جمعه / ۸ اسفند ۱۳۹۳ / ۱۱:۰۶
سرویس : آشامیدنی ها و نوشیدنی های گرم
کد خبر : ۵۵۸۱۸
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس آشامیدنی ها و نوشیدنی های گرم

چای های هندی موجود در بازار مشکلی برای مصرف ندارند

رییس سازمان ملی استاندارد ایران، با بیان آنکه چای هندی موجود در بازار تحت نظارت این سازمان وارد کشور شده است، گفت: تمام کالاهای وارداتی از جمله چای که از مبادی رسمی وارد می شوند، هیچ مشکلی برای مصرف ندارند.

نیره پیروزبخت ، با تاکید بر اینکه در خصوص چای و برنج هایی که از مبادی غیررسمی و به صورت قاچاق وارد می شوند، هیچ گونه تضمینی نمی توان ارایه داد، افزود: تاکید بر واردات از طریق مبادی و نمایندگان رسمی تنها در راستای منطقی سازی واردات و نظارت دقیق تطبیق کالاها با استانداردهای ملی است.

وی با اشاره به اعمال دقیق قوانین استاندارد برای واردات چای و برنج از هند، افزود: هندی ها قوانین استاندارد ایران را سختگیرانه تر از قوانین استاندارد بین المللی می دانند.

رییس سازمان ملی استاندارد با اشاره به مذاکرات این سازمان در خصوص واردات برخی کالاها همچون مواد غذایی، برنج و چای با طرف هندی، افزود: در دیدار اخیر با معاون وزیر صنعت و بازرگانی و جمعی از اعضای انجمن چای هند بر رعایت ضوابط استاندارد ملی ایران برای واردات محصولات برنج، چای و سویا تاکید شد.

پیروزبخت، سپس از تشکیل کارگروهی مشترک شامل کارشناسان استاندارد کشورمان و کارشناسان هندی خبر داد و گفت: این کارگروه برای رفع موانع فنی و تسهیل تجارت در جهت افزایش سطح کیفی محصولات برای صادرات هر دو کشور ایجاد می شود.

رییس سازمان ملی استاندارد با بیان آنکه این کارگروه ارزیابی استاندارد و موضوعات مربوط به واردات برنج، چای و سویا را در دستور کار دارد، اظهار داشت: طی یک ماه گذشته گروهی از هند به ایران سفر و از شرایط استاندارد ایران در خصوص واردات برنج آگاهی پیدا کردند و متوجه شدند خواسته های ایران به لحاظ فنی و استانداردی در مورد این محصول چیست؟

پیروزبخت تصریح کرد: اما در حال حاضر هندی ها از شرایط فنی و استانداری ایران در خصوص چای مطلع نیستند که در سفر اخیر هیات هندی این شرایط برای آنها تشریح و اعلام شده است.

وی با بیان اینکه چای های هندی که تاکنون وارد ایران شده منطبق با استانداردهای بین المللی کدکس و ایزو بوده است، گفت: این استانداردها به عنوان استانداردهای پایه مطرح است اما هرکشوری علاوه براین موضوعات و با توجه به شرایط خود، استانداردهای دیگری را برای واردات در نظر می گیرد.

پیروزبخت اضافه کرد: چای در ایران بعد از آب، دومین نوشیدنی مهم به شمار می رود بنابراین باید در خصوص واردات این نوع کالا حساسیت های خاص را اعمال کنیم.

وی، سپس به الزامات سختگیرانه استاندارد برای واردات چای از کشورهای هندوستان و سریلانکا اشاره کرد و گفت: مساله رطوبت جزو استانداردهای ما برای واردات چای است، هرچند در استانداردهای بین المللی این موضوع وجود ندارد اما ما آن را در الزامات استاندارد چای برای واردات از کشورهای هندوستان و سریلانکا قرار داده ایم.

پیروزبخت با بیان آنکه مقامات هندی قوانین استاندارد ایران را در برخی موارد سختگیرانه تر از استانداردهای بین المللی می دانند، افزود: لازم است با ایجاد تیم کارشناسی قوانین مورد بررسی و بازبینی قرار گیرد تا بتوانیم با حمایت استاندارد، تجارت دو کشور رونق بیشتری پیدا کند.

وی با اشاره به نگرانی مسئولان جمهوری اسلامی ایران نسبت به میزان فلزات سنگین در برنج هندی، گفت: واردات این محصول براساس قوانین و ضوابط استاندارد ملی ایران صورت می گیرد و از آنجا که این محصول مربوط به زمین های شمال کشور با خاک بدون سموم آرسنیک است، جای هیچ نگرانی نسبت به کیفیت برنج های وارداتی از هندوستان به ایران نیست.

رییس سازمان ملی استاندارد ایران تصریح کرد: در رویکرد نوین استاندارد براساس چهار محور استاندارد سازی، اندازه شناسی، تایید صلاحیت و ارزیابی انطباق دنبال می شود.

وی بر توسعه روابط تجاری بین ایران و هند تاکید کرد و افزود: هرگونه مبادله تجاری براساس ضوابط استاندارد می تواند بر تحکیم و رشد تجارت دوجانبه موثر باشد.

ایرنا

(جمعه ۸ اسفند ۱۳۹۳) ۱۱:۰۶

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها