دوشنبه / ۱۱ اسفند ۱۳۹۳ / ۱۱:۰۴
سرویس : خشکبار، حبوبات و تنقلات
کد خبر : ۵۵۹۲۰
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس خشکبار، حبوبات و تنقلات

چین بزرگ ترین واردکننده پسته ایران است

عضو هیات مدیره اتحادیه صادرکنندگان خشکبار ایران، کشور چین را به عنوان بزرگ ترین واردکننده پسته از ایران معرفی کرد.

 محمد مهدی طباطبایی افزود: در حال حاضر پس از چین، کشورهای عربی، شمال آفریقا و روسیه بیش ترین حجم واردات خشکبار ایران را به خود اختصاص داده اند.

وی با اشاره به اینکه حجم صادرات خشکبار ایران 2.5 میلیارد دلار در سال است، تصریح کرد: در صورتی که شرایط بهبود یابد، میزان صادرات خشکبار می تواند 30 تا 40 درصد افزایش یابد.

عضو هیات مدیره اتحادیه صادرکنندگان خشکبار ایران با اشاره به میزان صادرات پسته ایران گفت: 250 هزار تن پسته در سال در ایران تولید می شود که در خوش‌بیناته ترین حالت، 35 هزار تن آن به مصرف داخلی رسیده و مازاد آن صادر می شود که البته میزان مصرف در سال جاری کم تر از 35 هزار بوده است.

وی با بیان آن که به دلیل قدرت پایین خرید مردم، مصرف پسته در ایران کم است، خاطرنشان کرد: قیمت پسته و خشکبار نه تنها در ایران بلکه در دنیا افزایش پیدا کرده که باید مبنای این قضیه را پیگیری کرد.

طباطبایی، به مشکلات موجود در این بخش اشاره کرد و گفت: بحث خرید تضمینی به‌ویژه برای کشمش که در سال جاری اتفاق افتاد موجب شد تا بزرگ ترین بازار فصلی از دست برود که این امر به کاهش صادرات منجر شد و در مقابل، ترکیه از این فرصت نهایت بهره برداری را انجام داد.

مشاور عالی کنفدراسیون صادرات ایران، به مزایای صادرات خشکبار اشاره کرد و گفت: از آنجا که مواد غذایی جزو موارد تحریمی علیه ایران محسوب نمی شود، صادرات خشکبار به دلیل آن که از زیر مجموعه های مواد غذایی است می تواند برای کشور در شرایط تحریم ارز آوری به همراه داشته باشد.

طباطبایی یادآور شد: عرضه و تقاضای خشکبار داخلی به میزان قدرت خرید مردم مربوط می شود و اتحادیه صادرکنندگان نقشی در قیمت خشکبار داخلی ندارد.

 

 

 

 

 

ایسنا

(دوشنبه ۱۱ اسفند ۱۳۹۳) ۱۱:۰۴

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها