سه شنبه / ۱۲ اسفند ۱۳۹۳ / ۰۹:۲۵
سرویس : نمایشگاه ، همایش و جشنواره ها و ...
کد خبر : ۵۵۹۳۸
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس نمایشگاه ، همایش و جشنواره ها و ...

صنایع تبدیلی حلقه مفقوده کشاورزی همدان/برپایی نمایشگاهی تخصصی

نخستین نمایشگاه تخصصی صنایع تبدیلی کشاورزی وماشین آلات صنایع غذایی درحالی درهمدان آغاز شده که بارها صنایع تبدیلی حلقه مفقوده کشاورزی همدان اعلام شده و امید است این نمایشگاه گرهی ازمشکلات باز کند

 رشد و توسعه صنعت کشاورزی منطقه غرب کشور و استان همدان در گرو برگزاری نمایشگاه های تخصصی در حوزه صنایع تبدیلی است که برگزاری نمایشگاه تخصصی صنایع تبدیلی کشاورزی و ماشین آلات صنایع غذایی برای نخستین بار در کشور در همدان نتیجه ای جز گام برداشتن در مسیر بالندگی صنعت کشاورزی منطقه در پی نخواهد داشت.

در این عنوان نمایشگاه تخصصی که شامگاه دوشنبه با حضور مجـموعه ای از نـشان ها و شرکت های معتبر فعال در این حوزه در سالن ابـن سینای مـحـل دائمی نـمایشـگاه های بین المللی استان همدان شروع به کار کرده ۳۰ واحد فعال حاضر در نمایشگاه در پنج روز به معرفی جدیدترین محصولات و تولیدات خود در حوزه صنایع تبدیلی کشاورزی خواهند پرداخت.

مدیرعامل شرکت نمایشگاههای بین المللی همدان در گفتگو با مهر اظهار داشت: از جمله واحدهای حاضر در این نمایشگاه شامل ماشین آلات صنایع غذایی، اجرای سردخانه های آمونیاکی، کارخانجات تولید کننده مواد غذایی، تجهیزات برودتی صنعتی، فرآورده های لبنی، طراحی و ساخت انواع سردخانه های زیر صفر و بالای صفر و تـهیه قطعات سردخـانه ای، بسته بندی حبوبات، فرآوری و بسته بندی آجیل و خشکبار، کارخانجات تولید کننده خوراک دام و طـیور و  دیگ های بخار و آب گـرم است.

حسین الماسی عنوان کرد: در این نمایشگاه انجمن ها و اتحادیه های معتبر سازمان جهاد کشاورزی استان همدان در فضایی رقابتی محصولات و تولیدات خود را در معرض دید کشاورزان، کارشناسان و متخصصان این حوزه و بازدیدکنندگان قرار داده و به معرفی تجهیزات و تولیدات خود خواهند پرداخت.

وی حضور دانشجویان و فارغ التحصیلان رشته صنایع غذایی از دانشکده صنایع غذایی دانشگاه بوعلی سینا همدان در راستای معرفی و ارائه دستاوردهای علمی کارشناسان این حوزه به بازدیدکنندگان و برگزاری نشست های تخصصی در حوزه صنایع غذایی توسط این دانشکده و نشست های تخصصی در حوزه صنایع تبدیلی کشاورزی توسط برخی شرکت های معتبر حاضر در نمایشگاه از دیگر برنامه های جانبی این نمایشگاه عنوان کرد.

الماسی یادآور شد: معرفی به روزترین تولیدات صنایع تبدیلی کشاورزی و ماشین آلات صنایع غذایی، آشنایی کشاورزان و کارشناسان استان با شرکت ها و نشان های مطرح تولید کننده داخلی و خارجی این صنعت، حضور شرکت های تولید کننده صنایع تبدیلی در مـنطقه و بـهره بـرداری از فرصت های سرمایه گذاری مرتبط با این حوزه، آشنایی جوانان و فارغ التحصیلان این رشته با صنایع تبدیلی و ایجاد و رشد اشتغال و تولید صنایع تبدیلی کشاورزی در استان نیز از جمله اهداف برگزاری این عنوان نمایشگاهی می باشد

نخستین نمایشگاه تخصصی صنایع تبدیلی کشاورزی و ماشین آلات صنایع غذایی همدان تا ۱۵ اسفند دایر است

وی گفت: نخستین نمایشگاه تخصصی صنایع تبدیلی کشاورزی و ماشین آلات صنایع غذایی همدان تا ۱۵ اسفند ماه سال جاری همه روزه از ساعت ۱۵ تا ۲۰ پذیرای کشاورزان، کارشناسان و بازدید کنندگان خواهد بود.

مدیرکل دفتر صنایع تبدیلی و تکمیلی وزارت جهاد کشاورزی نیز در مراسم افتتاح این نمایشگاه گفت: برگزاری چنین نمایشگاه‌هایی در کشور زمینه رشد و توسعه صنایع تبدیلی کشاورزی را سرعت می‌بخشد.

علیرضا پوربصیر با بیان اینکه توسعه امور کشاورزی و رفع مشکلات آن از مهمترین اقدامات و برنامه‌های جهاد کشاورزی است تا با رفع مشکلات کشاورزی تولید محصولات را ارتقا دهیم، گفت: توجه به صنایع تبدیلی و تکمیلی در حوزه کشاورزی به بهبود امنیت غذایی کمک می کند.

وی با بیان اینکه انجام مطالعات و بررسی‌های لازم در این بخش مهم است، گفت: انجام مطالعات و بررسی‌های لازم به منظور شناخت استعدادها، توانمندی‌ها، نارسایی‌ها و فرصت‌های مربوط به توسعه و حمایت از صنایع کوچک تبدیلی و تکمیلی می‌تواند در این امر راهگشا باشد.

پوربصیر ظرفیت کشاورزی کشور را بالا توصیف کرد و افزود: ظرفیت‌های وسیع ایران در حوزه کشاورزی و برخورداری کشور از تنوع شرایط آب و هوایی و امکان تولید انواع محصولات کشاورزی با کیفیت بالا موجب شده تا ایران یکی از کشورهای برتر جهان در تولید بسیاری از محصولات کشاورزی باشد.

وی با تاکید بر اینکه با وجود چنین منابعی، توجه و اهمیت قائل شدن برای صنایع تبدیلی و تکمیلی کشاورزی حائز اهمیت است، گفت: این امر در کاهش ضایعات و ایجاد ارزش افزوده، درآمدهای ارزی، اشتغال و ارائه راهکارهایی برای حضور موفق در بازارهای بین‌المللی از اهمیت خاصی برخوردار است.

نایع تبدیلی یکی از حلقه‌های مفقوده کشاورزی کشور است

وی اشتغالزایی در این بخش را مهم قلمداد کرد و گفت: صنایع تبدیلی یکی از حلقه‌های مفقوده کشاورزی کشور است که باید در کشور این حلقه را برقرار کنیم زیرا این مهم در اشتغالزایی نیز مثمر ثمر است.

پوربصیر افزود: باید توجه به بخش کشاورزی باید در اولویت مسئولان قرار گیرد تا علاوه بر پیشرفت کشاورزی، شاهد توسعه همه‌جانبه اشتغال هم باشیم.

سرپرست معاونت برنامه ریزی استاندار همدان نیز در این زمینه گفت: ظرفیت‌های بخش کشاورزی استان همدان قابل توجه است اما باید در عرصه راه‌اندازی صنایع تبدیلی اقدام شود.

خسرو سامری افزود: به منظور تقویت صنایع تبدیلی استان همدان تسهیلات بانکی از سوی صندوق توسعه ملی در اختیار متقاضیان قرار می‌گیرد.

سرپرست معاونت برنامه‌ریزی استاندار همدان عنوان کرد: سرمایه‌داران با سرمایه‌گذاری در بحث راه‌اندازی صنایع تبدیلی زمینه گسترش سرمایه‌گذاری و افزایش محصولات فرآوری شده کشاورزی را فراهم می‌کند.
وی اقتصاد مقاومتی در بخش کشاورزی را یک اقتصاد درون‌زا و برون‌نگر دانست و گفت: بیش از ۱۴۰ هزار بهره‌بردار در بخش کشاورزی همدان فعالیت و ۲۷ درصد از ارزش افزوده تولیدی استان را برعهده دارند.

سامری افزود: همچنین ۳.۴ درصد ارزش افزوده کشور و ۲۳ درصد اشتغال استان در بخش کشاورزی است که  بر این اساس ایجاد و راه‌اندازی صنایع تبدیلی از اولویت‌های کشاورزی استان همدان است.

فرماندار شهرستان نهاوند نیز اظهار کرد: نهاوند پرآب ترین شهر غرب کشور است و با وجود منابع بالای آب در نهاوند، ظرفیت و بستر مناسبی در توسعه صنایع تبدیلی دارد.

امامعلی عبدالملکی با بیان اینکه نهاوند در تولید ۱۴ محصول در استان جایگاه نخست را دارد، افزود: محصولات نهاوند به ویژه در بخش تولید سیب درختی نیاز به صنایع تبدیلی دارد و سرمایه‌گذاران می‌توانند در این بخش سرمایه‌گذاری کنند.

فرماندار کبودرآهنگ نیز با بیان اینکه این شهرستان از لحاظ وسعت بزرگترین شهرستان استان است، اظهار کرد: کبودرآهنگ چهارهزار کیلومتر وسعت دارد و یک سوم از تولید محصول گندم استان همدان را به خود اختصاص داده است و از وضعیت مناسبی در این بخش برخوردار است.

احسان قنبری بر نیاز استان به ایجاد واحدهای صنایع تبدیلی تأکید کرد و گفت: شهرک صنعتی ویان کبودرآهنگ یکی از ظرفیت‌های این شهرستان است و ۵۰ درصد از ظرفیت این شهرک برای سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی آماده واگذاری به سرمایه‌گذاران است.

کشاورزی همدان در حوزه صنایع تبدیلی تقویت شود

رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی استان همدان نیز بیان کرد: سالانه بیش از پنج میلیون تن انواع محصول کشاورزی در استان همدان تولید می‌شود ولی با این وجود در زیرساخت‌ها و صنایع تبدیلی برای فراوری این میزان محصول با ضعف روبه‌رو هستیم.

محمدرضا ابراهیمی خرد و کوچک بودن واحدهای تولیدی، واسطه‌گری و دلالی غیرحرفه‌ای در بازار تولید و عرضه محصولات کشاورزی و اعمال سیاست‌های ملی بدون توجه به شرایط منطقه‌ای در برنامه‌ها و سیاست‌های بخش کشاورزی استان همدان را از دیگر مشکلات این حوزه دانست.

ابراهیمی با اشاره به اینکه سالانه بیش از یک میلیون تن سیب‌زمین در استان همدان تولید می‌‌شود، عنوان کرد: متاسفانه صنایع تبدیلی موردنیاز برای فرآوری و تبدیل بخشی از این محصول در استان همدان وجود ندارد و همین امر یکی از مشکلات استان همدان محسوب می‌شود.

 

 

 

 

مهر

(سه شنبه ۱۲ اسفند ۱۳۹۳) ۰۹:۲۵

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها