دوشنبه / ۱۱ اسفند ۱۳۹۳ / ۱۰:۱۵
سرویس : اقتصاد
کد خبر : ۵۵۹۱۷
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس اقتصاد

دیدگاه کاندیداهای اتاق بازرگانی/ رونق اقتصاد در اولویت برنامه‌ها

دیدگاه کاندیداهای انتخابات اتاق بازرگانی در یک نشست اعلام شد که رفع رکود اقتصادی و رونق اقتصادی و حضور واقعی بخش خصوصی در اقتصاد، فصل مشترک دیدگاهها بود.

با نزدیک شدن به انتخابات اتاق‌ بازرگانی شهرستان ها از جمله اتاق بازرگانی تهران ائتلاف‌های فعال در موعد مقرر نقطه نظرات و دیدگاه‌های خود را در مورد جایگاه اتاق بازرگانی و مشکلات موجود اقتصادی عنوان کرد.

مسعود خوانساری کاندیدای این دوره هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران گفت: اقتصاد کشور در سال‌های گذشته با چالش‌های زیادی دست به گریبان بوده که از جمله آن می‌توان با تورم 40 درصد همراه با رکود، کاهش ارزش پول ملی و بیکاری مضاعف اشاره کرد. وی با تأکید بر اینکه کاهش چشم‌گیر قیمت نفت توجهات را بیشتر به سمت بخش خصوصی ترغیب کرده است، افزود: در همین راستا بخش خصوصی باید پخته‌تر و جدی‌تر از گذشته تصمیم بگیرد و ما هم با همین شرایط و نگرش وارد انتخابات شده‌ایم، چرا که معتقدیم تشکل‌های اقتصادی ظرفیت‌های بسیار زیادی دارند که تا به امروز نتوانسته‌ایم آن طور که باید از آن بهره ببریم. اتاق بازرگانی باید از انحصارگرایی بیرون بیاید خوانساری به این نکته هم اشاره کرد که در 4 سال آینده سال‌های بسیار پرچالشی را پیش رو خواهیم داشت که اصلاحات اساسی در ساختار اتاق را می‌طلبد و در همین راستا اتاق باید از انحصارگرایی بیرون آمده تا پا به پای نیاز اقتصادی کشور فعالانه شرکت کند.

پدرام سلطانی عضو هیأت رئیسه فعلی اتاق بازرگانی ایران بخشی از سخنان خود را به نحوه واگذاری اختیارات شرکت‌های دولتی به خصوصی اختصاص داد و اینکه در جریان واگذاری‌ها مسیر درستی طی نشده و این شبه واگذاری‌ها حاصل سیاست غلط 8 ساله اخیر بوده است که امیدواریم بتوانیم با تدبیر دولت آن را به ریل اصلی خود بازگردانیم.

وی با اشاره به اینکه اتاق بازرگانی محل ستیز هیچ بخش از جمله دولت، مجلس یا بنگاه‌های شبه دولتی نیست، افزود: ما بنا را بر تعامل و مذاکرات سازنده گذاشته‌ایم و اگر قرار است کاندیداهایی از گروه‌های مختلف از جمله گروه‌های عمومی غیردولتی وارد اتاق شوند، مبنا را بر گفت‌وگو می‌گذاریم. ورود هلدینگ‌ها قدرت چانه زنی اتاق بازرگانی را بالا می‌برد مهدی جهانگیری از دیگر کاندیداهای اتاق بازرگانی تهران که این روزها به دلیل نسبت برادری‌اش با معاون اول رئیس‌جمهور نقل محافل به ویژه رسانه‌ها شده است،

به برخی شائبه‌ها در خصوص ورودش به اتاق پاسخ داد. وی گفت: ورود هلدینگ‌ها مانند برخی بانک‌ها می‌تواند فرصتی برای بخش خصوصی و مشاغل در اتاق باشد، نه تهدید چرا که مجال برای چانه‌زنی در این عرصه وجود خواهد داشت. سابقه فعالیت اقتصادی افراد را باید در نظر گرفت نه نسبت فامیلی را جهانگیری همچنین در مورد نسبت‌های فامیلی کاندیداها با برخی مقامات ارشد دولتی که ممکن است زنگ خطری برای پارلمان بخش خصوصی باشد، این گونه پاسخ داد که باید سابقه هر فردی که کاندیدا شده بررسی کنید، نه فقط نسبت فامیلی او را چرا که اگر فرد در بخش خصوصی در سال‌های گذشته توفیقاتی داشته و به سبب بنگاه‌های اقتصادی خود اشتغالزایی کرده است می‌تواند به عنوان هر فرد دیگری وارد اتاق بازرگانی شود.

وی افزود: در عین حال اگر نسبت فامیلی سبب شود که بتوانیم خدمتی را به فعالان صنعتی و اقتصادی ارائه کنیم، این موضوع عین صواب است! و نمی‌تواند مانعی باشد چرا که از قدیم گفته‌اند «گیرم پدر تو بود فاضل / از فضل پدر تو را چه حاصل» وی با انتقاد از برخی رسانه‌ها که جریان آقازاده‌ها را راه انداخته‌اند، گفت: نمی‌دانم این موضوع را از کجا آورده‌اند، اما قطعا صاحبان رأی خودشان با دید باز انتخاب خواهند کرد.

جهانگیری بخش دیگر از صحبت‌های خویش را به وضعیت فعلی اقتصاد کشور اختصاص داد و گفت: اگر می‌گوییم شرایط کشور خاص است باید راه برون‌رفت آن را هم ارائه کنیم. سال‌ها به دلیل فروش نفت به بالای 100 دلار و آرامش خاص به درآمدهای نفتی کم‌توجهی کردیم و امروز بنا به هر دلیلی با چالش‌های منطقه‌ای، سیاسی و شرایط دنیا قیمت نفت به کف خود رسیده است.

به گفته جهانگیری اگرچه قیمت نفت در سال 2015 بشکه‌ای 50 دلار پیش‌بینی می‌شود، اما برخی آن را تا 35 دلار هم پیش‌بینی کرده‌اند که با ظرفیت تولید 1.3 میلیون بشکه در روز 27 میلیارد دلار درآمد نفتی خواهیم داشت که بخشی از آن به وزارت نفت و صندوق توسعه ملی داده می‌شود و در خوشبینانه‌ترین حالت دولت درآمد 16 تا 17 میلیارد دلار خواهد داشت که آن را از حالت توسعه‌گرایی خارج کرده و به سمت هزینه می‌برد. وی بر این نکته هم تأکید کرد که ما در شرایطی نیستیم که به سمت خلق مزیت برویم بلکه باید از ظرفیت‌های موجود مانند صنعت، معدن، صنایع تبدیلی، صنایع دستی و به ویژه گردشگری استفاده کنیم چرا که در همه جای دنیا امروزه بیش از یک میلیارد و 100 میلیون گردشگر را سالانه جذب کشورهای خود می‌کنند و ما می‌توانیم این صنعت پولساز را جایگزین نفت کنیم.

وی هزینه بالای پول را در کشور یکی دیگر از چالش‌های جدی عرصه اقتصاد عنوان کرد و افزود: دلیل آن عدم اتصال ما به شریان پول و اقتصاد دنیاست که اتاق بازرگانی باید به نهاد تصمیم‌ساز برای قوای سه‌گانه و دولتمردان و اصلاح این گونه امور تبدیل شود.

 

 

 

 

 

فارس

(دوشنبه ۱۱ اسفند ۱۳۹۳) ۱۰:۱۵

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها