یکشنبه / ۱۰ اسفند ۱۳۹۳ / ۱۳:۵۶
سرویس : صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی
کد خبر : ۵۵۸۹۶
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی

دامداران ایلامی چشم انتظار توجه دولت

شغل دامپروری از گذشته های دور تاکنون با زندگی مردم ایلام عجین بوده و هرچند با تغییر سبک زندگی مردم نوع پرورش دام های نیز متحول شده اما این فعالیت همچنان از اهمیت خاصی در استان برخوردار است.

دامداری اعم از سبک و سنگین و به شیوه سنتی یا صنعتی، سرمایه ای قابل توجه، مهم و البته گاه از دست رفتنی به شمار می رود که موفقیت، بازگشت سرمایه و سودآوری آن مستلزم داشتن دقت، سواد، بازارسنجی و البته حمایت بخش دولتی از دامداران است.

با وجود رونق و اهمیت صنعت دامپروری در ایلام، مدتی است که دامداران استان بویژه صاحبان دامپروری های صنعتی با چالش ها و مشکلات متعددی مواجه شده اند و چشم امیدشان به بخشنامه ها و مصوبه های مسوولان است تا شاید گره ای هرچند کوچک از مشکل آنها باز کنند.

بخشودگی جرایم و کاهش نرخ سود بانکی تسهیلات، خرید تضمینی گوشت و شیر از خواسته های دامدارانی است که چشم امیدشان به مصوبات دولت دوخته شده است.

برای نمونه در سال های 90 و 91 بخشنامه ای مبنی بر خرید تضمینی گوشت و فرآورده های دامی از سوی دولت وقت ابلاغ شد اما به مرحله اجرا نرسید؛ اکنون نیز دامداران ایلامی امیدوارند که بتوان با احیای این بخشنامه بر بخشی از مشکلات خود فائق آیند.

آمارها نشان می دهد که 2.5 میلیون دام سبک و سنگین در استان ایلام وجود دارد که 2 میلیون آن معادل 70 درصد شامل دام سبک، 500 هزار راس معادل 25 درصد دام سنگین و پنج درصد نیز شامل دیگر دام ها (شتر و گاومیش) است.

همچنین 600 واحد پرواربندی صنعتی و نیمه صنعتی گوساله با ظرفیت 39 هزار راس، 370 واحد گاوداری صنعتی و نیمه صنعتی با ظرفیت هفت هزار و 500 راس در استان ایلام فعالیت دارند.

تولید سرانه گوشت قرمز این استان 25 هزار تن در سال و معادل 1.5 تا 2 برابر مصرف بازار ایلام است زیرا سرانه مصرف گوشت مردم استان هشت هزار و 300 تن در سال برآورد می شود.

همچنین آمار تولید سالانه شیر در این استان 81 هزار تن است که با توجه به میزان مصرف و تعداد جمعیت، شیر تولید شده نیاز مصرفی داخلی استان را تامین می کند.

در مجموع، ارزش سرمایه دامی استان با احتساب ساختمان، تاسیسات و تولیدات 145 هزار میلیارد ریال است و سالانه 165 هزار تن انواع فرآورده های دامی در استان ایلام تولید می شود.

با وجود این مزیت ها در بخش دامپروری ایلام، تحصن و تجمع چندی پیش گروهی از دامداران ایلامی در مقابل مجلس شورای اسلامی به روشنی گواه این موضوع است که بخش عمده ای از مشکل آنها به قوت خود باقی است و رفع آن توجه دولتمردان را می طلبد.

رییس اتحادیه دامداران استان ایلام در گفت و گو با ایرنا اظهار کرد: دامداران این استان با مشکلات عدیده و متناوبی مواجه هستند که خرید نهاده های دامی با قیمت گزاف آن هم در خارج از استان، هزینه های زیادی را به آنان تحمیل کرده و به مرز ورشکستگی کشانده است.

غلامرضا قدمخیری افزود: فقدان خرید تضمینی فرآورده های دامی نظیر شیر و گوشت از سوی دستگاه های دولتی مشکل دیگر دامداران ایلامی است که همین امر عرصه را برای جولان دلالان و واسطه ها باز کرده است.

وی همخوانی نداشتن هزینه ها با درآمد و سوددهی دامداران را از دیگر مسایلی دانست که این قشر با آن دست و پنجه نرم می کند.

قدمخیری گفت: آنها برای توسعه یا جبران برخی خسارت ها مجبور به دریافت وام بانکی با بهره کمرشکن 17 تا 26 درصدی شده اند اما به علت تاخیر در پرداخت اقساط علاوه بر پرداخت اصل وام و سود، باید جرایم دیرکرد تسهیلات دریافتی را نیز بپردازند که این امر آنها را زیر فشار مضاعف قرار داده است.

قدمخیری اعلام کرد: دامداران به علت ضرردهی قادر به پرداخت مطالبات بانکی نیستند و یکی از درخواست های آنها از مسوولان کشوری بخشودگی جرایم، کاهش نرخ سود بانکی و تمدید مهلت باز پرداخت وام ها است.

در سال های گذشته سود بانکی تسهیلات پرداختی به متقاضیان چهار تا هفت درصد تعیین می شد که پرداخت اقساط بانکی در توان وام گیرندگان بود در حالی که اکنون بهره های بانکی بالا فشار زیادی را به آنان وارد ساخته و همین امر باعث تعطیلی و ورشکستگی بسیاری از واحدهای تولیدی دام در استان شده است.

قدمخیری تامین نهاده های دامی ارزان قیمت، پرداخت وام با سود کم، خرید تضمینی گوشت و فرآورده های دامی، پرداخت خسارت از سوی دولت به دامداران به خاطر خشکسالی چند سال اخیر را از دیگر خواسته های این تولید کنندگان برشمرد.

با این حال، رییس سازمان جهاد کشاورزی استان ایلام می گوید: خرید تضمینی گوشت قرمز و سایر فرآوده های دامی تاکنون در دستور کار دولت قرار نگرفته و سازمان جهادکشاورزی استان نیز تابع قوانین و بخشنامه های وزرات جهادکشاورزی و مصوبات دولت است.

عبدالرضا بازدار افزود: البته این موضوع به دولت پیشنهاد شده و مسوولان استان نیز به صورت جدی آن را پیگیری می کنند تا دولت گوشت قرمز را در راستای حمایت از دامداران همانند گوشت مرغ به طور تضمینی از تولیدکنندگان خریداری کند.

وی یادآور شد: محصولاتی چون کلزا، جو، گندم و مرغ از تولیدکنندگان با نرخ مصوب و تضمینی خریداری می شود اما خرید تضمینی گوشت قرمز تاکنون در دستور کار دولت قرار نگرفته است.

معاون بهبودات دامی جهادکشاورزی ایلام نیز با اعلام این که مسوولان استان به خوبی به مشکل ها و چالش های دامداران استان واقف هستند، اظهار کرد: تامین نهاده ارزان قیمت با نرخ مصوب دولتی، تامین سرمایه در گردش، بازاریابی، تمدید مهلت باز پرداخت اصل وام، بخشودگی سود و جرایم بانکی از جمله مواردی است که مسوولان استانی به صورت مداوم آن را پیگیری می کنند.

مجتبی شیرخانی یادآور شد: توزیع سبوس برای دامداری های فعال، توزیع نهاده های دامی همچون جو و ذرت از سوی اداره کل پشتیبانی امور دام به صورت ضمانت نامه ای، پرداخت یارانه شیر خام به دارندگان واحدهای شیری و ادامه این روند از جمله خدمات جهادکشاورزی ایلام به دامداران استان است.

وی تشکیل تعاونی از سوی دامداران با محوریت فعالیت های مختلف را عاملی برای جلوگیری از ضرردهی آنها و کوتاه کردن دست دلالان و واسطه ها برشمرد و اعلام کرد: با توجه به منابع محدود دولت، دامداران با ایجاد واحدهای فرآوری شیر به صورت شراکتی علاوه بر اشتغالزایی و کسب درآمد بیشتر، بازار مصرف لبنیات استان را نیز تامین می کنند.

شیرخانی تاکید کرد که در صورت اهتمام دامداران به تشکیل تعاونی، جهادکشاورزی ایلام نیز از طرح های آنان حمایت کرده و تسهیلات مورد نیاز را برای ایجاد واحدهای فرآوری شیر ارایه می دهد.

وی خاطر نشان کرد: ما بر اساس روال قانونی در حال پیگیری و رفع مشکلات دامداران استان هستیم و این مشکلات را با مسوولان ارشد استانی نیز در میان گذاشته ایم.

مدیر کل امور عشایری ایلام نیز در این ارتباط گفت: سهم عمده ای از دام های استان در اختیار عشایر کوچرو است که این قشر نیز همانند دیگر دامداران با مشکل خرید دام پرواری با قیمت مصوب و تضمینی از سوی دولت مواجه هستند.

علی سلیمی یادآور شد: خشکسالی های اخیر موجب وارد شدن خسارت های زیادی به دامداران ایلامی شده تا جایی که تا 60 درصد سرمایه های دامی بیشتر دامداران به علت خشکسالی از بین رفته و آنها به عنوان قشر مولد و تولید کننده به طور جدی نیازمند حمایت دولت هستند.

وی نبود علوفه طبیعی یا تضمینی، کمبود نقدینگی برای خرید علوفه ارزان قیمت را از دیگر مشکلات جمعیت عشایری استان ذکر کرد و خواستار پیگیری و همکاری جدی مسوولان دستگاه های مرتبط برای حمایت از عشایر با اتخاذ تدابیر مورد نیاز آنها شد.

مدیرکل پشتیبانی امور دام استان ایلام نیز در این باره اظهار کرد: طبق بخشنامه های وزارت جهادکشاورزی مجوز خرید تضمینی گوشت قرمز در دستور کار این اداره کل نیست و تا زمان اعلام دولت، اداره کل پشتیبانی امور دام، اجازه خرید دام و گوشت قرمز دامداران را ندارد.

جهان عبدی در خصوص نهاده های دامی گفت: جو تنها نهاده دامی است که با نرخ مصوب از سوی این اداره کل به دامداران متقاضی استان داده می شود و آنها در صورت نداشتن استطاعت و نبود نقدینگی با ارایه ضمانت نامه بانکی مدت دار چهار ماهه می توانند جوی مورد نیاز دام های خود را خریداری کنند.

وی افزود: ضمانت نامه متقاضی دریافت جو در صورت پرداخت حق بهای این نهاده دامی در طول دو ماه نخست، به مدت دو ماه دیگر با سود 1.5 درصد بانکی قابل تمدید است.

گزارش از: زهرا موسوی

 

 

 

ایرنا

(یکشنبه ۱۰ اسفند ۱۳۹۳) ۱۳:۵۶

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها