دوشنبه / ۴ اسفند ۱۳۹۳ / ۱۳:۱۸
سرویس : خدمات بازرگانی و حمل و نقل
کد خبر : ۵۵۷۱۷
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس خدمات بازرگانی و حمل و نقل

صادرات 4.2 میلیارد دلاری مواد غذایی در 10 ماه امسال

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران با تاکید بر نقش صادرات مواد غذایی در توسعه صادرات غیرنفتی، از صادرات 4.2 میلیارد دلاری مواد غذایی و کشاورزی در 10 ماهه نخست سال جاری خبر داد.

کاوه زرگران با بیان اینکه این میزان صادرات با توجه به مشکلات اقتصادی موجود در کشور صورت گرفته است، گفت: در 10 ماه سال جاری سهم صادرات غذایی و کشاورزی از کل صادرات غیرنفتی کشور به حدود 15 درصد رسید که این سهم در صورت حذف قوانین دست و پاگیر تولید، برطرف شدن تحریم ها و موانع صادراتی، اجرای کامل و درست قانون مالیات بر ارزش افزوده و رفع سایر موانع، قابلیت افزایش دو برابری را نیز دارد.

دبیرکل کانون انجمن های صنایع غذایی ایران با تشریح ظرفیت های موجود در صنایع غذایی و امکان افزایش میزان ارزآوری کشور از این مسیر، یادآور شد: مدیریت بازارهای این حوزه از جمله فعالیت هایی به شمار می آید که می تواند توسط بخش خصوصی صورت بگیرد.

زرگران تصریح کرد: انحصار دولتی که در برخی حوزه ها وجود دارد باید از بین رفته و مدیریت امور در اختیار بخش خصوصی قرار بگیرد؛ واردات برخی محصولات غذایی و قیمت گذاری آن باید به بخش خصوصی به ویژه تشکل های تخصصی بخش غذا و کشاورزی واگذار شود و دولت تنها نظارت را بر عهده بگیرد.

وی در ادامه از رشد 2.5 درصدی صادرات لبنیات و افزایش 13 درصدی صادرات شیرینی و شکلات خبر داد و گفت: امروز بازارهای منطقه تشنه محصولات کشاورزی و غذایی باکیفیت ایرانی هستند. در مدت زمان یادشده صادرات شیر و لبنیات با رشد 2.5 درصدی نسبت به مدت مشابه در سال قبل افزون بر 474 میلیون دلار شد و صادرات شیرینی و شکلات هم با افزایش 13 درصدی از مرز 537 میلیون دلار گذشت.

به گفته وی، در بخش کشاورزی نیز صادرات میوه و خشکبار، حیوانات زنده و ماهی و آبزیان بیشترین سهم را به خود اختصاص دادند.

براساس اظهارات عضو هیات نمایندگان اتاق ایران در بخش صادرات کشاورزی، پسته با صدور بیش از 1.4 میلیارد دلار در صدر قرار گرفت. صادرات حیوانات زنده هم به 105 میلیون دلار و ماهی و آبزیان به 142 میلیون دلار رسید.

 

 

 

 

 

ایرنا

(دوشنبه ۴ اسفند ۱۳۹۳) ۱۳:۱۸

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها