شنبه / ۹ اسفند ۱۳۹۳ / ۱۳:۱۷
سرویس : خدمات بازرگانی و حمل و نقل
کد خبر : ۵۵۸۴۶
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس خدمات بازرگانی و حمل و نقل

دردسرهای سازمان امور مالیاتی برای صادرکنندگان

نایب رییس کنفدراسیون صادرات اتاق بازرگانی ایران گفت: خریداران کالا به ویژه صادرکنندگان، مالیات بر ارزش افزوده را پرداخت می‌کنند ولی برای استرداد آن باید ماه‌ها در انتظار باشند، چرا ه سازمان امور مالیاتی سازوکار درستی برای این مساله ندارد و اجرای اشتباه قانون مالیات بر ارزش افزوده چیزی جز دردسر برای این بخش نداشته است.

محمد لاهوتی اظهار کرد: علیرغم همه تمهیداتی که دولت، وزارت اقتصاد و مسئولان مرتبط برای حل مشکل مالیات بر ارزش افزوده و استرداد آن به صادرکنندگان در نظر گرفته‌اند، به دلیل پیچیدگی‌های خاص در روند مالیات بر ارزش افزوده، این نوع مالیات در همه بخش های اقتصادی دریافت نمی شود و همین موضوع سبب شده سازمان امور مالیاتی برای رسیدگی و تشخیص استرداد مالیات بر ارزش افزوده با مشکلاتی از جمله زمان‌بر بودن رسیدگی مواجه شود.

وی افزود: از آنجاکه در تمام کشورهای دنیا این مالیات از تمام مصرف‌کنندگان کالا دریافت می شود و هر کالایی که به خریدار فروخته می شود بخشی از آن مالیات بر ارزش افزوده است، استرداد آن به راحتی و سهولت قابل پرداخت است.

لاهوتی ادامه داد: به عنوان نمونه در تمام کشورهای پیشرفته دنیا حتی کسانی که شهروند آن کشور نباشند و به عنوان گردشگر یا بازرگان وارد آن کشور شوند، مالیات بر ارزش افزوده تمام کالاهای خریداری شده غیرمصرفی در مبادی خروجی به خریدار مسترد می‌شود.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران اظهار کرد: با توجه به این مسائل و شرایط کنونی، بخشی‌نگری باعث شده عملا خریداران کالا به ویژه صادرکنندگان، مالیات بر ارزش افزوده را پرداخت کنند ولی برای استرداد آن ماه‌ها در انتظار باشند.

وی در عین حال تاکید کرد: با توجه به اینکه یکی از راهکارهای درآمدی دولت، دریافت مالیات است بازنگری و اصلاح قانون در این زمینه بسیار ضروری است.

 

 

 

 

 

 

ایسنا

(شنبه ۹ اسفند ۱۳۹۳) ۱۳:۱۷

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها