دوشنبه / ۱۱ اسفند ۱۳۹۳ / ۲۲:۳۸
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۵۵۹۳۵
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا

احیای باغ‌های رهاشده چای کشور

رییس سازمان چای کشور گفت: یکی از سیاستهای دولت احیای باغات فرسوده، قدیمی و رها شده است.

 محمدولی روزبهان در جلسه سازمان چای کشور گفت: با توجه به تاکیدات و فرمایشات مقام معظم رهبری باید با حمایت از تولید داخلی، حرکتمان را به سمتی پیش ببریم که میزان واردات را کاهش و سطح زیرکشت را بالا ببریم.

وی اضافه کرد: مقام معظم رهبری نگاه ویژه‌ای به تولیدات داخلی دارند و در کنار نگاه فرهنگی به بحث‌های اقتصادی و خصوصا بحث اقتصاد مقاومتی تاکید ویژه دارند و در هفته‌های اخیر از نگاه کارشناسی و موشکافانه بحث واردات را مطرح کردند از همین رو وظیفه ما متولیان سنگین‌تر شده تا به تولید داخلی نگاه بسیار ویژه داشته باشیم.

وی گفت: ایشان فرموده‌اند جلوی واردات گرفته شود، اقتصاد کشور با تولید شکل می‌گیرد و نیت دولت هم حمایت جدی از مجموعه تولیدات داخلی است.

روزبهان خاطرنشان کرد: امسال برای اولین بار بهای خرید تضمینی برگ سبز چای در آبان ماه به کشاورزان پرداخت شد.

وی ادامه داد: یکی از سیاستهای دولت احیای باغات فرسوده، قدیمی و رها شده است که در این باره اعتبار خوبی در نظر گرفته شده است و در کنار سیاستها و برنامه‌هایی که دولت تدبیر و امید دارد ما ابتدا در بحث باغات چای با پرداخت تسهیلات به‌زراعی شروع کرده‌ایم سپس در زمینه کارخانجات، تبلیغات و بازاریابی برنامه داریم.

روزبهان ادامه داد: وام به‌زراعی در دو سال اول بازپرداخت ندارد و فقط از سال دوم به مدت سه سال بازپرداخت خواهد شد.

وی در ادامه به تشکیل صندوق سرمایه گذاری چای اشاره کرد و افزود: این صندوق متعلق به شماست و شما کشاورزان چایکار مدیران و سیاست گذاران این صندوق هستید، دولت ۴۹ درصد سهام و بخش خصوصی ۵۱ درصد سهام را دارد که از ۵۱ درصد ۷۰ درصد متعلق به کشاورزان چایکار است.

رئیس سازمان چای افزود: براساس اصل ۴۴ قانون اساسی باید اقتصاد را به دست خود مردم سپرد و این به آن معنی نیست که دولت از حمایت خود دست بردارد هرگز دولت این محصول و این صنعت را رها نمی کند حتی برنامه‌های حمایتی بیشتری نسبت به گذشته دارد.

او اشاره کرد: این صندوق متولی خرید تضمینی برگ سبز چای از کشاورزان چایکار نیست بلکه در راستای حمایت از کشاورزان تسهیلات به آنها پرداخت می کند و سازمان چای همچنان متولی خرید تضمینی برگ سبز چای است.

در ادامه این جلسه هوشنگ محمدی، مشاور مدیرعامل صندوق حمایت از توسعه کشاورزی به اهداف تاسیس صندوق حمایت از توسعه صنعت چای کشور پرداخت.

وی گفت: در سطح کشور ابتدا این صندوق‌ها با ۸ میلیارد تومان سرمایه تشکیل شد که الان سرمایه آنها به ۸۰۰ میلیارد تومان رسیده است.

وی افزود: برای اولین بار در این صندوقها این اتفاق می افتد که سهم تولیدکنندگان را بطور کامل نیز دولت پرداخت می کند.

محمدی خاطر نشان کرد: مرکز اصلی این صندوق در لاهیجان است و نمایندگی صندوق در تمام شهرستانهای چای خیز گیلان و مازندران راه اندازی می شود.

 

 

 

 

 

ایسنا

(دوشنبه ۱۱ اسفند ۱۳۹۳) ۲۲:۳۸

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها