جمعه / ۸ اسفند ۱۳۹۳ / ۱۱:۳۱
سرویس : تغذیه و سلامتی
کد خبر : ۵۵۸۲۳
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس تغذیه و سلامتی

روش درست سرخ کردن مواد غذایی چیست؟

به گفته یک کارشناس ارشد تغذیه روش درست سرخ کردن مواد غذایی این است که پس از رسیدن روغن به نقطه دود مواد غذایی را به آن اضافه کنیم.

فرید اردیخانی  با بیان اینکه برخی افراد روغن‌های مخصوص پخت‌وپز و سرخ کردنی را با هم مخلوط می‌کنند، به افراد توصیه کرد: برای استفاده به صورت سرخ کردن روغن‌ها را مخلوط نکنند، چراکه این کار باعث پایین آمدن نقطه دود (کاهش تحمل حرارتی) روغن شده و آن را برای سرخ کردن نامناسب می‌کند.

اردیخانی افزود: مخلوط کردن روغن‌ها به منظور استفاده در پخت و پز از نظر تغذیه‌ای محدودیتی و مشکلی ندارد، ضمن اینکه استفاده از روغن‌های سرخ کردنی برای پخت و پز هم ممنوعیتی ندارد.

اردیخانی بیان اینکه برخی از روغن‌های سرخ کردنی در دمای اتاق به حالت جامد درمی‌آیند، گفت: این اتفاق نشان از فساد روغن ندارد و مصرف اینگونه روغن‌ها منعی ندارد.

این صاحبنظر حوزه تغذیه در ادامه توصیه‌هایی در مورد استفاده از روغن‌های سرخ کردنی داشت و اظهار کرد: این روغن ها باید دور از نور خورشید و در جای خنک و به صورت در بسته نگهداری شوند، ضمن اینکه توصیه می‌شود خانواده‌ها خرید روغن را به صورت ماهیانه انجام دهند.

اردیخانی با بیان اینکه اجازه استفاده مجدد از روغن‌های سرخ کردنی را نداریم، گفت: از این روغن‌ها نباید مجدد استفاده کرد، مگر اینکه پس از صاف کردن و گرفتن ذرات موجود در آن و در صورتی که رنگ و قوام روغن تغییر نکرده باشد، آن هم تنها در همان روز می‌توانیم مجددا از روغن استفاده کنیم.

این کارشناس ارشد تغذیه افزود: هیچ‌گاه از روغن‌های سرخ کردنی در روز بعد استفاده نکنید، چراکه گذشت زمان بر ماهیت روغن اثر سوء دارد و باعث ایجاد ترکیبات اکسیدی که منشاء بروز سرطان‌های مختلف هستند، می‌شود.

وی بهترین روش سرخ کردن را تفت دادن دانست و افزود: تفت دادن مواد غذایی با مقدار کمی از روغن با حرات کم و مدت زمان طولانی و در داخل ظروف در بسته روش مناسبی است.

اردیخانی افزود: اگر قصد سرخ کردن مواد غذایی را دارید توصیه می‌شود اجازه دهید روغن به نقطه دود و درجه حرارت درجه 180 درجه سانتیگراد برسد و سپس مواد غذایی را به آن اضافه کنید.

وی گفت: افزودن مواد غذایی قبل از رسیدن روغن به نقطه دود باعث می‌شود تا روغن وارد مواد غذایی شده و ماده غذایی حاوی حجم زیادی از روغن شود.

این کارشناس ارشد تغذیه افزود: مواد غذایی که قرار است سرخ شوند باید قبل از ورود به روغن خشک شوند، چرا که خیس بودن مواد غذایی باعث کاهش نقطه دود روغن شده و همین اتفاق باعث سوخته شدن و افزایش ترکیبات سرطان‌زا در آن می‌شود.

اردیخانی همچنین استفاده از سرخ‌کن‌ها درمنازل به دلیل استفاده از حجم بالای روغن را مناسب ندانست.

 

 

 

 

 

 

ایسنا

(جمعه ۸ اسفند ۱۳۹۳) ۱۱:۳۱

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها