سه شنبه / ۵ اسفند ۱۳۹۳ / ۱۰:۱۶
سرویس : سرویس عمومی
کد خبر : ۵۵۷۴۴
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس سرویس عمومی

تک‌نرخی کردن ارز، اقدامی ضروری اما تدریجی/ 100 قلم کالا را از ارز رسمی به سمت ارز صادراتی برده‌ایم

قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت در اجلاس اقتصاد مقاومتی و روابط منطقه‌ای که با تاکید بر نقش استانداران و سفرا برگزار شد، گفت: ثبات نرخ ارز و تک‌نرخی‌کردن آن، اقدامی لازم برای تسهیل تجارت است، اما این تصمیم زمان‌بر است و یک‌شبه اتفاق نمی‌افتد.

به گزارش روابط عمومی سازمان توسعه تجارت، مجتبی خسروتاج در کارگروه توسعه تجارت که در روز دوم اجلاس اقتصاد مقاومتی و روابط منطقه‌ای برگزار شد، با بیان این‌که جنگ تحمیلی و سال‌های تحریم باعث شد که دیدگاهی به داخل کشور داشته باشیم و در راستای خودکفایی گام برداریم، اما از نگاه جدی به روابط بین‌المللی و همکاری تعاملی با کشورهای دیگر غافل بوده‌ایم. به همین جهت ضروری است که در سیاست‌های بین‌المللی خود بازنگری کرده و روابط با همسایگان را احیا کنیم.

وی خاطرنشان کرد: نحوه عملکرد ما در کشورهای جهان و کشورهای همسایه رمز حضور موفق ما در مجامع بین‌المللی است؛ به همین جهت باید تلاش شود تا تصورات منفی از ایران زدوده شده و فرهنگ‌سازی مثبتی صورت گیرد.

خسروتاج در ادامه افزود: من چندین بار گفته‌ام و باز هم می‌گویم، کشورهای محدودی در سطح جهان وجود دارند که در همه حوزه‌های تولیدی سرمایه‌گذاری کرده باشند مثلا روسیه در تولید برخی از اقلام اصلا ورود نکرده است، اما ظرفیت‌های ما باعث شده که در همه زمینه‌های تولیدی وارد شویم، اما هنوز ظرفیت‌های زیادی خالی مانده که باید پر شود.

قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت یادآور شد: بعد از مذاکره ایران با گروه 1+5 باید تمرکز خود را بر اقتصاد داخلی قرار دهیم و موانع پیش روی تولید تولید و صادرات را مرتفع کنیم. در این راستا ثبات نرخ ارز و تک‌نرخی کردن آن ضروری است.

خسروتاج ادامه داد: رفتن به سمت اقتصاد تک نرخی ارز یک شبه نیس و زمان‌بر است،در چند ماه اخیر چیزی حدود 100 قلم کالا را از ارز رسمی به سمت ارز صادراتی برده‌ایم.

وی در بخش دیگری از سخنان خویش گفت: آن‌چه بیشتر از هر چیزی برای بخش تولیدی ایجاد نگرانی می‌کند، نوسان است. عوامل ایجادکننده این نوسانات باید در همه حوزه‌ها شناسایی شده و در راستای تثبیت آن‌ها عمل شود.

وی اضافه کرد: رویکرد وزیر و وزارتخانه صنعت، معدن و تجارت این است که ما باید برای تک‌تک گروه‌های کالایی برنامه اجرایی هدفمندی داشته باشیم و در این راستا عمل کنیم. این برنامه نه‌تنها در مورد گروه‌های کالایی، بلکه در مورد کشورهای هدف نیز باید اجرا شود. هدف از برگزاری این جلسه این بوده است که نگاه جامعی به همه ظرفیت‌های کشورهای هدف بشود و هم استانداران و هم سفرا در پیشبرد این اهداف نقش خاص خود را ایفا کنند.

خسروتاج ادامه داد: صادرات وقتی با برنامه حرکت کرده و هدف‌گذاری شود، به رشد چشم‌گیری می‌رسد، اما در جایی که رها بوده و برنامه‌ریزی ارائه نشده است، ما نتوانسته‌ایم به جایی برسیم.

وی به معضل قاچاق در فضای تجاری کشور اشاره کرد و گفت: بحث قاچاق با ایجاد فضای امنیتی حل نمی‌شود، بلکه باید به آن یک نگاه سیستمی شده و همه بخش‌ها و ارگان‌ها در جهت رفع این معضل عمل کنند. همه شرکت‌های پخش باید بدانند مبادی ورودی کالا چیست. زنجیره کالا از ورود به داخل تا فروش آن باید کاملا روشن شود که در این صورت می‌توان در جهت رفع قاچاق اقدام موثری انجام داد.

 

گسترش صادرات با ارائه نقشه راه

قائم مقام وزارت سمت گفت: با هدف‌گذاری کمی‌ای که برای صادرات شده است، اگر همین مبنای عمل قرار گیرد، اهداف صادراتی محقق خواهد شد. در این مسیر ارائه نقشه راه و برنامه عملیاتی و تاکید بر نقش دست‌اندرکاران صادرات مانند استانداران و سفرا ضروری است.

وی افزود: سفرا به لحاظ جایگاهی که دارند، می‌توانند در تسهیل روابط با کشورهای هدف، ساده‌سازی صدور روادید و زمینه‌های حمایت از تجار را فراهم کنند. با توجه به سیاست‌های اقتصاد مقاومتی، ظرفیت‌سازی‌های کافی باید در داخل انجام شود و با نگاه به بیرون، صادرات کالا و خدمات به کشورهای همسایه و سایر کشورها صورت گیرد.

به گزارش روابط عمومی سازمان توسعه تجارت در اجلاس اقتصاد مقاومتی و روابط منطقه‌ای که با تاکید بر نقش استانداران و سفرا در وزارت کشور برگزار شد، جمعی از صادرکنندگان کالا و خدمات، استانداران و سفرای کشورهای همجوار حضور داشتند.
(سه شنبه ۵ اسفند ۱۳۹۳) ۱۰:۱۶

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها