ زن بی سرپرست مبتلا به سرطان را تحت پوشش داریم و طی تفاهم نامه ای که با بیمارستان امام خمینی تهران منعقد کرده ایم هزینه های درمانی این افراد را خیریه تامین می کند. و حتی مددجویان (زنان بی سرپرست مبتلا به سرطان) را خود بیمارستان به ما معرفی می کند.

وی افزود: خیریه فرهاد ۱۲ کارمند دارد و ۹۰ درصد هزینه های آن توسط شخص موسس یعنی پدرم حاج قاسم فرهاد تامین می شود. نگاهمان به این بازارچه هم بحث تامین مالی نبود و تنها خواستیم تبلیغات کنیم تا مردم بیشتر با این موسسه آشنا شوند. با این حال توقع نداشتیم آموزش پرورش منطقه ۴ میلیون تومان از یک خیریه برای در اختیار گذاشتن فضای بازارچه پول بگیرد. با این حال تلاش می کنیم تمام هزینه ها بیشتر صرف مددجویان شود.

گزارش و عکس: سید هادی کسایی زاده
(شنبه ۱۶ اسفند ۱۳۹۳) ۰۹:۰۷

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها