دوشنبه / ۱۱ اسفند ۱۳۹۳ / ۱۰:۲۹
سرویس : آرد و غلات، مواد نشاسته ای
کد خبر : ۵۵۹۱۸
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس آرد و غلات، مواد نشاسته ای

3هزارمیلیون تومان یارانه در تولید و مصرف نان تلف می شود

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با انتقاد از اینکه در حال حاضر 20 تا 30 درصد از یارانه دریافتی توسط بخش آرد و تولید نان در کشور هدر می رود،گفت:این رقم معادل 3هزار میلیون تومان است که پیشنهاد می کنیم برای جلوگیری از اتلاف منابع این یارانه به صورت نقدی مستقیما در اختیار خانوارها آن هم با الویت افراد نیازمند قرارگیرد.

محمدرضا پورابراهیمی در رابطه با گرانی نان و نگرانی ها و شکایت مردمی در این خصوص،گفت: متاسفانه در مورد نان مشکل گذشته در حال تکرار است،مشکل قبلی تفاوت بین قیمت آرد و گندم در داخل و خارج از کشور بود که عملا این تفاوتها تبدیل به یک رانت می شد و حالا دوباره این وضعیت درحال مشاهده است.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی افزود: به دلیل وجود چنین فضایی ما به شرایط قبلی وتفاوت قیمتها و رویکرد قبل از سالهای 86 و85 و آزادسازی نان  برگشتیم و به دلیل همین شرایط مجددا دولت دارد یارانه ای در حدود 10 هزار میلیارد تومان به بخش آرد و گندم پرداخت می کند.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس تصریح کرد: با توجه به اینکه 20 تا 30 درصد از یارانه دریافتی توسط بخش آرد و تولید نان در کشور هدر می رود پیشنهاد ما این است که این یارانه را به یارانه نقدی تبدیل و مستقیما به مردم پرداخت و قیمت نان را هم آزاد کنیم.

وی با بیان اینکه حتما لازم نیست به همه افراد یارانه نان بدهیم،گفت: باید اولویت در پرداخت یارانه نان را به افراد محروم و نیازمند داد که این موضوع در قانون هدفمندی هم مورد تاکید است.

پورابراهیمی ادامه داد: بر اساس یکی از بندهای قانون هدفمندی یارانه ها در خصوص نان باید شهرهای زیر 20 هزارنفر جمعیت و افراد تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی(ره) دوبرابر یارانه نان دریافت کرده و به سایر افراد یک دوم پرداخت شود تا به بحث تعادل بخشیدن در پرداختی ها نیز کمک شود.

این نماینده مردم در مجلس نهم تاکید کرد: بر اساس کاری که در حال حاضر انجام می گیرد بخشی از یارانه معلوم نیست کجا می رود و از طرف دیگر 30 درصد معادل 3هزارمیلیون تومان تلفات در تولید و مصرف نان داریم که یک عدد قابل توجه است.

وی تاکید کرد: بنابراین برای اجتناب از تحمیل فشار افزایش قیمت ها به مردم پیشنهاد ما این است که معادل آن را در اختیار خانوارها بگذاریم و متناسب با سطح درآمد آنها یارانه پرداخت شود تا از سوی دیگر قیمت نان هم در فضای رقابتی متعدل شده و هم کیفیت بالا رود.

پورابراهیمی با انتقاد از اینکه در حال حاضر علی رغم افزایش قیمت نان کیفیت ها تغییری نکرده و کیفیت را از دست داده ایم،افزود: پرداخت یارانه نان براساس قانون باید در اولویت افراد مستمند و نیازمند قرار گیرد.

به گزارش خبرگزاری خانه ملت،گزارش رسمی وزارت صنعت نشان می‌دهد، در دی‌ماه امسال بالاترین میزان در بخش کالاها از نان و در بخش خدمات از تعمیر خودروهای سبک بوده است.

 

 

 

 

 

 

خانه ملت

(دوشنبه ۱۱ اسفند ۱۳۹۳) ۱۰:۲۹

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها