دوشنبه / ۱۱ اسفند ۱۳۹۳ / ۲۲:۳۷
سرویس : اقتصاد
کد خبر : ۵۵۹۳۴
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس اقتصاد

فعالان اقتصادی کشور برای خروج از رکود وارد میدان شوند

عضو اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران گفت: تولید کشور در شرایط فعلی از وضعیت مساعدی برخوردار نیست و نباید انتظار داشت اقتصاد ایران از طریق خارجی ها از رکود خارج شود، بلکه فعالان اقتصادی خود باید وارد میدان شوند.

هوشنگ پارسا در نشستی خبری با بیان اینکه چنانچه تولید در شرایط رقابتی بتواند شکوفا شود، قادر است بار سنگین هزینه های مالیاتی را بپردازد اظهار داشت: دولت باید سیاست مناسبی را برای حل مشکلات تولید به کار گیرد.

وی افزود: تجارت باید جاده دو طرفه باشد که در آن واردات و صادرات به صورت روان صورت گیرد، این در شرایطی است که اکنون ایران 50 میلیارد دلار واردات و 20 میلیارد دلار کالای قاچاق دارد.

عضو اتاق ایران با بیان اینکه اکنون نگاه به نفت و اقتصاد نفتی تغییر یافته ، خاطر نشان کرد: طی سال های گذشته چنانچه رانت خواری در اقتصاد وجود داشت، تولید هزینه های آن را پرداخت می کرد ، اما اکنون به نظر می رسد با عزم نظام برای کاهش وابستگی به نفت، شرایط برای از میان رفتن رانت های دولتی مساعد است.

پارسا تصریح کرد: تجارتی مناسب است که از مسیر تولید بگذرد و در صورتی تولید می تواند بار سنگین مالیات های سال 94 را به عهده گیرد که تولید شرایط مساعدی داشته باشد.

وی افزود: تولید در هر کشوری ارمغان امنیت و عدالت دارد و این درحالی است که براثر تبلیغات غیر واقعی تمایل به واردات بیش از تولید است .

پارسا از روند استرداد مالیات بر ارزش افزوده نیز گلایه کرد و گفت: زمان خرید کالا مالیات بر ارزش افزوده به دولت پرداخت می شود ،اما زمانی که کالا صادر می شود ،در زمان استرداد مالیات، مدت ها طول می کشد تا بتوان آن را از دولت گرفت.

براساس این گزارش ، هرویک یاری جانیان، عضو دیگر اتاق ایران نیز با بیان اینکه اقتصاد کشور نیازمند جهش و تحولی درخور شأن جمهوری اسلامی ایران است، گفت: اکنون با تلاش فعالان اقتصادی برخی کشورهای کوچک همسایه ، توانسته اند حجم بالای صادرات مجدد را با بهره گیری از تولیدات ایران را داشته باشند و درمقابل، برخی کالاهای آنان به کشور وارد می شود .

وی گفت : دولت و اتاق های بازرگانی باید از پتانسیل افراد نخبه ای که در صادرات و تجارت ایران حضور دارند، استفاده کرده و زمینه ساز افزایش صادرات را فراهم سازند .

یاری جانیان اظهار داشت: ایران می تواند در مقابل صادرات کالایی به کشورهای دنیا، ماشین آلات و فناوری روز را وارد کرده یا مجوز تولید برخی کالاهای کشورهای هدف را دریافت کند که این بهترین نوع مبادلات تجاری است.

عضو هیات مدیره انجمن صنایع پلاستیک نیز در این نشست اضافه کرد: بهره بانکی بالا سبب شده تولید ایران رقابت پذیر نباشد، و قیمت مواد اولیه به شدت نوسان دارد و نمی توان پروفرمای خارجی برای مدت 15 روز صادر کرد، زیرا جهت گیری قیمت ها مشخص نیست.

محسن صفایی افزود: هدف اصلی فعالان اقتصادی این است که بتوانند فضای کسب و کار را بهبود بخشند و شرایط را برای شکوفایی اقتصادی فراهم کنند و این در شرایطی است که بسیاری از کشورهای دنیا با افتخار به صنایع ایران نگاه می کنند در حالی که خود ایرانی ها این مزیت های رقابتی را قبول ندارند.

 

 

 

 

ایرنا

(دوشنبه ۱۱ اسفند ۱۳۹۳) ۲۲:۳۷

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها