سه شنبه / ۵ اسفند ۱۳۹۳ / ۰۹:۳۹
سرویس : اقتصاد
کد خبر : ۵۵۷۲۸
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس اقتصاد

اتاق های بازرگانی هیچ شباهتی به یک تشکل ندارد

با نزدیک شدن زمان انتخابات دوره هشتم هیات نمایندگان اتاق های بازرگانی، فعالان و گروه های اقتصادی با ارزیابی از عملکرد چهار سال گذشته اتاق بازرگانی، انتخابات را مرحله ای تعیین کننده برای استفاده از توانمندی های بخش خصوصی دانستند.

 اگرچه فعالان اقتصادی نقش بخش خصوصی را در رشد و توسعه اقتصاد کشور تعیین کننده می دانند، اما معتقدند که ساختار اتاق های بازرگانی برای ایفای این نقش از توانمندی لازم برخوردار نیست و نیازمند اصلاح ساختاری است.

در این میان فاطمه دانشور عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران روز دوشنبه در جمع خبرنگاران اعلام کرد که از عملکرد چهار سال گذشته اتاق بازرگانی رضایت ندارد چرا که در این مدت از ظرفیت های اعضا به درستی استفاده نشده است.

وی با تاکید بر اینکه ساختار اتاق بازرگانی مشکل اساسی دارد، تصریح کرد: ساختار فعلی اتاقهای بازرگانی رییس محور است و در این راستا توانمندی ها و ظرفیت های اعضا مغفول واقع می شود. در حال حاضر اعضای اتاق های بازرگانی سهم 15 درصدی در تصمیم گیری ها دارند، این نشان از نارضایتی و بی تفاوتی اعضا دارد که هیچ علامت خوبی نیست.

رییس کمیسیون اخلاق و کسب و کار اتاق ایران در این نشست اگرچه از بی اخلاقی های هیات رییسه اتاق انتقاد کرد اما اصلاح ساختاری اتاق را برای اعضای جدید یک ضرورت دانست.

وی معتقد است که اتاق های بازرگانی هیچ شباهتی به یک تشکل ندارد چرا که اعضای آن هیچ مشارکتی در روند فعالیت آنها ندارند.

دانشور افزود: اتاق بازرگانی در اسم یک تشکل است اما در عمل به صورت یک تشکل واقعی عمل نمی کند ضمن آنکه از آن به عنوان پارلمان بخش خصوصی نمی توان یاد کرد چرا که اعضای آن هیچ گونه امکان صحبت ندارند. ساختار اتاق معیوب است چون اجازه نمی دهد از توانمندی های اعضا در راستای ارتقای بخش خصوصی استفاده کرد.

این عضو هیات نمایندگان اتاق ایران اظهار داشت: در اولین سال حضور در اتاق بازرگانی، خواستار تاسیس مرکز مسئولیت اجتماعی بنگاه های اقتصادی در اتاق تهران شدم چرا که اعتقاد دارم واحدها و بنگاه های اقتصادی باید بخشی از درآمدهای خود را به انجام مسئولیت های اجتماعی اختصاص دهند که متاسفانه پس از گذشت چهار سال این موضوع به سرانجام نرسید.

دانشور سپس قول داد زمینه حضور بانوان بازرگان در اتاق های بازرگانی را در صورت انتخاب در دوره هشتم اتاق بازرگانی، فراهم کند. حضوری که به باور وی، تاکنون در برابر آن سدی ایجاد شده است.

عضو هیات مدیره کانون زنان بازرگان ایران با بیان اینکه جامعه زنان بازرگان از رشد 210 درصدی برخوردار بوده اند، گفت: در حال حاضر یک هزار و 200 زن در کشور دارای کارت بازرگانی هستند ضمن آنکه مطالبه گری و دانش تجاری زنان بازرگان افزایش چشمگیری داشته است.

به گفته وی، زنان بازرگان کشور خواهان یک تشکل هستند تا از آن طریق بتوانند حرفها و خواسته هایشان را بیان کنند.

دانشور سپس تصریح کرد: جامعه زنان بازرگان اعلام کرده اند که هیات مدیره دستوری نمی خواهند بلکه بدنبال هیات مدیره ای هستند که منتخب آنان باشد.

این عضو هیات نمایندگان اتاق ایران همچنین در خصوص جمع آوری کارت های بازرگانی توسط برخی از جریانات موجود در اتاق بازرگانی هشدار داد و گفت: انجمن نظارت بر انتخابات اتاق های بازرگانی در این مورد چه تدبیری اتخاذ خواهد کرد تا فرد رای دهنده با کارت بازرگانی خود تطبیق داده شود و به عبارتی آنها چگونه احراز هویت خواهند شد.

وی سپس نسبت به روند برگزاری انتخابات ابراز نگرانی کرد و گفت: انجمن نظارت بر انتخابات باید تمهیدات لازم را برای برگزاری صحیح انتخابات دوره هشتم اتاق های بازرگانی اتخاذ کند. برخی از نامزدها از ابتدای شروع انتخابات تا پایان آن در محل حضور دارند و به لابی می پردازند، تجربه نشان داده که اینگونه افراد از رای بالایی برخوردار خواهند شد.

دانشور همچنین نبود یک منشور در حوزه اخلاق را از نقیصه های اتاق بازرگانی دانست و گفت: به خاطر نبود این منشور متاسفانه بسیاری از بی اخلاقی ها در اتاق بازرگانی رخ می دهد. بنگاه های اقتصادی باید تشکلات اقتصادی و اجتماعی باشند که در حال نهادینه کردن این موضوع هستیم.

وی سپس از تهیه مصوبه مسئولیت اجتماعی بنگاه های اقتصادی در شورای شهر خبر داد و اظهار داشت: متاسفانه اخلاق در فضای کسب و کار کشور خوب نیست. در اتاق بازرگانی باید هرچه سریعتر منشور اخلاق را با مشورت بخش خصوصی تهیه کند ضمن اینکه از ضمانت اجرایی نیز برخوردار باشد.

این عضو اتاق بازرگانی ایران آیین نامه های ناقص را یکی دیگر از مشکلات اتاق های بازرگانی دانست و گفت: براساس این آیین نامه های ناقص، براحتی می شود انتخابات و تصمیمات در کمیسیون ها و تشکل های اتاق را مهندسی آرا کرد و این نشان از نقص قوانین است.

هشتمین دوره انتخابات هیأت نمایندگان اتاق های بازرگانی روز 18 اسفندماه برگزار می شود. در این انتخابات فعالان اقتصادی برای کسب 40 کرسی از هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران به رقابت می پردازند.

بیش از ۲۰۰ نفر برای کسب ۴۰ کرسی هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ثبت نام کرده اند و نام ۱۵ بانوی بازرگان در بین کاندیداها به چشم می خورد.

 

 

 

 

 

ایرنا

(سه شنبه ۵ اسفند ۱۳۹۳) ۰۹:۳۹

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها