دوشنبه / ۴ اسفند ۱۳۹۳ / ۱۳:۱۲
سرویس : فرآورده های لبنی
کد خبر : ۵۵۷۱۵
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس فرآورده های لبنی

اختصاص یارانه به شیر و لبنیات

مدیرکل آزمایشگاه‌های مرجع سازمان غذا و دارو با انتقاد از قیمت شیر در کشور و اینکه مقداری از یارانه‌ها باید برای کاهش قیمت شیر و لبنیات در نظر گرفته شود، گفت: گاهی به شیر آب یا ماده حجم دهنده و گاهی مواد کشنده میکروب اضافه می‌کنند.

حسین رستگار در همایش سلامت شیر اظهار داشت: در بسیاری از کشورها، قیمت شیر پایین تر از آب معدنی است و حتی در برخی کشورها مانند استرالیا به علت قیمت پایین شیر، مردم به جای آب معدنی شیر می‌خورند. بنابراین پیشنهاد می‌دهم که به شیر یارانه اختصاص یابد تا قیمت آن کاهش یابد.
انتقاد از تبلیغ گسترده کالاهای مضر برای سلامت
رستگار از تبلیغات جذاب کالاهای آسیب رسان به سلامت در رسانه‌ها به صورت گسترده انتقاد کرد و گفت: تبلیغات این کالاهای آسیب رسان در حالی صورت می‌پذیرد که اطلاع رسانی و تبلیغات خوبی برای مصرف شیر در جامعه صورت نمی‌پذیرد.
غنی سازی شیر با ویتامین «D» از برنامه‌های مهم وزارت بهداشت
مدیرکل آزمایشگاه مرجع وزارت بهداشت گفت: به رغم وجود آفتاب خوب در کشور، به علت پوشش بسیاری از افراد دچار کمبود ویتامین «دی» هستند. بنابراین غنی سازی شیر با ویتامین «دی» یکی از بزرگترین طرح‌های وزارت بهداشت است که باید به آن توجه ویژه شود.همچنین می‌توان شیر را با چربی‌های مفید و املاح مناسب غنی سازی کرد.
سنجش شاخص توسعه یافتگی بر اساس مصرف شیر
رستگار با بیان اینکه شیر واکسن و یک ماده غذایی و یک ماده دارویی است، گفت: براساس مصرف شیر می‌توان شاخص توسعه یافتگی کشورها را تعیین کرد، به‌طور مثال انگلیس سالانه 50 میلیون پوند اعتبار به تغذیه شیر مدارس اختصاص داده است. شیر می‌تواند دیابت، سرطان و بیماری‌های لاعلاج و متابولیک را کنترل کند.
وی با بیان اینکه مصرف شیر در ایران از استانداردهای بین المللی بسیار پایین تر است، عنوان کرد: روزانه باید دو تا چهار واحد (هر واحد معادل یک لیوان) شیر و لبنیات مصرف کرد؛ هر یک واحد شیر برابر 35 گرم لبنیات مانند ماست و پنیر است.
فرآورده‌های ترکیبی تاثیر چندانی در میزان کلسیم شیر ندارد
رستگار گفت: مصرف فرآورده‌های ترکیبی در شیر مانند طعم دهنده‌ها و کاکائو برای آن است که کودکان آن را مصرف کنند. مجوزهای وزارت بهداشت نیز برای افزودن فرآورده‌های ترکیبی به شیر مطابق استانداردهای جهانی است.
وی با بیان اینکه طعم دهنده‌ها، مقداری بوی شیر را می‌پوشاند، بیان کرد: تمام تلاش ما این است که میزان مصرف شیر مردم افزایش یابد.
کیفیت شیر مدارس مشکلی ندارد
رستگار گفت: شیرهای توزیع شده در مدارس دارای مجوز این وزارتخانه است، اما ممکن است در یک درصد شیرهای توزیع شده در مدارس، مشکل کیفیتی وجود داشته باشد که جمع آوری می شود. با این وجود بطور کلی کیفیت شیرهای مدارس مشکلی ندارند.
شیرهای فله ای تحت نظارت وزارت بهداشت نیست
مدیرکل آزمایشگاه‌های مرجع وزارت بهداشت گفت: شیرهای فله ای تحت نظارت جهاد کشاورزی است و وزارت بهداشت بر آنها نظارتی ندارد بنابراین نمی‌توانیم اظهارنظر مستقیمی درباره کیفیت این شیرها داشته باشیم.
رستگار افزود: شیرهای بسته بندی تحت نظارت وزارت بهداشت است و حتی در سطح بازار و عرضه، نظارت می‌شوند اما شیرهای فله ای نظارت نمی‌شوند و ممکن است روی آنها تقلب انجام شود.
وی عنوان کرد: جلسات مشترکی بین وزارت بهداشت و جهاد کشاورزی، برگزار شده است که یکی از مباحث آن ساماندهی شیر فله است تا نظارت آن تحت پوشش نظارت دو وزارتخانه قرار گیرد.
شیر بیماری‌ها را کنترل می‌کند
رستگار گفت: برخلاف تصور عموم که معتقدند اگزالات (سنگ کلسیمی) شیر در کلیه‌ها جمع می‌شود، شیر برعکس اگزالات را در روده‌ها جذب می‌کند و میزان بروز سنگ کلیه را کاهش می‌دهد. همچنین پروتئین شیر نسبت به گوشت پایین تر بوده و میزان بروز نقرس را کاهش می‌دهد. شیر در کاهش اختلالات خواب و عوارض قبل از قاعدگی موثر است اما مهمترین اثر آن کاهش میزان پوکی استخوان است.
تهدیدات کنترل کیفیت شیر
مدیرکل آزمایشگاه‌های مرجع وزارت بهداشت با بیان اینکه مردم باید شیر سالم مصرف کنند، گفت: کیفیت شیر از چند جنبه می‌تواند تهدید شود.
رستگار تصریح کرد: یکی از این تهدیدات مربوط به انواع شیر است که در قیمت آن تاثیر دارد، به‌طور مثال گاهی روی محصولی نوشته می‌شود که این پنیر از شیر گوسفند تهیه شده است، اما با آزمایش «دی.ان.ای» مشخص شده که آن محصول از شیر گاو و گوسفند، توامان تهیه شده است.
وی افزود: همچنین تهدید کیفیت شیر می‌تواند در محتوا اتفاق بیافتد؛ به‌طور مثال گاهی شیر را جوشانده و چربی، خامه و سرشیر آن را برمی‌دارند که باید دوباره آن را اضافه و تنظیم کنند اما گاهی برخی‌ها از روغن گیاهی که ارزان تر است، استفاده می‌کنند.
رستگار با اشاره به اخبار وجود روغن پالم در لبنیات گفت: اکنون این تقلب در هیچ نوعی از شیر وجود ندارد و طی یک سال گذشته، نظارت‌ها و کنترل‌ها در این زمینه بیشتر شده است.
مدیرکل آزمایشگاه‌های مرجع وزارت بهداشت، تصریح کرد: گاهی به شیر آب یا ماده حجم دهنده و گاهی مواد کشنده میکروب اضافه می‌کنند که وظیفه دستگاه‌های نظارتی است.
منابع تغذیه ای دام، مهمترین آلاینده شیر
رستگار افزود: مهمترین منبع آلاینده شیر، مصرف علوفه و مواد خوراکی آلوده به فلزات سنگین، آفت کش‌ها، مایکوتوکسین، کپک و قارچ است که متابولیسم آن وارد شیر می‌شود. گزارشاتی در این زمینه داشتیم که برخورد شد اما جهاد کشاورزی باید نظارت‌های بیشتری بر این مساله داشته باشد.همچنین دوشیدن شیر باید بهداشتی باشد چون ممکن است آلودگی میکروبی ایجاد شود
شیرهای پروبیوتیک، پروبیوتیک نیستند
مدیرکل آزمایشگاه‌های مرجع وزارت بهداشت گفت: غنی سازی شیرها با پروبیوتیک‌ها باید کاملاً ساماندهی شود. گاهی پروبیوتیک‌ها به شیر اضافه می‌شود اما مقدار آن به اندازه لازم نیست و بسیار کم است.
نقش رسانه‌ها در ترویج مصرف شیر

رستگار با تاکید بر لزوم اطلاع رسانی فواید مصرف شیر خاطرنشان کرد: رسانه‌ها باید تلاش کنند تا مصرف شیر در جامعه توسعه یابد. نقش رسانه‌ها در ترویج مصرف شیر در جامعه بیش از 50 درصد است.

 

 

 

 

 

تسنیم

(دوشنبه ۴ اسفند ۱۳۹۳) ۱۳:۱۲

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها