جمعه / ۸ اسفند ۱۳۹۳ / ۱۱:۳۲
سرویس : صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی
کد خبر : ۵۵۸۲۴
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی

آبزی‌پروری تاس‎ماهیان راهی برای افزایش خاویار

یک پژوهشگر آبزی‎پروری گفت: آبزی پروری تاس‎ماهیان یکی از راه‌های افزایش تولید گوشت و خاویار است.

غلامرضا اکبری، اظهار کرد: با توجه به کاهش ذخایر طبیعی ماهیان خاویاری در جهان و دریای خزر، یکی از راه‌حل‎های بسیار موثر جهت افزایش تولید گوشت و خاویار، آبزی‌پروری تاس‎ماهیان است که در شرایط محصور(استخرها، آب‌بندان‎ها، پشت سدها و...) می‎توان تیم این ماهیان را پرورش داد.

وی اضافه کرد: با توجه به اهمیت تولید ماهیان خاویاری در آب‎های شیرین، ماهیان خاویاری از با ارزش‎ترین ماهیان دنیا هستند؛ تا سال‎های اخیر دریای مازندران مامن اصلی این ماهی‎ها بوده و کشورهای روسیه و ایران عمده تولید کننده خاویار در جهان به‌شمار می‎روند.

اکبری تصریح کرد: ازدیاد روزافزون جمعیت جهان و توجه مردم کشورها به اهمیت مصرف پروتئین دریایی سبب شد که در اواخر قرن بیستم مقدار صید جهانی این ماهیان به بیش از 110 میلیون تن در سال برسد، تحقق این امر باعث ایجاد صدمات جبران ناپذیر به ذخایر ماهیان خاویاری شد. برای جبران این خسارت باید اقداماتی از جمله پرورش ماهی خاویاری در استخرهای آب شیرین انجام شود.

مسئول شیلات بروجرد گفت: در حال حاضر سرمایه‌گذاری‌هایی در این راستا انجام شده که امید می‎رود خاویار ایران به سطح و معروفیت گذشته خود در بازار جهانی برسد.

وی افزود: استان لرستان و به خصوص شهرستان بروجرد از امکانات و استعدادهای بسیار خوبی جهت پرورش ماهیان خاویاری برخوردار است. ماهیان خاویاری از مراکز تکثیر ماهیان خاویاری شمال کشور به بروجرد آورده شده و گوشت ماهیان خاویاری شهرستان بروجرد تا دو سال آینده آماده برداشت است.

اکبری اظهار کرد: فیل ماهی و همچنین ماهی سیبری دو گونه پرورشی ماهی خاویاری در بروجرد هستند. این ماهی‎ها مخصوص آب‎های شیرین هستند و دمای مناسب برای پرورش آن‌ها 20 تا 25 درجه است. قیمت هر کیلو ماهی خاویاری بیش از 45 هزار تومان است و خاویار بدست آمده از این نوع ماهیان بین کیلویی چهار تا پنج میلیون تومان به فروش می‌رسد.

این محقق آبزی‎پروری تصریح کرد: تاکید بر لزوم ترغیب سرمایه‌گذاران بخش خصوصی به پرورش ماهیان خاویاری در استان و به‌خصوص شهرستان بروجرد و بدون تردید آسان‎تر کردن فرآیند ایجاد مزارع پرورش ماهی خاویاری در استان و شهرستان در این زمینه راهگشا خواهد بود.

وی افزود: به دلیل قیمت بالا و عدم آگاهی مردم از فواید بی‌شمار گوشت ماهیان خاویاری و خاویار تولید شده، در سبد غذایی خانوارها به‌خصوص لرستانی‎ها جایی ندارد که با اجرای طرح پرورش ماهیان خاویاری در بروجرد این ماده غذایی پر فایده و گران‌قیمت مهمان سفره‎های مردم لرستان خواهد شد.

 

 

 

 

 

 

ایسنا

(جمعه ۸ اسفند ۱۳۹۳) ۱۱:۳۲

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها