سه شنبه / ۵ اسفند ۱۳۹۳ / ۱۳:۱۵
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۵۵۷۵۰
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا

تولید بیش از 14 تن توت فرنگی در جزیره قشم

مدیرجهاد کشاورزی شهرستان قشم از تولید بیش از 14 تن توت‌فرنگی به روش هیدروپونیک در این جزیره خبر داد.

«مالک یزدان‌پناه» با بیان این مطلب گفت: تاکنون شش تن از این میوه در مزرعه روستای جواد آباد رمکان قشم برداشت شده و میزان تولید توت‌فرنگی امسال این مزرعه در مقایسه با پارسال، از رشد 20 درصدی برخوردار است.

وی افزود: تولید محصولات عالی توت‌فرنگی با روش علمی و بدون استفاده از سموم در قشم علیرغم اجاره‌ای بودن زمین و آب مزرعه، نشان از توجیه اقتصادی محصولات کشاورزی در این منطقه دارد.

به گفته‌ی مدیر جهاد کشاورزی قشم، تولید و برداشت توت‌فرنگی در قشم از اواسط پائیز تا اوایل بهار با توجه به شرایط مطلوب آب و هوایی این جزیره انجام می‌شود.

وی از عدم بارندگی‌ها در قشم و نبود آب چشمه و قنات، شور بودن آب چاه‌ها، شوری خاک، کوچک بودن اراضی و نیز تولید محصولات به‌صورت سنتی به‌عنوان شاخص‌ترین مشکلات کشاورزی در این جزیره نام برد اما در عین حال اظهار کرد: تولید و بهره‌برداری از محصولات کشاورزی در قشم با روش‌های نوین و علمی بسیار مهم و مقرون به صرفه است.

یزدان‌پناه گفت: در روش‌های نوین کشاورزی، مشکلات موجود از قبیل شور بودن خاک، ساختمان ضعیف خاک از نظر بافت، بافت غیرهمگن خاک، زهکشی ضعیف، علف‌های هرز و ارگانیسم‌های بیماریزای خاک برطرف می‌شود و محصولاتی با کیفیت تولید و به بازار عرضه می‌شود.

مدیرجهاد کشاورزی شهرستان قشم تصریح کرد: صرفه‌جویی قابل توجه در مصرف آب، کاهش نیروی انسانی، سهولت پیش‌بینی میزان عملکرد، کاهش میزان بیماری‌های انگلی، کیفیت مناسب محصولات و بازدهی بیشتر بخشی از مزایای تولید محصولات کشاورزی به روش هیدروپونیک و داربستی است.

به گفته‌ی وی، 10 عدد توت‌فرنگی که 90 در صد آن آب و 10 درصد آن مواد جامد و محلول است، 95 درصد نیاز بدن انسان به ویتامین C را تأمین می‌کند.

یزدان‌پناه تصریح کرد: به طرح‌های مهم کشاورزی و فعالان و سرمایه‌گذاران این بخش در جزیره قشم از طریق صندوق توسعه‌ی ملی، وام‌های بدون سقف پرداخت می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: سرمایه‌گذار مزرعه توت‌فرنگی قشم با نصب 15 هزار گلدان در 6000 مترمربع زمین و کاشت 60 هزار بوته این میوه، سالانه حدود 14 تن توت‌فرنگی با کیفیت بالا تولید و علاوه‌بر توزیع آن در استان هرمزگان و شهر قشم، محصول مرغوب توت‌فرنگی جزیره قشم را به تهران نیز ارسال می‌کند.

 

 

 

 

 

ایسنا

(سه شنبه ۵ اسفند ۱۳۹۳) ۱۳:۱۵

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها